Inlägg från: sagofröken |Visa alla inlägg
  • sagofröken

BF september 2015!

Pluppla skrev 2015-02-24 16:12:44 följande:
    Som jag har förstått det så gör alla glukosbelastning. Men de kanske också är olika beroende vilket län man bor i..? Verkar vara stor skillnad på vissa grejer. Konstigt nog tycker jag.. Tycker ju alla ska få samma vård/rättigheter vi bor ju iallafall i samma land liksom :)
    De flesta gör glukosbelastning endast om blodsockret är för högt vid kontroll hos bm, eller så klart om det finns någon annan anledning (ärftliga faktorer, tidigare antydningar på gravdiabetes osv). Jag gjorde det inte förra graviditeten och får antagligen inte göra det nu heller. 
  • sagofröken

FamiljenPersson: beklagar verkligen. Så himla ledsamt. All lycka till er i fortsättningen.

Miiam: Håller alla tummar att det blir bra till slut, förstår om oron är tärande.

• sagofröken

Fint att se att så många ändå mår lite bättre. Jag har "bara" kräkts en gång idag, och det var för att min kollega stank så mycket rök... Visserligen petar jag i mig lakrits och frukt var femte minut typ för att hålla det så här, men det FUNKAR ju! :) Magen är stor här också och idag (första dagen på v.15) vågade flera kollegor kommentera min mage. Nåväl. Det är ju inget att skämmas för att en är gravid. 

• sagofröken

Fråga: är det nån som känt av pyret än? Vet att det är supertidigt, men frågar ändå. Jag har känt små fladder och "snärtar" men det är förstås omöjligt att säga om det är bebisen eller annat. Har känt väldigt trovärdiga fosterrörelser även som ogravid :) Önskar så att jag ska kunna känna tidigare den här gången för att slippa lite av oron. Sist kände jag först runt vecka 20-21. Försöker komma ihåg att jag såg bebisen med blinkande hjärta för bara två veckor sedan, så det SKA ju gå bra :) Längtar ändå efter första riktiga rörelserna.

• sagofröken

Härligt hemlighetenshemlis med lyckat KUB!

Idag offentliggjorde jag graviditeten i kollegiet, redan så många som vet eller som misstänker (i och med att jag fått mage och springer och spyr i tid och otid) så det var lika bra att säga det rakt ut. 

Min chef (en man) som fick veta redan första veckan i januari, kom fram till mig efteråt:
    "Jaha...augusti? Jag trodde att den skulle komma först i december..."
    Jag kunde inte hålla mig utan började skratta och bara:
    "Det hoppas jag VERKLIGEN inte!"
    Stackarn hade tänkt att jag skulle jobba hela hösten. Missat en biologilektion eller två kanske...

• sagofröken
    Gabbi skrev 2015-03-04 21:14:04 följande:

Är i v 13+4 och har lagt på mig väldigt mycket sedan januari månad! Mått pyton , illamående till Max och trött samt ingen mättnadskänsla! Lite läskigt faktiskt! Men ja tror att denna hastiga viktuppgång har även berott på att jag slutade röka i december ! Varit beroende av "åksjuka band" som dämpat illamåendet åt mig vilket varit till stor hjälp (vet inte va ja hade tagit mig till) ! Magen börjar puta nu!!! Men med tanke på lite viktuppgång så fick ja ju extra flöd runt magen men de får va !

Jag har lagt på mig minst 5 kilo. Men WTF, allt som håller mig på fötter, det får vara värt det. Äter konstant för att inte somna eller spy.
    MrsHeinerborg skrev 2015-03-04 21:42:52 följande:

Berättade för barnen igår. Visade UL bilden från kub. Dem blev såklart superglada.

Min dotter Nathalie sa; men mamma jag sa ju igår att din mage va lite tjock, bebisen kanske kom då!! ????

Frank, min son, undrade om bebisen satt på en stol där inne?

Jag: "nä den sprattlar omkring i vatten"

F: "kan den dyka?"

"Ja, den bor i vatten tills den kommer ut"

F: "sover den på vattnet oxå?"

Så söta tankar o idéer!!

Imorse hade vi oxå en gullig diskussion:

Jag: "ska bara äta frukost"

N: "men då får du bara dricka mjölk!"

Jag: "varför?"

N: "bebisar kan inte äta mat!!"

Jag: "men när den ligger i min mage får den äta allt som jag äter!"

N: "godis oxå?"

Haha så sött! Min dotter berättar för alla som lyssnar: "min mamma kan inte dricka vin för då krääääks hon!" Hrm. 
    Rost skrev 2015-03-04 22:19:40 följande:
    Vilken lycka att få se att det faktiskt finns en liten en där inne i magen. Nu ska jag verkligen bara glädja mig istället för att oroa mig (som jag gjort fram till nu)
    Ja, vilken lycka! Njut!

• sagofröken
    hellohello84 skrev 2015-03-04 22:42:11 följande:
    Grattis!! Vad kul! Verkar som jag är den enda som bara fick ett svar som omfattade alla trisomier, alltså en sannolikhet sammanslagen för allihopa. Har iaf landat i att inte gå vidare. Var ju lite missnöjd att jag inte fick högre siffror än de vi fick, men de var ju faktiskt riktigt bra ändå och långt över riskgränsen :) nu längtar jag bara till rul då vi får titta till pyret igen :) ha en fin kväll allihopa :)
    Vad fick du för siffror? 
    Vi fick 1:1750 på Downs syndrom, vilket så klart inte är lika "fina" siffror som 1:200000. Men det är fortfarande LÅG sannolikhet. Och som vi ser det  finns det mycket värre saker än Downs som kan hända, så vi är lugna med det. Ibland vore det nog bättre att de - som många faktiskt gör - bara ger siffrorna när risken är förhöjd så att en själv slapp börja fundera...
  • sagofröken
    Fredrika08 skrev 2015-03-05 08:49:15 följande:

Hej allihopa!

Jag blir galen på det här förbaskade illamåendet. Hela förra helgen och hela den här veckan fram tills igår har jag mått superbra. Inget illamående och både matlust och energi. "Wihoo, äntligen!" tänkte jag, men så igår kom illamåendet tillbaka med allt vad det innebär. Också idag mår jag pyton. Jag vet inte vad jag ska ta mig till...

Hur mår ni? Finns det någon annan som mått bra flera dagar och sedan blivit illamående igen?

Jag går in i vecka 13 imorgon och jag trodde verkligen att jag hade blivit kvitt illamåendet :(

Jag fick också ett återfall av illamående, men senaste tre dagarna är det bättre igen! Har bara kräkts någon enstaka gång per dag nuboch det är mest om det stinker avlopp eller rök nånstans...
  • sagofröken
    hellohello84 skrev 2015-03-05 13:59:04 följande:
    Hej!

Vi fick 1:1250 på alla trisomier som genomsnitt och jag var först lite chockad över att de inte var högre då jag hade googlat lite innan och verkade som att de flesta fått betydligt högre. Jag fyller 31 snart, hur gammal är du? Men nu när det lagt sig och jag fått pratat med min BM (var en annan som gjorde KUBen) känner jag mig mycket tryggare i att det var bra siffror och en låg risk och som du säger att det finns värre saker som kan hända smile1.gif nu längtar jag bara så mycket tills vi kan berätta för alla om vårt lilla mirakel (vi har försökt i över 2 år och skulle precis påbörja IVF när vi plussade) smile1.gif
    Jag är snart 34. Ah, en genomsnitts-sannolikhet? Aldrig hört om det, men en del säger ju inga siffror alls utan bara "ni har låg sannolikhet för trisomierna" och som sagt, det kanske skulle bespara en del oro.
Svar på tråden BF september 2015!