• roadstories

Fertilitetsutredning 2014/2015

En tråd för oss som startat, genomgått, ska starta eller funderar på att starta en fertilitetsutredning.

Här kan vi dela med oss av våra tankar, känslor, erfarenheter och förhoppningsvis våra plus. :)

• Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015
  • joss82
    roadstories skrev 2015-01-30 22:39:56 följande:
    Yes, jag inväntar BIM som borde vara runt onsdag/torsdag. :) Har tyvärr inga direkta symtom så har därför inte så stort hopp om att det tagit sig denna månad. Självklart hoppas jag ju, precis som varje månad, men det känns inte som att det är våran månad. Men det är ju bara första pergo-kuren än så länge.

Ska de ta prover på gyn för att se om du haft äl? Håller tummarna för dig!
    Nej, de har tagit något annat blodprov som vi ska få svar på och så får vi svar på spermaproven. Nervöst! Sen ska vi väl bestämma hur vi ska gå vidare antar jag. Hoppas du är gravid ändå! Hoppas jag är det med, men den chansen är minimal. Håller koll på temperaturkurvan nu för att försöka se om jag haft äl alls.
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-01-30 23:37:28 följande:

Nej, de har tagit något annat blodprov som vi ska få svar på och så får vi svar på spermaproven. Nervöst! Sen ska vi väl bestämma hur vi ska gå vidare antar jag. Hoppas du är gravid ändå! Hoppas jag är det med, men den chansen är minimal. Håller koll på temperaturkurvan nu för att försöka se om jag haft äl alls.

Jag hoppas du är gravid också!! Effekten av pergo sitter ju kvar månaden efter också så visst finns det en chans.

Vi väntar också på svar på spermaprovet. Är så rädd att det ska vara fel på oss båda. Men är nästan lika rädd för att det bara ska vara fel på mig för då är det ju bara mitt "fel" om vi inte får barn.

Det är verkligen en känslomässig berg-och dalbana detta. Vissa dagar känner jag mig helt okej med att det tar tid, andra dagar känner jag mig helt uppgiven och tänker att jag måste acceptera att jag inte kan få barn. Jag blir väl en sån som köper en massa katter och jagar barn på gården och mutar med glass för att de ska älska mig haha.
  • joss82
    roadstories skrev 2015-01-31 16:30:52 följande:
    Jag hoppas du är gravid också!! Effekten av pergo sitter ju kvar månaden efter också så visst finns det en chans.

Vi väntar också på svar på spermaprovet. Är så rädd att det ska vara fel på oss båda. Men är nästan lika rädd för att det bara ska vara fel på mig för då är det ju bara mitt "fel" om vi inte får barn.

Det är verkligen en känslomässig berg-och dalbana detta. Vissa dagar känner jag mig helt okej med att det tar tid, andra dagar känner jag mig helt uppgiven och tänker att jag måste acceptera att jag inte kan få barn. Jag blir väl en sån som köper en massa katter och jagar barn på gården och mutar med glass för att de ska älska mig haha.
    Känner verkligen igen den där berg-o-dalbanan... Klart jobbigt ibland ;(. Just nu tycker jag att det känns ok.

Hoppas ändå att våra kärlekars spermier är av prima kvalitet. Känns som att det är klart lättare att åtgärda en taskig ägglossning än hopplösa spermier.
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-01-31 19:13:29 följande:
    Känner verkligen igen den där berg-o-dalbanan... Klart jobbigt ibland ;(. Just nu tycker jag att det känns ok.

Hoppas ändå att våra kärlekars spermier är av prima kvalitet. Känns som att det är klart lättare att åtgärda en taskig ägglossning än hopplösa spermier.
    Ja, det tror jag också. Finns det något att göra om man har taskiga spermier? I så fall vad? Är inte så insatt i det då jag även innan utredningen förutsatte att det var mig det var fel på.
  • joss82
    roadstories skrev 2015-02-01 20:22:46 följande:
    Ja, det tror jag också. Finns det något att göra om man har taskiga spermier? I så fall vad? Är inte så insatt i det då jag även innan utredningen förutsatte att det var mig det var fel på.
    Som jag förstått det kan det funka med IVF om man har halvtaskiga spermier, annars tror jag inte man kan göra så mycket. Jag har också utgått ifrån att det är mig det är fel på...
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-02-01 21:24:36 följande:
    Som jag förstått det kan det funka med IVF om man har halvtaskiga spermier, annars tror jag inte man kan göra så mycket. Jag har också utgått ifrån att det är mig det är fel på...
    Hur gick det idag? :)
  • joss82
    roadstories skrev 2015-02-02 22:43:12 följande:
    Hur gick det idag? :)
    Dåliga nyheter :(. Sambon har massor av spermier men de är av dålig kvalitet. Inte omöjligt att bli gravida på egen hand ändå men kändes som att det kanske inte är troligt att det går. Dock se gyn att testresultat från spermaprov kan variera väldigt mycket mellan olika testtillfällen. Ska inte vara något problem vid IVF i alla fall, så känns ju skönt att det inte var något riktigt katastrofbesked som att han aldrig kan bli pappa.
  • Dakine
    joss82 skrev 2015-02-03 08:41:11 följande:
    Dåliga nyheter :(. Sambon har massor av spermier men de är av dålig kvalitet. Inte omöjligt att bli gravida på egen hand ändå men kändes som att det kanske inte är troligt att det går. Dock se gyn att testresultat från spermaprov kan variera väldigt mycket mellan olika testtillfällen. Ska inte vara något problem vid IVF i alla fall, så känns ju skönt att det inte var något riktigt katastrofbesked som att han aldrig kan bli pappa.
    Nej vad tråkigt. Men tänk ändå att möjligheterna till en graviditet genom IVF är stora och att ni ändå kan bli gravida spontant också vid lite tur! 

är det första barnet? 
  • Dakine
    Idag tog jag första tabletten i min pergotime kur! Jag är nervööööös! På måndag ska jag göra ultraljud för att se att det ger effekt. 

Vad har ni för erfarenheter av pergotime? Biverkningar?? 
  • roadstories
    joss82 skrev 2015-02-03 08:41:11 följande:

Åh va tråkigt :( har ni blivit uppsatta i kö för ivf? Det ingår ju i vårdgarantin, alltså ska ni inte behöva vänta mer än 3 månader på att få komma dit. Men jag vet att tre månader kan kännas enormt långt när man redan försökt så länge. Men det kan ju även gå snabbare. Och tänk så att det är ju väldigt stor chans att man blir gravid genom ivf, mycket större än det är med t.ex pergotime.

Hur var det, hade du pcos?
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015