Inlägg från: smiley85girl |Visa alla inlägg
  • smiley85girl

Fertilitetsutredning 2014/2015

jag ringde fertilitetsmottagningen i dag och väntar på att barnmorskan där ska ringa upp mig senast måndag sa dem :)

Slutade med mini pillerna jag ätit ca 10 år för 1,5 år sen. (inte haft mens alls under de åren)
    Min mens är fortfarande konstig å blöder knappt något alls, å tror inte jag har ägglossning heller då ä-stickorna och clearblue monitorn inte gett utslag, fått utslag knappt 2 gg på 5 månader men då har inte monitorn och vanliga stickorna visat utslag samtidigt  :(

Funderat på om det kan vara pco då jag även haft cysta och börjat få riktigt ont i mitten och runt mensen.

roadstories ur fick du din diagnos? å hur känner du av det?

• smiley85girl
    roadstories skrev 2015-01-13 15:27:14 följande:
    Jag tror inte man måste ha bott ihop en viss tid för själva fertilitetsutredningen, däremot om man ska gå vidare med ivf så måste man ha bott ihop 1 år tror jag.

Min läkare har ett avtal med landstinget så jag betalar samma avgift som jag skulle ha gjort om jag gick till fertilitetsmottagningen där. Kolla upp om du hittar någon sån där du bor :)

till mig sade de att det kan göra så vi inte får göra en utredning vi är skrivna på olika adresser, men bor ju i hop. (haft samma folkbokföringsadress 07-12, men skrev oss på olika adresser då det underlättade för oss, då jag jobbade utomlands å han studerade utomlands så kunde inte kolla hans post om det var något viktigt, jag stod på allt som var viktigt å har autogiro så behövde inte ha koll på posten så noga) 

Men iallafall fått en tid för första samtalet så jag hoppas de gör en utredning ändå.
    Men självklart orolig om det ska sätta käppar i hjulet.Jag bokade tid på en privat klinik som har landstingets taxa.
  • smiley85girl
    roadstories skrev 2015-01-16 15:30:27 följande:
    Frågan är ju om de ens kollar upp vart ni är skrivna. Det gjorde inte min läkare. Han frågade bara hur länge vi bott ihop och sen var det inget mer med det. :)
    har pratat med de och fått första tiden, Fick hem papper å där i ska man skriva bland annat hur länge man bott i hopp, Hon sa även att det kan ställa till problem i utredningen att vi inte är skrivna på samma adress :( 

Urch men hoppas första mötet går bra.
    Även bokat tid hos en annan privat läkare, som kommer göra en ultraljuds undersökning å ta lite prover  :)
  • smiley85girl
    roadstories skrev 2014-12-28 21:07:08 följande:
    Hur har det gått? Har du fått någon tid? :)
     jag ska dit i dag.börjar bli rejält nervös :(
  • smiley85girl

Hej. Vi har fått tid nu för att min sambo ska lämna spermier för att testas,.
    Jag ska ta blodprover cykel dag 3. Bland annat tsh för sköldkörteln.

Någon som vet hur lång tid det brukar ta på ett ungefär innan man får provsvaren?
    (går på en privat klinik)

jag ska senare få bland annat antibiotika då jag hade lite bakterier i slidan (bakteriell vaginos)

• smiley85girl

måste uppdatera lite, I dag har jag/vi varit hos min läkare igen och fått provsvaren hade tydligen för "bra" äggreservs värde mitt Amh låg på 5.5 och mitt fsh låg på 6.4.
    Hon sa jag hade antydning på pco men inget hon trodde eller kunde säga att jag har,
    Men sa det värkar som att för många ägg bildas å försöker mogna så de bråkar om platsen, så osäkert om jag ens har ägglossning.(då stickorna inte stämmer provar 2 olika märken varje månad)
    Hon gjorde vul och slemhinnan å allt såg jättefint men hon såg många små bubblor som var början till ägg som var på väg att vandra uppåt för att mogna. (ska ha mensen i morgon)

Men ska få börja med pergotime nu. skulle tillbaka på ultraljud dag 11-13 men behövde inte det då det är påsk å ingen där då. Så fick prova denna månaden ändå om jag ville å det tackade jag inte nej till såklart, så nästa månad ska jag dit på ultraljud. Men börjar med pergotime om ca 6 dagar :)

Men någon som vet vad gränsvärdet för amh ska vara? glömde fråga :(

vet det var några här som har pco vad låg erat värde på?

• smiley85girl
    Längtar2015 skrev 2015-03-30 07:44:19 följande:
    Massa grattiskramar!
    åhh soklart pluss ju . Grattis grattis =)
  • smiley85girl

får man fråga vad ni äter för vitaminer å hur mycket?
    just nu äter jag mitt val kvinna och 20 ug D vitaminer.

Men nyfiken på vad ni andra tar för något om det är något som är bättre än de jag tatt :)

• smiley85girl
    joss82 skrev 2015-04-02 19:45:55 följande:
    Jag äter också Mitt Val Kvinna, det är det enda. Försöker även gå ner i vikt och äta mycket grönsaker och frukt.
    okej. jo alltid bäst med en bra kost. fast jag är dålig på att äta mycket grönsaker :(
    jag har läst så mycket om olika vitaminer som är bra för det ena å det andra. Men köpte E vitamin på apoteket som också ska kunna öka chansen för att bli gravid. 
    Så tänkte jag ska prova de :)
  • smiley85girl
    TheKitten skrev 2015-04-22 16:28:18 följande:

Uppdatering:

Var till läkaren 16:e april, hade 2 äggblåsor som skulle släppa men en tredje som hade börjat växa. Så fick ta en spruta som skulle ge mig ägglossning nästa dag alltså den 17:e.

Idag plussade jag! innan förväntad mens! Happyface!

åhh vad kul Grattis =)
  • smiley85girl
    CinnamonGirl skrev 2015-05-02 21:20:18 följande:

Jag har fått en tid för utredning på en fertilitetsklinik. Är de noga med att man bor ihop? Jag och mannen är skrivna på olika adresser, fast i samma kommun. Vi är inte gifta.

De kan vara petiga.
    jag och min kille är inte skriva tillsammans just nu, varit det förut i fler år. så de har sagt det kan bli problem om det blir ivf men än så länge har det gått bra, vi går privat.
  • smiley85girl

Idag var jag på vul och de såg en blåsa på 17 och en på 13 å en som var jätte liten. Så min kropp svarade bra på pergotime, nu är det bara att hoppas :)
    cd13 idag

• smiley85girl

jag är inne på min 4 kur pergotime nu.
    Varit på vul dag 12-13 varje månad och haft 1-2 äggblåsor.

denna månaden hade jag 2 st på vänster sida som var 16 och 18 mm dag 13.

om de släpper olika dagar hur ger äl testerna utslag då?
    hade jätte ont i magen då jag tror första släppte dag16 då den blåsan borde vara 24.
    dag 17 hade jag nästan posetivt äl test men var riktigt nära men inte helt posetivt, på kvällen fick jag ont igen så låg med värme flaska.
    I dag är stickorna ljusa.
    har haft lite trådiga flytningar dag 14 och 16 och sedan vattniga,
    Tror ni jag haft ägglossning 2 olika dagar?

• smiley85girl
    miamarina84 skrev 2015-08-20 21:32:22 följande:

Så nu är ansökan om fertilitetutredning postad. Bara invänta de tre månaders väntetid dock :(

Tråkigt att behöva vänta, men skönt att veta att ni börjat nu.
    Jag fick vänta 3 v tror jag då det var julstängt.
    Men sen efter 1 besöket fick vi med lappar om prover vi båda skulle ta.
    lycka till
  • smiley85girl

Efter 2 år utan skydd och 4 månader med pergotime har jag plussat.

Shit trodde aldrig JAG skulle skriva de.

Nu hoppas jag innerligt att mensen lyser med sin frånvaro.

Bim-2 testade med rfsu testa tidigt.

Fått svaga streck på testen från graviditetskollen.

Men efter detta vågar jag äntligen tro på de ????

• smiley85girl
    TheKitten skrev 2015-08-24 19:55:37 följande:
    Grattis!

Hoppas det håller!

Själv ska jag börja med Primolut-Nor imorgon.

Och sen köra Letrozol och försöka igen.
    Tack så mycket
    hört att styrkan ska inte spela någon roll bara det ökar å det har det gjort sakta men ökat iallafall 

hoppas det ger resultat nästa månad då för er.
    är det för att få i gång ägglossning det med?
  • smiley85girl
    TheKitten skrev 2015-08-26 10:03:44 följande:

Ja jag kör Letrozol istället för Perotime.

Får se hur det går. Än så länge har inget hänt :(

Ge inte upp.

Får du komma in å göra vul för att se så medecinen hjälper annars fråga om de.

Då säger de vilken dag de släpper med största sannolik.
  • smiley85girl
    TheKitten skrev 2015-09-14 03:21:06 följande:

Jo jag går alltid på vul.

Ska dit nästa måndag så får se då.

Vad bra hoppas de ser bra ut
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015