Inlägg från: sagofröken |Visa alla inlägg
  • sagofröken

BF september 2015!

bebis86 skrev 2015-03-05 17:16:13 följande:

Hej alla blivande mammor!

Skriver i denna tråd då jag (enligt min egen räkning är i v12 nu). Dock tycker jag det är lite konstigt..

Hade sista mens i dec men plussade först häromdagen. Får inte riktigt ihop det! Men första barnet plussade jag redan i vecka 5. Någon annan som varit med om detta? Ska till mvc på torsdag bästa vecka och hoppas på ett tidigt ul så att man kan veta hur långt gången man är. Dock kan jag känna att det kittlar till i tjejmagen (om det nu inte bara är inbildning)...

Grattis! Har du alltså testat regelbundet men fått negativt tills nu? Mystiskt. Hoppas du får ett ul!
  • sagofröken
    Marian03 skrev 2015-03-05 19:43:02 följande:

Jag har inte känt några rörelser alls, verkar som om många gjort det här

:) ni som känner av det, är det ett första barn eller har ni varit gravida innan?

Det är ju väldigt (vääääldigt) ovanligt att känna så himla tidigt som vi alla är nu. 
    Jag är i vecka 15 och INBILLAR mig att jag känner små fladder/pet där livmodern är, men jag är absolut inte säker. Så här tidigt kan det lika gärna vara tarmar (till och med ÄR antagligen det, även om det kan kännas trovärdigt). Jag längtar och hoppas och tänker för mig själv att det är bebisen, för att lugna mig själv, men egentligen fattar jag ju att jag inte kan veta :)

Andra barnet för mig, första kände jag definitivt i vecka 20-21. Mer normalt men kändes sent då :) Jag kunde faktiskt se det utifrån innan jag kände, hade moderkakan som en tjock kudde i framvägg...
  • sagofröken

Köpt första bebisgrejerna idag :o Det gick av bara farten, plötsligt satt jag och kollade på superfina tygblöjor och plötsligt hade jag klickat hem några stycken... Nåväl, det SKA ju bli bebis såsmåningom :)

• sagofröken

Marian03, det är antagligen psykologiskt viktigt att köpa någonting för att övetyga sig själv om vad som ska komma :) Lördagsgodis, vilka söta! Var hittade du dem?
    Vi har inte så mycket vi behöver köpa, babykläder har vi till förbannelse - både vårt barns och alla kusinernas urvuxna kläder har hamnat på vår vind...
    Det vi behöver är vagn (begagnad), babyskydd till bilen och fler tygblöjor. Och just det, en madrass till spjälsängen. 

• sagofröken
    IMHO skrev 2015-03-06 12:31:54 följande:
    Jag gick just in i v 12, och har inte börjat handla än. Tankeverksamheten är dock i gång och jag är mycket positiv till begagnat. T.ex. när det gäller vagn, som du pratar om.

Är det någon med erfarenhet som vet vad som funkar fint att köpa begagnat och vad man MÅSTE köpa nytt? I mitt fall är det konsumtionsideologiska och miljömässiga värderingar bakom, men barnets bästa är ju överordnat allt sådant. smile1.gif
    Babyskydd och madrass är det jag är minst pepp på att köpa begagnat. Säkerhetsbutiken i sthlm har kontrollerade begagnade babyskydd, finns säkert fler såna ställen.

Madrass för att jag gärna vill veta när den är tillverkad och av vad. Tänker på både kemikalier och fräschhet.

Kläder, vagn, sjal, sele, tygblöjor (om man vill ha det) blir ju bättre begagnat :)
  • sagofröken
    I Walk The Line skrev 2015-03-06 15:31:00 följande:

Jag känner bebis nu, är i v 14, första kände jag när jag var i v 20, andra v 12, tredje i vecka 18.
    Beror helt på hur moderkakan sitter oxå..
    Det är inte alls som tarmrörelser, utan det känns som en fisk som sprattlar i magen, iaf för mig...
    Ingen kan tala om för någon annan hur det känns, eller när de kan känna..

Tror också man är väldigt olika känslig inuti. Jag själv såg som sagt rörelserna utanpå magen innan jag kände dem dem inuti och hade aldrig ont av sparkarna som en del får, så det är på gott och ont förstås :)

I mitt fall kan jag vara helt säker på att jag känner av bebisen som fladder eller sprattel, och en timme senare kan jag känna exakt samma rörelse alldeles för högt upp... Men jag hoppas SÅ att jag ska känna "säkert" tidigare den här gången, vore så fint att få livstecken och kontakt <3 
    Marian03 skrev 2015-03-05 23:43:15 följande:
    Ok :) jag har fått för mig att man känner mycket tidigare om man redan har varit gravid innan så det kan ju säkert vara det som du känner. Vad häftigt! :) Jag längtar tills jag får känna. Kan man se på ett ultraljud i vecka 13 tror du hur moderkakan ligger? Kan tänka mig då att det tar längre tid beroende på hur den sitter.
    De kan se moderkakan i vecka 13, men den kan flytta lite på sig allteftersom den och livmodern växer om jag fattat det rätt. 
    beetroots skrev 2015-03-06 09:44:38 följande:

Nu är jag i vecka 13 och illamåendet har börjat avta! Men blir samtidigt orolig, jag har varit utan andra symtom ett tag, även brösten har slutat göra ont. Någon annan som också är utan symtom?

Försök att vara glad att symptomen avtagit, det "brukar" ju vara så i den kända vecka 13! Men vet att det är lättare sagt än gjort att sluta oroa sig. 

• sagofröken
    Pyrola skrev 2015-03-06 17:11:42 följande:

Babyskydd är jag mest noga med. Annars blir det mycket begagnat. Babyskydd är så svårt att veta ålder och det finns ju aldrig någon ordentlig garanti att det är okrockat. Vårt gamla med sonen som tyvärr faktiskt var med om en krock har vi hivat just av den anledningen. 

Annars gick KUB bra idag. Det var roligt att få se Pluppen, hen sprattlade, hjärtat pickade på, det gick att urskilja hjärna, magsäck, ryggrad och fem fingrar på vardera hand. Blev framflyttad dock till 13/9. 

Ett tips om nån vill köpa/få ett begagnat babyskydd (som man litar på är okrockat) är att det ska finnas ett bästföredatum på undersidan! Finns det inte det så skippa skyddet. 

Och så skönt med ett lyckat ultraljud! 
  • sagofröken
    Sopp skrev 2015-03-06 19:33:33 följande:

...jag känner för övrigt ingenting mer än oroliga tarmar än så länge, 14+5 idag. Med förra kände jag första sparken i v23. Dock kände jag lite fosterrörelser, min BM och sambo kände med handen utanpå men jag kände ingenting..hah!

Då är vi lika bortdomnade inuti du och jag ;)
  • sagofröken

Just att behöva köpa vagn känns nästan övermäktigt, känns både trist att välja och lägga ut pengarna. Försökte övertala min man att vi bara kan köpa ny liggdel till vår gamla vagn (som redan hade använts av två barn när vi köpte den för fem år sedan), men hans argument vann: bromsen är sönder, däcken söndernötta och varukorgen trasig. Så det blir att bita i det sura äpplet såsmåningom :) Mitt hopp är att nån bekant bara ska erbjuda sig att sälja sin vagn till oss för rimlig peng, för att slippa behöva välja och leta på blocket :)

• sagofröken
    PaLo skrev 2015-03-07 20:40:31 följande:

Hoppar in med lite positiva nyheter!

Fick ju MF/MA nr 2 i slutet av januari. Idag plussade jag igen! Så blir förhoppningsvis en novemberbebis för vår del.

Ville bara berätta de glada nyheterna för er eftersom ni var så stort stöd för mig under missfallet. Meddela gärna i FB-gruppen också.

Åh, extra stort grattis till dig! All lycka till!
Svar på tråden BF september 2015!