• roadstories

Fertilitetsutredning 2014/2015

En tråd för oss som startat, genomgått, ska starta eller funderar på att starta en fertilitetsutredning.

Här kan vi dela med oss av våra tankar, känslor, erfarenheter och förhoppningsvis våra plus. :)

• Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015
  • smiley85girl
    roadstories skrev 2014-12-28 21:07:08 följande:
    Hur har det gått? Har du fått någon tid? :)
     jag ska dit i dag.börjar bli rejält nervös :(
  • Dakine
    TheKitten skrev 2015-02-09 10:11:59 följande:
    Ja det har jag.
    Okej. Hur var det då? Och kunde de se efter spolningen om det var täppt eller? 
  • Dakine
    TheKitten skrev 2015-02-09 10:14:20 följande:

Idag var jag på ul och hade 3 stora blåsor. Så graviditetsförbud nu tills vidare. Ska börja på ny dos med en halv tablett Pergotime efter mensen. Om inte det funkar blir det spruta.

Jag var också på VUL idag. En stor blåsa på 17 mm. Cd 11. Han sa att det var helt normalt. Att jag mest troligt skulle få ägglossning någon gång i veckan, och att vi nu skulle ha samlag varannan dag denna vecka ut. Nästa vecka ska jag få ta blodprov för att se att det var en "bra" ägglossning! Så är bara vänta och se. 

Fan vad surt att få sexförbud... :( Ni vill inte ha fler än ett barn? Jag hade nog skitit i sexförbudet och haft sex ialla fall :D Aldrig att jag hade missat en chans till barn ;) Så länge det inte var 8 äggblåsor. hehe. 
  • FirstOne

Jag var på vul idag och det har gått jätte bra :)

Två bra äggblåsor på ca 16 på högra äs och en på vänster på ca 18.. Enligt min gyn så har man oftast äl vid 20 eller t.o.m ibland 25 så jag ska tillbaka på torsdag igen och då även i samband med det ska min man lämna sperma prov som hon tydligen kan bedöma direkt om de är ok eller om det behövs vidare undersökning (fick en tid på eftermiddagen).

En annan grej vi diskuterade var IUI (intrauterine insemination) vilket hon kan göra själv på mig på torsdag beroende på när jag har/haft äl samt om min mans spermier är ok. Vi ska iaf ha sex idag och imorn, uppehåll på onsdag för att sedan lämna spermaprov på torsdag och då även ha sex efteråt tror jag.

Vi har faktist inte diskuterat chansen att det blir tvillingar etc, men vet ni vad, om det blir tvillingar så blir det.. Jag tar alla chanser jag får. Skulle bara bli glad om jag fick två på en gång.

Vi bor på en liten ö med väligt limiterad sjukvård och allt runt omkring det då jag är super glad att denna underbara gyn finns här. Föreställ er att om man vill föda barn så måste man ta flyg/båt till huvudstaden.. Man kan inte riktigt vara nojig utan det är fanimej allt eller inget.

Ursäkta osammanhängande text med massa svammel men var så säker på att pergotime inte skulle göra något för mig.. Men det ser lovande ut :)

• FirstOne

Ajuste och endometrium såg jätte bravutnockså, tack vare vitamin e och östrogen-pillerna kanske?

• TheKitten
    Dakine skrev 2015-02-09 14:28:19 följande:
    Okej. Hur var det då? Och kunde de se efter spolningen om det var täppt eller? 
    gjorde ont, som värsta mensvärken.
    dom ser när dom gör det. dom fyller ju livmodern med vätska och den vätskan ska då kunna rinna ut. om vätskan stannar i livmodern har man stopp. dom kollar med ul samtidigt dom spolar
  • TheKitten
    Dakine skrev 2015-02-09 14:30:14 följande:
    Jag var också på VUL idag. En stor blåsa på 17 mm. Cd 11. Han sa att det var helt normalt. Att jag mest troligt skulle få ägglossning någon gång i veckan, och att vi nu skulle ha samlag varannan dag denna vecka ut. Nästa vecka ska jag få ta blodprov för att se att det var en "bra" ägglossning! Så är bara vänta och se. 

Fan vad surt att få sexförbud... :( Ni vill inte ha fler än ett barn? Jag hade nog skitit i sexförbudet och haft sex ialla fall :D Aldrig att jag hade missat en chans till barn ;) Så länge det inte var 8 äggblåsor. hehe. 

okej hoppas det tar sig! :)
    nja sexförbud är de ju inte men måste vara skyddat (lite tråkigare)

nja man ska nog följa vad läkaren säger. finns ju fler risker osv.

• Dakine
    TheKitten skrev 2015-02-09 18:16:05 följande:
    gjorde ont, som värsta mensvärken.
    dom ser när dom gör det. dom fyller ju livmodern med vätska och den vätskan ska då kunna rinna ut. om vätskan stannar i livmodern har man stopp. dom kollar med ul samtidigt dom spolar
    Ja, jag förstår. Men vad fick du för besked då? Var det stopp eller inte? :P 
  • Dakine
    TheKitten skrev 2015-02-09 18:22:12 följande:

okej hoppas det tar sig! :)
    nja sexförbud är de ju inte men måste vara skyddat (lite tråkigare)

nja man ska nog följa vad läkaren säger. finns ju fler risker osv.

Jag förstod att du menade skyddat samlag. 
    och ja, i bästa fall bör man väl följa vad de säger men samtidigt så kunde jag nog inte hållt mig även om det finns risker. även om det släpper 3 ägg så behöver ju itne alla bli befruktade. 
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015