Inlägg från: sagofröken |Visa alla inlägg
  • sagofröken

BF september 2015!

Nydahl skrev 2015-02-14 14:37:31 följande:

Kan ni känna er livmoder på magen ?? Jag kan känna min mellan blygbenet och naveln !! Jag har läst att den ska vara där i vecka 16 ?! Och jag går in i vecka 12 i morgon, vad kan de bero på? Detta är ju mitt tredje barn växer kanske livmodern snabbare då? Någon som vet kanske :)

Jag kan känna den på morgonen när blåsan är full, är mitt andra barn. Det MÅSTE vara jätteindividuellt, tjejer har ju olika höga blygdben osv. Mitt sitter väldigt lågt, jag har kort överkropp över huvudtaget (och jag fick mage snabbt redan första graviditeten). 
  • sagofröken
    Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) används till exempel för att räkna ut din sjukpenning och fastställs av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst. 

Från försäkringskassans hemsida:
    ----------------------------
    Du behåller samma föräldrapenning i minst två år

Även om din SGI bara är skyddad fram till dess att barnet har fyllt 1 år får du ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år. Och om du som är mamma blir gravid igen innan barnet blir ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag. Det gäller även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts.

(Alltså, Sgin är tyvärr inte skyddad mer än barnets första år, men föräldrapenningen är skyddad! Så om man nollat SGIn får man inget om man är sjuk, men FP är samma.)
  • sagofröken

Precis gått hem från jobbet för första gången. Spytt tre gånger sedan jag kom dit och huvudet dunkar en timme efter varje gång. Trodde detta var över nu... Har fixat att springa ut och spy lite diskret hittills men idag orkar jag bara inte hålla uppe fasaden.

Känner mig ynklig och gnällig!

Och flera personer på jobbet har frågat om magen senaste två dagarna, måste se ut som att jag är i vecka 20 snarare än 13 eftersom de vågar fråga... Blir bara löjligt att försöka ta på sig tält-blusar för att dölja det.

Fy vad jag gnäller! Sorry!

• sagofröken
    mammamalin skrev 2015-02-17 11:31:19 följande:

Gått in i vecka 10 idag. Illamående men spyr inte alls lika mycket som förra graviditeten, tack och lov :D
    Har VUL inbokat nu på torsdag. Så himla nervös!!

Spännande med vul, är det av nån särskild anledning? Håller tummarna!

Är vi fler som har ultraljud denna vecka?

Jag har kub på fredag...
  • sagofröken
    26number1 skrev 2015-02-16 22:02:05 följande:

Åh jistanes, idag fick jag nytt jobb som ska påbörjas så snart som möjligt!! Går in i vecka 11 imorgon (visst blir det så 10+0?) och än syns inget, hoppas det fortsätter så :) 1 månads provanställning och sedan vikariat året ut, hoppas verkligen de har förståelse när jag inte kan ljuga om att jag är gravid längre :/

Missade detta, grattis till nya jobbet! Och de SKA ha förståelse. 
  • sagofröken
    Jeulina skrev 2015-02-17 11:50:05 följande:
    Fy lider med dig! Jag spyr också en massor. Har varit sjukskriven tre veckor från jobbet. Och imorgon var tanken att jag skulle börja jobba igen, men efter att ha spytt två gånger inatt och två gånger nu på morgonen så blir det att vara hemma denna veckan ut också. Det är hemskt att må så dåligt!! Idag stod vågen på -7kg.. Vill kunna äta normalt igen! :(
    Skäms när jag hör hur du/andra har det, jag borde verkligen inte klaga, det här är första gången jag går hem och är i vecka 13. Och har gått upp 5 kilo istället för att gå ner. Om jag småäter konstant brukar jag kunna hålla kräkandet i schack. Har fixat det på jobbet nåt sätt. Men framförallt, jag har haft kompledighets-dagar januari-februari så har bara behövt vara på jobbet tre dagar i veckan. Annars hade det inte gått. En väldigt lyckosam slump att det sammanföll med de här veckorna. 

Hoppas så att du får må bättre snart,för de allra flesta blir det ju bättre efter första 3-4 månaderna! 
  • sagofröken
    Manik skrev 2015-02-17 12:11:17 följande:

Är så lycklig! Igår fick vi se den lilla!! :) Ett litet hjärta som pumpade på! Berättade för barnen att de ska få ett syskon i september. De blev så glada, dottern ville springa till sin bästis och tala om det på en gång. Hihi så när barnen vet så vet ALLA runt omkring. ;)

Missade detta, vad roligt! Ja, barn är fantastiska på att sprida nyheter :)
  • sagofröken

Jag känner tydligt min livmoder när blåsan är full, både min man och min dotter kan känna (och se) den på morgonen. Strax under naveln. Är i v 12+0 men har känt säkert två veckor, bara tydligare nu. Och det är bara en bebis :) Vi har ju olika fysik alla.

Min chef vet sedan v7, eftersom jag var tvungen att gå på undersökningar och ev skulle behöva ligga inne ett par dagar. Men så gick det bra, och nu är det så skönt att han vet och slippa oroa sig för vad han tänker.

• sagofröken
    Sopp skrev 2015-02-17 21:59:58 följande:

Jag känner inte min livmoder och är också i 12+0, blir lite nervös när alla andra verkar känna :S

Bli INTE nervös! Det är nog vanligare att inte känna! Det beror helt på hur du är "skapt" i kroppen, jag har kort överkropp och jättelågt blygdben, finns liksom ingenstans för livmodern att gömma sig när blåsan är full. Jag kommer också antagligen få en skitstor otymplig mage igen, nog är det trevligare att slippa det...
  • sagofröken
    1StoltMamma skrev 2015-02-18 07:37:03 följande:

Nu pirrar de h magen, är lite nervös. Idag om ca 1 h ska vi få se om allt är bra med Ärtan

Lycka till, hoppas det blir en fin upplevelse!
Svar på tråden BF september 2015!