• Svar på tråden BF september 2015!
  • Madicken01
    Lissing skrev 2015-01-05 19:41:10 följande:

Usch vad jobbigt!

Har själv haft två MF på raken nu i höst så jag vet hur jobbigt det känns 

Hoppas allt ser bra ut om två veckor!!! 

Ja hoppas det!

Insåg just att det är om tre veckor jag skall dit... Låååång tid. Såg att du oxå gått tid för ultraljud. Spännande!

Vi ligger ju precis "lika", jag är oxå 4+1 idag.

Vi får hålla tummarna för varandra :).
  • lördagsgodis

Jag har en vecka kvar till vul och om allt ser bra ut ska vi be om en bild som vi senare kan ge till far och morföräldrar:)

Hittade ett diagram gällande cb som visar det härmed hcg halterna

• eriwag

Är de ok om jag hoppar in? Gjorde test idag som visade gravid 1-2. :) i appen så står de 4+2? Ska man räkna från första mensens sista dag? Mitt tredje barn men minns ej :p

• MissJP
    lördagsgodis skrev 2015-01-05 20:24:39 följande:

Jag har en vecka kvar till vul och om allt ser bra ut ska vi be om en bild som vi senare kan ge till far och morföräldrar:)

Hittade ett diagram gällande cb som visar det härmed hcg halterna

Ja de måste ju köra med ett genomsnitt. Men då kan det bidra till oro om man har ett lågt värde som är helt normalt men visar 2-3 när det är mer än 3 veckor sedan befruktning. Men det står säkert om allt det där i pappret :)

Lycka till med vul och bilder! Ser också fram emot något sånt. Får vänta tills på fredag eller i början av nästa vecka.
  • lördagsgodis
    eriwag skrev 2015-01-05 20:30:24 följande:

Är de ok om jag hoppar in? Gjorde test idag som visade gravid 1-2. :) i appen så står de 4+2? Ska man räkna från första mensens sista dag? Mitt tredje barn men minns ej :p

Grattis:)

Man räknar från sista mensens första dag enligt de flesta appar eller om du vet när du hade äl.
  • eriwag

Sista mensens första dag va den 6:e december :) äl runt den 22:a enligt en app jag har :)

lördagsgodis skrev 2015-01-05 20:54:46 följande:

Grattis:)

Man räknar från sista mensens första dag enligt de flesta appar eller om du vet när du hade äl.

• Sopp

Här kom pluset som en chock. Har en son hemma på 9 månader så vi hade väl inte funderat på ett till ännu (även om vi vill ha fler) - över jul kände jag mig illamående, halsbränna, humörsvängningar och hög puls och sedan den där enorma tröttheten. Tog ett test igår och mycket riktigt är det något där inne som växer. Känns läskigt med två barn så tätt (förutsatt att allt gå bra). Vet inte vilken vecka jag är i då mensen varit oregelbunden sedan jag slutat amma, men enligt veckoindikatorn är jag 3+ så jag gissar att jag har ett BF i början av september 

• PaLo
    Agnesmaria skrev 2015-01-05 19:09:33 följande:

En konstig fråga kanske , men vilken/ vilka värktabletter ska man undvika som gravid ? Alvedon el panodil? Hur är det med treo ?

Värktabletter med paracetamol (Alvedon, Panodil, Pamol mm) är helt ok att ta under graviditeten. Värktabletter som är antiinflammatoriska ska man undvika (tex Ipren, Ibumetin, Diklofenak, Voltaren m.fl.). Treo har jag inte riktigt koll på eftersom det är Acetylsalicylsyra som är det verksamma ämnet där. Slå upp det på janusinfo.se Det är den sidan som BM hämtar info från förutom Fass.se då.
  • Sopp
    PaLo skrev 2015-01-05 23:19:14 följande:

Värktabletter med paracetamol (Alvedon, Panodil, Pamol mm) är helt ok att ta under graviditeten. Värktabletter som är antiinflammatoriska ska man undvika (tex Ipren, Ibumetin, Diklofenak, Voltaren m.fl.). Treo har jag inte riktigt koll på eftersom det är Acetylsalicylsyra som är det verksamma ämnet där. Slå upp det på janusinfo.se Det är den sidan som BM hämtar info från förutom Fass.se då.

Hur vida paracetamol är säkert diskuteras. Efter att ha läst nya forskningsrapporter skulle jag tänka en o två gånger innan jag tog en alvedon

www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2014/08/Paracetamol-till-barn-och-gravida--forsiktighetsprincipen-bor-rada/
  • PaLo
    Sopp skrev 2015-01-05 23:59:25 följande:
    Hur vida paracetamol är säkert diskuteras. Efter att ha läst nya forskningsrapporter skulle jag tänka en o två gånger innan jag tog en alvedon

www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2014/08/Paracetamol-till-barn-och-gravida--forsiktighetsprincipen-bor-rada/

Jag känner till rapporten, men så länge inte rekommendationerna ändrats så tänker jag lita på den kunskap som redan finns idag. Paracetamol har ju använts i så många år och tycker att om det verkligen var farligt så borde man upptäckt det tidigare.

Nu för tiden hittar ju forskarna dåliga saker med allt.. Men personligen anser jag att så länge man stoppar i sig saker med måtta så är det ingen fara.. Kanske inte är lämpligt att stoppa i sig maxdosen 4 gram per dag liksom. Men en eller två tabletter om man har tillfällig värk tror jag inte är skadligt..

Läkare och barnmorskor hämtar mycket info från läkemedelsboken.se, janusinfo.se och fass.se när det gäller vad man som gravid kan stoppa i sig och inte.. Och det väljer jag också att göra istället för att googla runt.

Man får ta forskningsrapporter med en nypa salt tycker jag.. Mycket mer data behövs!

Svar på tråden BF september 2015!