• roadstories

Fertilitetsutredning 2014/2015

En tråd för oss som startat, genomgått, ska starta eller funderar på att starta en fertilitetsutredning.

Här kan vi dela med oss av våra tankar, känslor, erfarenheter och förhoppningsvis våra plus. :)

• Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015
  • joss82
    Längtar2015 skrev 2015-03-27 08:09:09 följande:
    Tack! Är nervositeten vanlig inför detta? Vet inte hur jag ska känna men jag är jätte nervös. Börjar alla fertilitetsutredningar på samma sätt, blodprov efter äl och sen Gyn undersökning?
    Klart du är nervös! Det tror jag alla är. Tror att utredningarna kan se lite olika ut. För min del blev det i ordningen ultraljud av äggstockar/livmoder, blodprov (FSH, LH, Prolaktin, TSH, T4), mera blodprov (progesteron flera gånger, AMH), spolning av äggledarna. Sambon har också fått lämna spermaprov. Det är nog det vi gjort tror jag... Provat Pergotime hittills men pga dåliga spermier + dålig ägglossning är det skickat remiss för IVF.
  • Längtar2015
    joss82 skrev 2015-03-27 08:56:47 följande:
    Klart du är nervös! Det tror jag alla är. Tror att utredningarna kan se lite olika ut. För min del blev det i ordningen ultraljud av äggstockar/livmoder, blodprov (FSH, LH, Prolaktin, TSH, T4), mera blodprov (progesteron flera gånger, AMH), spolning av äggledarna. Sambon har också fått lämna spermaprov. Det är nog det vi gjort tror jag... Provat Pergotime hittills men pga dåliga spermier + dålig ägglossning är det skickat remiss för IVF.
    Skönt att höra att jag inte är ensam!

Hur lång tid har det ni gjort än tagit?
  • joss82
    Längtar2015 skrev 2015-03-27 10:33:31 följande:
    Skönt att höra att jag inte är ensam!

Hur lång tid har det ni gjort än tagit?
    Jag började på en egen utredning hos gynekolog i september, men sen bytte vi och har gjort en gemensam utredning hos annan gynekolog under jan-feb. Egentligen tror jag inte det behöver ta mer än någon månad eller två. Progesteronprov kan man ibland vilja ta flera cykler eftersom det är så svårmätt, lätt att missa en progesteronhöjning om man tar provet fel dag.
  • Längtar2015
    joss82 skrev 2015-03-27 12:17:23 följande:
    Jag började på en egen utredning hos gynekolog i september, men sen bytte vi och har gjort en gemensam utredning hos annan gynekolog under jan-feb. Egentligen tror jag inte det behöver ta mer än någon månad eller två. Progesteronprov kan man ibland vilja ta flera cykler eftersom det är så svårmätt, lätt att missa en progesteronhöjning om man tar provet fel dag.
    Tack för svar! :)
  • Dakine
    Jag tror att jag plussat efter 1 år och 8 månader. 
    Jag är helt i chock, och kan inte tro det själv. Testade mig nu ikväll, på äl+12. 
    Ska testa mig imorgon bitti också!
    Har typ inga symtom jag inte haft förut vid mens. Lite ömma bröst, och gasig! 

• Längtar2015
    Dakine skrev 2015-03-29 22:24:30 följande:

Jag är helt i chock, och kan inte tro det själv. Testade mig nu ikväll, på äl+12. 

Massa grattiskramar!
  • smiley85girl
    Längtar2015 skrev 2015-03-30 07:44:19 följande:
    Massa grattiskramar!
    åhh soklart pluss ju . Grattis grattis =)
  • joss82
    Dakine skrev 2015-03-29 22:24:30 följande:

Nämen Gud, grattis!!!! Så himla härligt att man faktiskt kan plussa efter så lång tids försök!!
  • smiley85girl

får man fråga vad ni äter för vitaminer å hur mycket?
    just nu äter jag mitt val kvinna och 20 ug D vitaminer.

Men nyfiken på vad ni andra tar för något om det är något som är bättre än de jag tatt :)

• joss82
    smiley85girl skrev 2015-03-30 22:09:01 följande:

får man fråga vad ni äter för vitaminer å hur mycket?
    just nu äter jag mitt val kvinna och 20 ug D vitaminer.

Men nyfiken på vad ni andra tar för något om det är något som är bättre än de jag tatt :)

Jag äter också Mitt Val Kvinna, det är det enda. Försöker även gå ner i vikt och äta mycket grönsaker och frukt.
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015