Inlägg från: TheKitten |Visa alla inlägg
  • TheKitten

Fertilitetsutredning 2014/2015

Hej!
    Jag hoppar in här! :)
    Jag och min sambo började våran utredning i december 2014 då vi försökt över ett år.
    Dom to spermaprov och det var bra och konstaterade att jag hade PCOS.
    Diagnosen var skön att få. Äntligen vet jag varför jag aldrig blir av med mina finnar och min mens är borta 5 månader och varför jag är "hårig". Kändes skönt.
    Jag fick Primolut som jag har tagit och Pergotime som jag tog sista tabletten igår.
    På fredag ska jag på äggledarspolning (låter så skönt, not). Sen nästa vecka ska jag dit och kolla om någon äggblåsa växer! :D
    Jag har så många känslor! Glad, rädd, förväntansfull osv. Efter att försökt så länge utan resultat så känns det sjukt att man eventuellt kommer bli gravid 2015!

• TheKitten

Ja jag hoppas jag med.

Jag upplever också att jag har mindre finnar och gladare :)

Sitter på mottagningen och väntar nu

• TheKitten

Äggledarspolning var inte skönt! Som värsta mensvärk och då hade jag tagit smärtstillande innan. Usch! Men nu vet vi att mina ledare är öppna! :) på måndag ska vi kolla äggen. Var ett ägg som var lite större nu men ska kolla igen på måndag.

• TheKitten
    Dakine skrev 2015-02-06 13:16:31 följande:

Kan de se om det krävs en äggledarspolning eller är det bara på känn !? 

Nej dom kan inte se innan dom spolar.

Äggledarspolning gör man för att kolla så inte ägledarna är blockerade. Om dom skulle vara det så kan man inte bli gravid på egen hand. Så själva spolningen gör man för att kolla inte för att spola rent ;)
  • TheKitten
    Dakine skrev 2015-02-07 21:52:15 följande:

Okej, dom har då inte ens lyft tanken att spola mina äggledare. Undrar varför. Jag frågade en gång och då sa de "Det tror vi inte alls behövs". 

okej.
    min läkare sa att mina förmodligen är öppna men att vi skulle spola för att säkerhetsställa det bara.
    dom sa också att om man opererat magen tex blindtarmen att det finns en chans att det skulle påverkat och göra dom stängda. men jag har aldrig gjort det så för mig ville dom väl säkerhetsställa så jag inte tog pergotime i onödan. :)
  • TheKitten
    Dakine skrev 2015-02-09 08:16:31 följande:

Okej. Har du gjort spolningen eller? 

Ja det har jag.
  • TheKitten

Idag var jag på ul och hade 3 stora blåsor. Så graviditetsförbud nu tills vidare. Ska börja på ny dos med en halv tablett Pergotime efter mensen. Om inte det funkar blir det spruta.

• TheKitten
    Dakine skrev 2015-02-09 14:28:19 följande:
    Okej. Hur var det då? Och kunde de se efter spolningen om det var täppt eller? 
    gjorde ont, som värsta mensvärken.
    dom ser när dom gör det. dom fyller ju livmodern med vätska och den vätskan ska då kunna rinna ut. om vätskan stannar i livmodern har man stopp. dom kollar med ul samtidigt dom spolar
  • TheKitten
    Dakine skrev 2015-02-09 14:30:14 följande:
    Jag var också på VUL idag. En stor blåsa på 17 mm. Cd 11. Han sa att det var helt normalt. Att jag mest troligt skulle få ägglossning någon gång i veckan, och att vi nu skulle ha samlag varannan dag denna vecka ut. Nästa vecka ska jag få ta blodprov för att se att det var en "bra" ägglossning! Så är bara vänta och se. 

Fan vad surt att få sexförbud... :( Ni vill inte ha fler än ett barn? Jag hade nog skitit i sexförbudet och haft sex ialla fall :D Aldrig att jag hade missat en chans till barn ;) Så länge det inte var 8 äggblåsor. hehe. 

okej hoppas det tar sig! :)
    nja sexförbud är de ju inte men måste vara skyddat (lite tråkigare)

nja man ska nog följa vad läkaren säger. finns ju fler risker osv.

Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015