• roadstories

Fertilitetsutredning 2014/2015

En tråd för oss som startat, genomgått, ska starta eller funderar på att starta en fertilitetsutredning.

Här kan vi dela med oss av våra tankar, känslor, erfarenheter och förhoppningsvis våra plus. :)

• Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015
  • lyckobubblor
    FirstOne skrev 2015-02-12 22:23:34 följande:

En äggblåsa på 22 mm var den största :D gyn sa att jag lär ägglossa typ imorn.

Blev ingen IUI för hon tyckte inte att det var nån ide att spendera så mkt pengar när allt ser ut att vara perfekt (spermier, ägg och endometrium) och dessutom är det bara första pergo kuren. Så det blev ICI (intracervical insemination) vilket man kan göra utan att tvätta sperman och därmed inga dyra kostnader.. Ska ge det 3 försök med ägglossningstimulernade medel innan vi går vidare till IUI. Kanske inte behöver några försök mer, vem vet.

Hoppas hoppas hoppas..

Aha, läste inte vidare! ;)

Vad spännande! Och man kan alltså inseminera utan "Vansbrosimmet" som vår läkare kallar det? Skönt att börja så iaf och spar sina tusenlappar till att börja med! Håller tummarna!!
  • FirstOne
    lyckobubblor skrev 2015-02-13 05:14:49 följande:

Vad spännande FirstOne! Hur gick det? Blev det nu? Själv väntar jag på mens så vi kan ta ultraljud och sen börja med hormoner. Lycka till!

lyckobubblor skrev 2015-02-13 05:17:35 följande:

Aha, läste inte vidare! ;)

Vad spännande! Och man kan alltså inseminera utan "Vansbrosimmet" som vår läkare kallar det? Skönt att börja så iaf och spar sina tusenlappar till att börja med! Håller tummarna!!

Alltså jag vet inte ens vad som hände, allt gick så fort.

Min gyn är en helt underbar kvinna och hon tycker hela tiden att det är synd att "gå miste om fina ägg och fina spermier".

När jag kom med spermaprovet så ville hon bara ta en titt i microskopet för att se att de ser normalt ut och sedan göra en snabb vul för att se att jag är på rätt väg men hon blev så uppspelt av att min mans spermier va så himla livliga och fina (hennes ordval) och samtidigt så var som sagt ett av äggen på väg så hon sa att vi gör en inseminering precis innanför livmodertappen (ICI) och hon tog inte ens extra betalt..

Lycka till lyckobubblor! :D
  • lyckobubblor

Hur har det gått FirstOne, vad händer efter insemineringen? Jag har börjat med hormoner sedan några dagar och ska på ultraljud på fredag för att se hur det har vuxit och om det då är dags för ÄL-spruta.

• FirstOne

Vadå för hormoner om man får fråga?

Har bim 27/2 så får se då ;) anar dock att testet kommer vara negativt..

Lycka till på vul!

• lyckobubblor

Gonal F, fem sprutor i fem dagar. Ungefär som Pergotime men de var slut i hela Sverige så det blev sprutor.

Hoppas du har fel och att det tog sig!

• TheKitten

Så folk vet har Pergotime kommit in i lager igen! :)

Ska hämta ut idag.

Denna gång en halv tablett i 5dagar

• Dakine
    Fick just resultatet från blodprovet jag tog veckan efter ägglossning. 

"Provet du tog visade att progesteronet var 21 nmol/L. För att säkert kunna veta att det var en ägglossning ska värdet vara över 30 nmol/L. Jag har inget bra svar på varför ÄL-testerna visade positivt. Under dagen ska jag prata med våra doktorer och se vad de har att säga om saken. Jag återkommer efter det." 

Känner mig så uppgiven. 
  • FirstOne

Dakine, hade du tagit någon äl-spruta för att ägget ska lossa, typ. Ovitrelle eller pregnyl?

Lyckobubblor, känner att mensen är påväg.. Planerar redan inför nästa månad :)

• Dakine
    FirstOne skrev 2015-02-26 18:10:14 följande:

Dakine, hade du tagit någon äl-spruta för att ägget ska lossa, typ. Ovitrelle eller pregnyl?

Lyckobubblor, känner att mensen är påväg.. Planerar redan inför nästa månad :)

Nope, endast pergotime. 
  • FirstOne
    lyckobubblor skrev 2015-02-24 21:40:09 följande:

Gonal F, fem sprutor i fem dagar. Ungefär som Pergotime men de var slut i hela Sverige så det blev sprutor.

Hoppas du har fel och att det tog sig!

Ville bara uppdatera: Jag hade fel och det tog sig.. ;)

Lycka till tjejer!
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015