Inlägg från: sagofröken |Visa alla inlägg
  • sagofröken

BF september 2015!

Marian03 skrev 2015-03-13 23:23:11 följande:

Igår fick vi äntligen se bebisen (på ultraljud i vecka 12+4)! Det var så häftigt! Den hoppade och rörde sig som bara den, kunde inte låta bli att skratta åt hur den liksom bökade runt. Vi blev ganska förvånade att det syntes så bra som det gjorde.

Moderkakan ligger mot ryggen till (i bakvägg) innebär det då att det kommer bli lättare att märka sparkar framöver? Har för mig att någon nämnde nåt om det.

Läkaren som gjorde ultraljudet fick anstränga sig för att kunna ta en vettig bild då den inte ville ligga still hehe MEN han sa även att det är lika vanligt att den ligger stilla och sover och kanske bara vinkar lite på sin arm eller så, så det beror nog på hur aktiv bebisen är just när man "kikar in".

Nu längtar jag så jädrans mycket efter ul i vecka 20. Ååhh :)

Vad roligt! Var det Kub-test eller bara ultraljud? Bakvägg brukar innebära att sparkar märks tidigare!

Vanligtvis ligger jag däckad vid den här tiden, men sitter uppe med en olycklig fyraåring som har "ont i snippan" :( 
  • sagofröken
    lördagsgodis skrev 2015-03-14 06:22:17 följande:

Oj kan det vara uvi? Hoppas hon kom till ro iaf.

Vi har inte trott det, men kanske är det dags för vårdcentralsbesök snart... Det kommer med flera veckors mellanrum, enbart på natten och inte när hon kissar så svårt att veta... Jag har nojja för springmask men finns inga andra tecken på det heller.
  • sagofröken

Och jag mår också mycket bättre igen! Lite piggare, kräks väldigt sällan och kan dricka lite kaffe igen :)

• sagofröken

Jaha, till slut gjorde jag det ändå - köpte en doppler. Min man var så less på min oro och att jag ligger och stirrar på magen varje kväll, så han övertalade mig nästan :) Nu har både jag, han och dottern hört bebisens hjärta <3 Och när jag förstod var den låg och hörde att den rörde sig kunde jag koppla ihop det med känslan, så nu är jag mer säker på hur bebisen känns. Dopplern ihoppackad längst bak i en garderob, men även om jag aldrig använder den igen var det så jävla värt det. Känner sånt lugn nu. 

• sagofröken

Hahaha, älskar era drömmar! Jag drömmer mest skamlösa sexdrömmar där jag använder raggningsrepliker som "alltså, vi behöver inte kondom för jag är redan gravid"... hrmm.... 

• sagofröken

Så fina magar!

Sopp: Jag oroade mig så mycket för sånt de 3,5 åren innan vi bestämde att försöka skaffa ett syskon, så jag känner mig rätt klar med de tankarna. Jag är beredd på att JAG kommer att vara ett fysiskt vrak en bra tid framöver. Min oro ligger i att inte få ett friskt barn. Jag tror jag kommer vara mycket lugnare kring det efter RUL, men man vet ju aldrig. Har nu också börjat oroa mig för att min kärnfriska fyraåring ska bli allvarligt sjuk... Så det är väl hormoner som spökar med min hjärna.

Lissing: VAR har du hittat gravidtrosorna?!? Jag håller på att bli tokig för att trosorna klämmer på fel ställe!

Om kön: Jag börjar mer och mer känna att jag inte vill veta kön, men min man vill för att han vill vara förberedd om det blir en pojke - han tror att de är "svårare" än flickor - jag ba': Hallå, vår dotter röjde järnet hela dagarna tills hon var två och sov inte en hel natt förrän hon var tre, jag tror nog vi överlever en intensiv unge till oavsett kön :) Själv är jag 100 på att det är en dotter till, men det spelar ingen roll. Jag kommer vara helt fokuserad på annat på RUL. Hjärta, hjärna, ryggrad osv.

• sagofröken
    I Walk The Line skrev 2015-03-23 17:11:52 följande:

Jag är på väg in till psykakuten nu.

Måste bara ha något som stoppar den här ångesten. Innan jag faller in i en depression.

Jag brukar må bra under graviditet, men denna händelse utlöste en grym ångest.

Varma tankar till dig och hoppas du får bra hjälp!
  • sagofröken

Man har rätt att ta helt eller delvis ledigt sju veckor innan bf!
    Men vill man ta f-peng är det 60 dagar. 

"Du som är gravid
     kan börja ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar kvar till den beräknade förlossningen."
    www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/om_foraldrapenning

Det är så himla svårt att veta hur en kommer må tiden innan bf, och alltså hur länge en kan jobba. Jag önskar att jag hade tillåtit min läkare att sjukskriva mig i slutet av förra graviditeten istället för att "härda ut". Den här gången behöver jag som tur är inte ta ställning till det eftersom jag får sommarlov (ferietjänst) 19 juni och våra kurser startar igen 24 augusti, bebisen är beräknad till 31 augusti. Det skulle bara kännas fånigt att gå tillbaka för planeringsveckorna och sedan gå igen :) Så jag räknar med att vara ledig minst 10 (varav ca 3 veckor blir föräldraledighet) veckor innan bebisen kommer. Så jäkla skönt att slippa oroa mig för att behöva bli sjukskriven och ställa till det (på min arbetsplats ställer sjukskrivningar alltid till det MYCKET och det är typ omöjligt att få vara ifred när en är sjuk). 

Med största sannolikhet kommer jag få samma krämpor som förra gången så jag ska verkligen bara ta det lugnt och njuta av att vara enbarnsförälder i sommar :)

• sagofröken
    1StoltMamma skrev 2015-03-24 18:25:30 följande:

har nästan gått upp 5 kilo nu är bara i v 14 och de sista 3 kilona har kommit de senaste 2 veckorna. Hur mycket har ni gått upp?

6 kilo i v 18, försöker att inte stressa upp mig över det :)
  • sagofröken
    Längtanefterenliten skrev 2015-03-26 10:19:27 följande:

Gjorde kub förra veckan och vi fick 1/20000 på ds och nån av de andra och 1/500 på en tredje, minns inte vilken trisomi det var.. Men nu är jag jätteorolig!! 1/500 känns som skitdåliga siffror när jag är 23 år?:( php8ucXWn33368.jpg

Var det nackspalten eller blodprovet som drog ner just den siffran? Om du hade haft skäl att vara orolig skulle BM ha föreslagit fvp eller mkp, gör de inte det ska du kunna vara lugn!
Svar på tråden BF september 2015!