Inlägg från: FirstOne |Visa alla inlägg
  • FirstOne

Fertilitetsutredning 2014/2015

Hej! Får man hoppa in här?

Är 24 och har försökt i ca ett halvår utan resultat pga PCO.

Tog det första pillret av klomifen (pergotime) idag. Igår på vul kunde gyn se att höger äggstock hade två äggblåsor på 6-7 mm men det är ju bara cd 5 än så länge så.. Ska tillbaka på måndag för att se hur det går. Min vänstra äggstock verkar inte göra något överhuvudtaget, precis som förra månaden ser den bara ut som en pco äggstock.

Förra cykeln var ca 50 dagar lång och efter en spruta med pregnyl (samma som ovitrelle) så ägglossade jag (enligt äl test) men fick mens bara efter en vecka.

Fick ni något annat utskrivet mer än pergotime? Jag fick vitamin E och sen gav hon mig 5 piller som ser ut precis som början på en p-piller karta (5 piller på en rad som hon lixom klippt av en karta) som jag skulle ta direkt efter pergotime i 5 dagar. Jag uppfattade det som att det va östrogen i dem.. Någon som är kunnig som kan förklara?

• FirstOne

Jag med! Va kul! På måndag ska jag på vul igen också. :)

Har läst lite nu i olika forum och studier om att vitamin e hjälper så att slemhinnan inte ska bli för tunn, vilket är en biverkning pergotime kan ha. Och detta skulle ju motverka hela anledningen till varför man tar pergotime från första början.. Smart..

Ang. östrogenpillerna har jag inte något konkret svar.. Men FSH (folikelstimulernade hormon) och östrogen påverkar varandra tydligen.. Alltså desto mer östrogen, desto mer FSH produceras, och tvärtom.

• FirstOne

Dakine, jag håller med dig, helst ska man få i sig alla vitaminer genom kosten. Dock har jag ingen koll på vad jag stoppar i mig :p

Roadstories, varför blir det ingen pergo nästa månad om man får fråga? Hur många månader har du tagit det?

• FirstOne

Det står väll nånting i bipacksedeln tror jag? Ska kolla upp det, för jag har nog fan läst någonstans att det är 3 eller 6 månader på raken som är max-gränsen.

Nu har jag inte pergotime exakt utan clomiphene citrate eller vad det nu står på paket (bor utomlands) men det ska vara samma verksamma ämne.

Jag har läst en del om letrozol också och många verkar förespråka det som bättre än pergotime. Letrozol finns det ingen maxgräns på som jag förstog det vilket är bra. Om inte pergotime fungerar på mig så kommer jag be om det.

Men man vet ju aldrig, din gyn kanske bara är extra pre-cautious, eller så kanske hon/han har en anledning till att tro att just du skulle kunna bli överstimulerad för lätt? Eller så kanske hon/han har anledningar att tro att din äl skulle få fnatt av kuren och fungera av sig själv eventuellt? :D

• FirstOne

"Om ovulation inte synes ha inträffat efter första behandlingskuren, ges vid nästa kur 2 tabletter à 50 mg dagligen i 5 dagar. Denna startas tidigast 1 månad efter den första. Ytterligare ökning av dos ska inte ske. De flesta patienter, som svarar på behandlingen, gör detta redan under första kuren."

Konstig svenska men detta är det jag kunde hitta på fass.

www.fass.se/LIF/product&docType=3

Den där sista meningen dock?.. Jag läser om många kvinnor som lyckas på andra kuren/dubbelkuren.

• FirstOne

Åh fy va läskigt det låter med äggledaraspolning, men det låter effektivt ;)

Vi skulle också göra spermaprov men det va inte lika enkelt som jag trodde.. Vi ska "samla" provet hemma och sen köra in och lämna det på direkten. Vårt problem är att min man (och jag) bara är aktiva sexuellt på kvällen. Aja, får göra nytt försök nästa vecka - om de inte skulle ta sig efter denna pergotime kur :)

Imorgon tar jag sista tabletten och på måndag blir det vul.

Mina finnar på ryggen har också lugnat ner sig jätte mkt!

• FirstOne

Jag var på vul idag och det har gått jätte bra :)

Två bra äggblåsor på ca 16 på högra äs och en på vänster på ca 18.. Enligt min gyn så har man oftast äl vid 20 eller t.o.m ibland 25 så jag ska tillbaka på torsdag igen och då även i samband med det ska min man lämna sperma prov som hon tydligen kan bedöma direkt om de är ok eller om det behövs vidare undersökning (fick en tid på eftermiddagen).

En annan grej vi diskuterade var IUI (intrauterine insemination) vilket hon kan göra själv på mig på torsdag beroende på när jag har/haft äl samt om min mans spermier är ok. Vi ska iaf ha sex idag och imorn, uppehåll på onsdag för att sedan lämna spermaprov på torsdag och då även ha sex efteråt tror jag.

Vi har faktist inte diskuterat chansen att det blir tvillingar etc, men vet ni vad, om det blir tvillingar så blir det.. Jag tar alla chanser jag får. Skulle bara bli glad om jag fick två på en gång.

Vi bor på en liten ö med väligt limiterad sjukvård och allt runt omkring det då jag är super glad att denna underbara gyn finns här. Föreställ er att om man vill föda barn så måste man ta flyg/båt till huvudstaden.. Man kan inte riktigt vara nojig utan det är fanimej allt eller inget.

Ursäkta osammanhängande text med massa svammel men var så säker på att pergotime inte skulle göra något för mig.. Men det ser lovande ut :)

• FirstOne

Ajuste och endometrium såg jätte bravutnockså, tack vare vitamin e och östrogen-pillerna kanske?

• FirstOne
    lyckobubblor skrev 2015-02-11 21:24:18 följande:

Hej, vi är oxå ett par som kämpar! 2,5 år nu och efter utredning för ett år sen vet vi att allt ser ut som det ska. Men då det ändå inte tar sig ska vi nu få hjälp på traven med insemination. Fått recept på Pergotime och har det inte kommit från leverantören då så skulle jag få sprutor att ta i stället. BIM nästa vecka och då hoppas vi att det drar igång.

Är det någon som testat insemination?

Kram

Sitter i väntrummet hos min gyn (privat utomlands) och TROR att det blir insemination.. Pirrig som tusan. Det beror ju på om jag haft ÄL eller inte typ.

Min mans spermier är toppkvalitet fick jag nyss reda på så det är bara min PCO som ställer till det. Är så lättad för det..
  • FirstOne

En äggblåsa på 22 mm var den största :D gyn sa att jag lär ägglossa typ imorn.

Blev ingen IUI för hon tyckte inte att det var nån ide att spendera så mkt pengar när allt ser ut att vara perfekt (spermier, ägg och endometrium) och dessutom är det bara första pergo kuren. Så det blev ICI (intracervical insemination) vilket man kan göra utan att tvätta sperman och därmed inga dyra kostnader.. Ska ge det 3 försök med ägglossningstimulernade medel innan vi går vidare till IUI. Kanske inte behöver några försök mer, vem vet.

Hoppas hoppas hoppas..

• FirstOne
    lyckobubblor skrev 2015-02-13 05:14:49 följande:

Vad spännande FirstOne! Hur gick det? Blev det nu? Själv väntar jag på mens så vi kan ta ultraljud och sen börja med hormoner. Lycka till!

lyckobubblor skrev 2015-02-13 05:17:35 följande:

Aha, läste inte vidare! ;)

Vad spännande! Och man kan alltså inseminera utan "Vansbrosimmet" som vår läkare kallar det? Skönt att börja så iaf och spar sina tusenlappar till att börja med! Håller tummarna!!

Alltså jag vet inte ens vad som hände, allt gick så fort.

Min gyn är en helt underbar kvinna och hon tycker hela tiden att det är synd att "gå miste om fina ägg och fina spermier".

När jag kom med spermaprovet så ville hon bara ta en titt i microskopet för att se att de ser normalt ut och sedan göra en snabb vul för att se att jag är på rätt väg men hon blev så uppspelt av att min mans spermier va så himla livliga och fina (hennes ordval) och samtidigt så var som sagt ett av äggen på väg så hon sa att vi gör en inseminering precis innanför livmodertappen (ICI) och hon tog inte ens extra betalt..

Lycka till lyckobubblor! :D
  • FirstOne

Vadå för hormoner om man får fråga?

Har bim 27/2 så får se då ;) anar dock att testet kommer vara negativt..

Lycka till på vul!

• FirstOne

Dakine, hade du tagit någon äl-spruta för att ägget ska lossa, typ. Ovitrelle eller pregnyl?

Lyckobubblor, känner att mensen är påväg.. Planerar redan inför nästa månad :)

• FirstOne
    lyckobubblor skrev 2015-02-24 21:40:09 följande:

Gonal F, fem sprutor i fem dagar. Ungefär som Pergotime men de var slut i hela Sverige så det blev sprutor.

Hoppas du har fel och att det tog sig!

Ville bara uppdatera: Jag hade fel och det tog sig.. ;)

Lycka till tjejer!
  • FirstOne
    Dakine skrev 2015-02-28 22:05:56 följande:

Grattis!!! :)

Tack!

Att det skulle gå på första pergotimekuren trodde jag inte att jag skulle få turen att uppleva kan jag säga. Detta var "receptet som funkade för mig":

Fick efter pergotimens sista dag östrogenpiller som jag tog i 5 dagar och vitamin E tills några dagar efter äl.

Hade sex ungefär varannan dag men runt äl 3-4 nästan varje.
  • FirstOne

Dakine, jag är inte 100% på varför men fick det utav gyn för att motverka förtunnad hinna (vilket är en biverkning utav pergotime) enligt henne och vitamin e har tydligen samma effekt (200 mg per dag). Fråga din svenska läkare för det är lite diffust här borta.

Sen blev det ju en inseminering för mig, precis innanför livmoderhalsen (?).. Kanske va det som tog sig? Vem vet..

• FirstOne
    lyckobubblor skrev 2015-03-01 16:40:46 följande:

Åh, vad roligt! Stort grattis!!! <3

Här blir det inseminering imorgon, tog en ÄL-spruta igår kväll... Så spännande! Första försöket, men jag kan inte låta bli att ha höga förväntningar ändå. :)

Tack :D <3 du får uppdatera hur det går!!! Det är med din mans spermier det blir inseminering?

Första barnet för mig (första graviditeten) så man är lite nervös. Ska till gyn imorn för att "konstatera" det 4 olika grav-test redan visat.. Kanske man blir mindre panikslagen då.
  • FirstOne
    lyckobubblor skrev 2015-03-02 15:10:51 följande:
    Nu är det gjort!! Så spännande och det blir två långa veckor nu!

Japp, det är med min mans spermier. Vi blev nedslagna imorse då mängden var väldigt liten men antalet var jättestort så det gjorde inget!

Lycka till, här är det andra barnet men det kommer nog blir lika nervöst ändå när det väl tar sig :)
    Å va pirrigt!

Enligt min gyn så var det nog det som gjorde susen men såklart hon säger det :p

Lycka till och hör av dig om resultaten!
  • FirstOne
    roadstories skrev 2015-03-04 00:07:01 följande:
    Åh Grattis!!
    Kul att du blev den första i den här gruppen med tanke på ditt användarnamn mehehehe ;)
    Muahaha ;) tackar!
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015