Emeralda skrev 2015-01-30 08:48:56 följande:
Detta illamående! :( Och tröttheten! Nu minns jag varför jag bävade inför att bli gravid igen.. Jag mår precis som vid mina två tidigare graviditeter, jag mår helt normalt på morgonen så frukost är inga problem, men sen runt nio på fm börjar jag må illa och sen på em slår tröttheten till och jag mår ännu sämre och mår pyton fram till sena kvällen då det ger sig lite.
Ska testa att göra ingefärs-och citrondryck idag och se om det kan lindra. Jag klarar inte av att kräkas heller (har alltid haft jättesvårt för det) men det känns som om det skulle hjälpa för stunden om man kunde det, men det är omöjligt, jag kan inte.
Vad har ni för tips mot illamående? Mår ni illa på morgon eller hela dan som jag?
Alltså jag är ju lite frälst, men vitamin B6. Jag tar två tabletter + 1 gravidtablett (annars kan man ta 3 b6) om dagen. Sedan jag började med det är mitt illamående NÄSTAN helt borta, däremot kommer kräkningar/kväljningar några gånger om dagen men det där sjösjuka emellanåt som fick mig att ligga grön i ansiktet i soffan är borta. Googla på B6 + graviditetsillamående, fråga på apoteket, fråga din barnmorska. Finns så klart ingen garanti att det funkar, men vi är många som fått det mildrat vad jag läst/hört. Jag köpte mina på apoteket (de heter typ beviplex forte eller nåt sånt) och både på apoteket och hos barnmorskan tyckte de att det var en bra idé (alltså inget som någon på Familjeliv har hittat på, den risken finns ju alltid...) Finns några studier gjorda, men i Sverige brukar man av nån anledning rekommendera åksjuketabletter istället. Jag vågar inte ta dem för att jag redan är vansinnigt trött och somnar i tid och otid. Vet att en del som har kraftigt illamående kombinerar postafen/lergigan och b6 för att mildra ännu mer.
Vanligtvis nu så får jag några kväljningar/minikräks innan frukost, eller om jag åkt långt med buss/bil/tåg, men framförallt om något stinker. STORT problem på mitt jobb som har ett antikt avlopp som kan få även ogravida att kväljas... Till råga på allt har vi haft badrumsrenovering hemma där de gjort något fel med ventilationen, så ibland stinker vårt sprillans nya badrum avlopp. Tror jag hade klarat mig ännu bättre utan dessa avloppsstanker både hemma och på jobb.