• Lillon

Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014

Hej!

Igår tog jag upp det "stora samtalet" med min sambo om att jag vill börja försöka skaffa barn. Och till min stora glädje så vill han också!! Känns så pirrigt. Jag är 25, han 27 och vi har varit tillsammans i snart 5 år. Vi bor i Stockholmsområdet.

Jag har ingen aning om hur vi ska göra nu.. Är det bara att ha en massa sex runt ägglossning?! SkrattandeSkrattande Min mens tog slut 6 november så nu borde jag ha ägglossning runt den 21. Funderar lite på att köpa ägglossningstester, men kanske testar utan nu i några månader.

Folsyra ska jag gå och köpa idag på apoteket Glad

Någon som är i en liknande situation?
  • Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014
  • Ztarduzt
    Usch, fick tag på kvinnokliniken idag, dom var inte alls förstående utan det slutade med att jag avbokade hela mötet. Jag förklarade att jag har BIM den 2/1, mötet var bokat 30/12. Hon förstod inte varför jag skulle vara rädd för missfall, är ju bara en gynekologisk undersökning där dom kommer undersöka min livmoder. Hon sa "men är du gravid då gör det väl inte så mycket, är ju inte så långt gånget så det är ju bara vänta nån månad" jag typ "jaha?! men Om jag är gravid så kommer mötet orsaka att bebisen försvinner?" varav svaret blev "ja, men det är så tidigt skede så du kommer ändå inte märka det".
    nämen, tack. Rynkar på näsan
  • Ztarduzt
    CherryBlossom skrev 2014-12-08 06:31:21 följande:

Superstort grattis till dig manu88!

Ztardust, jag har läst massor här på FL om att bidrottninggelé (kapslar) skulle kunna vara bra på nåt vis, har inte riktigt fattat hur men...

Jag har varit utan preventivmedel i typ över ett år utan att det hänt något, fast innan har vi väl i och för sig med hjälp av appen försökt undvika att ligga vid äl så... Kanske inte behöver oroa mig ännu. Men känns som att somliga blir prego av att bara vara i närheten av en naken karl så det kan ju kännas lite orättvist nu när man väl försöker och vill. Men det blir nog vår tur också ska du se, och åldersmässigt behöver ju inte du oroa dig riktigt än i alla fall ;) håller tummarna!

hm, har läst att vissa inte märker skillnad och vissa reagerar negativt, allt beror nog på hur man är som person och vad man tål.. men förstår inte heller HUR det fungerar.. vissa tycker bisolvon fungerar as bra, medans andras cykel blir helt felvänd.. :s vill inte proppa i mig något ifall det förlänger min redan för lång cykel. MEN; Alla som använt bidrottninggelé, hur har ni ätit det? hur ofta? hur har det fungerat för er? alltid bra med många svar så skriiv!! :)  

Kan kanske vara lite svårt att bli gravid om man undviker äl, men ja, vissa blir gravida utan samlag känns det som ^^  Jag hoppas denna månad vill ge med sig! :) 
  • Ztarduzt
    Decibel84 skrev 2014-12-08 12:21:55 följande:

glöm inte att många rekommenderas att faktiskt inte ha sex så ofta, typ var annan var tredje dag så spermierna är av god kvalité

Vi försöker ta varannan, men halkar just nu efter lite pga massa annat så man inte ens orkar.. slutar väl med att man inte ens har sex så när väl äl kommer är alla spermier döda :O
  • CherryBlossom
    Ztarduzt skrev 2014-12-08 16:55:46 följande:

hm, har läst att vissa inte märker skillnad och vissa reagerar negativt, allt beror nog på hur man är som person och vad man tål.. men förstår inte heller HUR det fungerar.. vissa tycker bisolvon fungerar as bra, medans andras cykel blir helt felvänd.. :s vill inte proppa i mig något ifall det förlänger min redan för lång cykel. MEN; Alla som använt bidrottninggelé, hur har ni ätit det? hur ofta? hur har det fungerat för er? alltid bra med många svar så skriiv!! :)  

Kan kanske vara lite svårt att bli gravid om man undviker äl, men ja, vissa blir gravida utan samlag känns det som ^^  Jag hoppas denna månad vill ge med sig! :) 

Hehe nä men då ville vi ju inte att det skulle bli nåt, men nu har vi haft sex runt äl i åtmintone 3 mån utan att nåt händer. Fast 3 mån är väl ingenting i ett sånt här sammanhang, så får väl försöka ta det lugnt bara ;D stör mig bara på typ filmer där de har oskyddat sex 1 gång och blir gravida direkt, känns ju väldigt osannolikt.
  • Ztarduzt
    CherryBlossom skrev 2014-12-08 17:08:19 följande:
    Hehe nä men då ville vi ju inte att det skulle bli nåt, men nu har vi haft sex runt äl i åtmintone 3 mån utan att nåt händer. Fast 3 mån är väl ingenting i ett sånt här sammanhang, så får väl försöka ta det lugnt bara ;D stör mig bara på typ filmer där de har oskyddat sex 1 gång och blir gravida direkt, känns ju väldigt osannolikt.
    Jag stör mig lite på att folk lyckas bli gravida av ett onenightstand från krogen, dom har sex en gång på en hel månad och lyckas bli gravida, på fyllan.. känns som orättvist då man själv försöker massor och dom lyckas på ett ligg.. kanske gäller att slappna av och inte tänka på det alls som dom gör? dom har väl inte planer på att bli gravida så man kanske får slappna av lite själv också och sluta tänka på det.. ska prova det den här månaden, tänka på julen och alla förberedelser och "glömma" allt detta och se hur det går :)  (lycka till liksom ;))
  • Anonym (småland)
    Ztarduzt skrev 2014-12-08 16:45:20 följande:

Usch, fick tag på kvinnokliniken idag, dom var inte alls förstående utan det slutade med att jag avbokade hela mötet. Jag förklarade att jag har BIM den 2/1, mötet var bokat 30/12. Hon förstod inte varför jag skulle vara rädd för missfall, är ju bara en gynekologisk undersökning där dom kommer undersöka min livmoder. Hon sa "men är du gravid då gör det väl inte så mycket, är ju inte så långt gånget så det är ju bara vänta nån månad" jag typ "jaha?! men Om jag är gravid så kommer mötet orsaka att bebisen försvinner?" varav svaret blev "ja, men det är så tidigt skede så du kommer ändå inte märka det".nämen, tack. 

Märkligt beteende av kk. Förstår att det istället blev att du avbokade. Samtidigt vill du ju ha svar... Vad händer nu?
  • Irlais
    Ztarduzt skrev 2014-12-08 16:45:20 följande:

Usch, fick tag på kvinnokliniken idag, dom var inte alls förstående utan det slutade med att jag avbokade hela mötet. Jag förklarade att jag har BIM den 2/1, mötet var bokat 30/12. Hon förstod inte varför jag skulle vara rädd för missfall, är ju bara en gynekologisk undersökning där dom kommer undersöka min livmoder. Hon sa "men är du gravid då gör det väl inte så mycket, är ju inte så långt gånget så det är ju bara vänta nån månad" jag typ "jaha?! men Om jag är gravid så kommer mötet orsaka att bebisen försvinner?" varav svaret blev "ja, men det är så tidigt skede så du kommer ändå inte märka det".
    nämen, tack. Rynkar på näsan

Men vilka idioter! Tycker vården tar tidiga missfall väldigt lätt men att prata om en ofrivillig abort sådär är sjukt respektlöst!

Finns det någon annan du kan göra undersökningen hos? För det är något som måste göras förr eller senare eller hur var det?
  • holly03

Hej hänger på här jag me! Hoppas d är ok! Är 32, bor i sthlm, har precis börjat bebisverkstan igen! Vi har en son på 3 år sen förut..Tror vi prickade in äl för ngn dag sen, kan ha blivit lite försent..annars är det bara på't nästa mån igen! Kul o följas åt!
    :)

• Ztarduzt
    Anonym (småland) skrev 2014-12-08 17:59:25 följande:
    Märkligt beteende av kk. Förstår att det istället blev att du avbokade. Samtidigt vill du ju ha svar... Vad händer nu?
    Hon sa att jag hamnade på väntelistan på nytt, så det kommer ta ca. 6 månader innan jag får en ny tid. Förhoppningsvis är jag gravid vid det laget.. 
    Ska försöka få en tid någon annanstans, men vet inte vart.. vill ju veta om något är fel :/
  • Ztarduzt
    Irlais skrev 2014-12-08 18:17:14 följande:
    Men vilka idioter! Tycker vården tar tidiga missfall väldigt lätt men att prata om en ofrivillig abort sådär är sjukt respektlöst!

Finns det någon annan du kan göra undersökningen hos? För det är något som måste göras förr eller senare eller hur var det?
    Kände mig helt knäckt, känns så skumt att dom inte förstår ens känslor. Jag har försökt i snart 9 månader och dom förstår inte varför jag är rädd för missfall. 

Jag har ingen aning, måste få tag i en privat klinik då så får googla, just nu känner jag ingen ork utan känner bara att alla kommer bemöta mig på samma sätt. 
    Undersökningen vill jag göra då ingen vet vad det är. Får hugg i äggstockarna och det enda hon på kk sa var "men det kan ju vara ägglossning du känner" varav jag svarade "men jag har det ju var och varannan dag, hur kan det vara ägglossning?!" varav hon svarade "mjaemen...... men du kan ju göra undersökningen hur som helst" och sen började konversationen jag redan skrivit.. 

förstår ingenting.
Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014