• Lillon

Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014

Hej!

Igår tog jag upp det "stora samtalet" med min sambo om att jag vill börja försöka skaffa barn. Och till min stora glädje så vill han också!! Känns så pirrigt. Jag är 25, han 27 och vi har varit tillsammans i snart 5 år. Vi bor i Stockholmsområdet.

Jag har ingen aning om hur vi ska göra nu.. Är det bara att ha en massa sex runt ägglossning?! SkrattandeSkrattande Min mens tog slut 6 november så nu borde jag ha ägglossning runt den 21. Funderar lite på att köpa ägglossningstester, men kanske testar utan nu i några månader.

Folsyra ska jag gå och köpa idag på apoteket Glad

Någon som är i en liknande situation?
  • Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014
  • Ztarduzt
    Lillon skrev 2014-12-11 21:50:39 följande:

Vad roligt att ni håller igång tråden!! Jag har tempat i en vecka nu (köpte en basaltermometer) och har legat runt 36.2 grader. Äl 18-19e och BIM 2 jan :)

Vi har samma ÄL och BIM! Skrattande funderar på att tempa denna månad bara för att, men äger inte ens en termometer.. Oskyldig
  • Lillon
    Ztarduzt skrev 2014-12-11 21:57:58 följande:

Vi har samma ÄL och BIM!  funderar på att tempa denna månad bara för att, men äger inte ens en termometer.. 

Hihi spännande! Hade julfest i veckan så det var sista gången jag drack alkohol i december :) rätt intressant att tempa faktiskt, får hoppas jag får någon ökning efter äl :D
  • Ztarduzt

Skum fråga, men, vart ska man tempa när man tempar för äl? Vart ger det bäst utslag? 

• Anonym (småland)

Enligt alla mätningar skulle jag haft äl mellan den förste och femte dec (beroende på när man ändrar lite värden för att vara på säkra sidan). Men nu har jag i tre dagar haft sån otrolig äl-värk så sex har varit uteslutet. Jag har i alla fall tolkat det som äl-värk. Men det blir ju nionde till elfte... hur mycket stämmer de där äl-kalendrarna? Och hade jag äl nu så blev det inget plus denna månad för det kändes som kraftig mensvärk.

• Lillon
    Ztarduzt skrev 2014-12-11 22:06:45 följande:

Skum fråga, men, vart ska man tempa när man tempar för äl? Vart ger det bäst utslag? 

Det bästa är tydligen i rumpan.. Men känns ju lagom kul :D Men under tungan med stängd mun funkar också bra, så gör jag. Armhålan är helt värdelös, diffar jättemycket och där ska man inte mäta om man vill kunna se sin egna kurva korrekt :)
  • Ztarduzt
    Lillon skrev 2014-12-11 22:01:13 följande:
    Hihi spännande! Hade julfest i veckan så det var sista gången jag drack alkohol i december :) rätt intressant att tempa faktiskt, får hoppas jag får någon ökning efter äl :D
    Åh, jag säger bara att jag kör så är problemet löst ;) Ja, skulle vara kul att börja nu och se skillnaden, ska nog köpa temp imorrn :) har en speciell anteckningsbok där jag skriver ner det mesta som händer i kroppen, så bara skriva ner temp där och se hur den går :) sambon börjar tycka jag gör allt knas just nu för att få veta när äl är, haha ;) 
    Lillon skrev 2014-12-11 22:26:18 följande:
    Det bästa är tydligen i rumpan.. Men känns ju lagom kul :D Men under tungan med stängd mun funkar också bra, så gör jag. Armhålan är helt värdelös, diffar jättemycket och där ska man inte mäta om man vill kunna se sin egna kurva korrekt :)
    Uppväxt med rumpan så kanske får köra på det så man får rätt utslag, men om munnen fungerar lika bra är det såklart mycket lättare. Gud, vilket svårt val :P har man väl börjat använda den på ett ställe får man ju köra på det för att få samma tempskillnad.
  • Ztarduzt
    Anonym (småland) skrev 2014-12-11 22:17:58 följande:

Enligt alla mätningar skulle jag haft äl mellan den förste och femte dec (beroende på när man ändrar lite värden för att vara på säkra sidan). Men nu har jag i tre dagar haft sån otrolig äl-värk så sex har varit uteslutet. Jag har i alla fall tolkat det som äl-värk. Men det blir ju nionde till elfte... hur mycket stämmer de där äl-kalendrarna? Och hade jag äl nu så blev det inget plus denna månad för det kändes som kraftig mensvärk.

En äl-kalender är ju inte exakt, för alla har äl olika länge innan mensen. Din kalender kan skilja sig med några dagar. Tror det kan diffa runt 5-6 dagar hos olika kvinnor om jag inte minns fel. 
  • Lillon
    Ztarduzt skrev 2014-12-11 22:34:23 följande:

Åh, jag säger bara att jag kör så är problemet löst ;) Ja, skulle vara kul att börja nu och se skillnaden, ska nog köpa temp imorrn :) har en speciell anteckningsbok där jag skriver ner det mesta som händer i kroppen, så bara skriva ner temp där och se hur den går :) sambon börjar tycka jag gör allt knas just nu för att få veta när äl är, haha ;) Uppväxt med rumpan så kanske får köra på det så man får rätt utslag, men om munnen fungerar lika bra är det såklart mycket lättare. Gud, vilket svårt val :P har man väl börjat använda den på ett ställe får man ju köra på det för att få samma tempskillnad.

Kan tipsa om appen ovuview! Där kan man se en kurva över sin temperatur och även fylla i när man haft sex, symptom osv. Den räknar även ut ägglossningsdatum och mens :)
  • Ztarduzt
    Lillon skrev 2014-12-11 23:25:52 följande:
    Kan tipsa om appen ovuview! Där kan man se en kurva över sin temperatur och även fylla i när man haft sex, symptom osv. Den räknar även ut ägglossningsdatum och mens :)
    Oj, nu när jag inspekterar min app mer noggrant så ser jag ju att min app också har tempkurva :D tack för tipset! Mycket lättare med en app så man har koll! Min säger ÄL den 19, men med tanke på att mensen var 7 dagar sen kan kanske äl ha rubbats också?
  • JNR

Är det någon som har något tips på Ägglossningstester? :)

Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014