• Lillon

Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014

Hej!

Igår tog jag upp det "stora samtalet" med min sambo om att jag vill börja försöka skaffa barn. Och till min stora glädje så vill han också!! Känns så pirrigt. Jag är 25, han 27 och vi har varit tillsammans i snart 5 år. Vi bor i Stockholmsområdet.

Jag har ingen aning om hur vi ska göra nu.. Är det bara att ha en massa sex runt ägglossning?! SkrattandeSkrattande Min mens tog slut 6 november så nu borde jag ha ägglossning runt den 21. Funderar lite på att köpa ägglossningstester, men kanske testar utan nu i några månader.

Folsyra ska jag gå och köpa idag på apoteket Glad

Någon som är i en liknande situation?
  • Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014
  • Myspys85
    Lillon skrev 2014-11-29 10:04:07 följande:
    Ja, äter alltid d-vitamin på vinterhalvåret. Man får tyvärr ingen d-vitamin av solen på vintern, den är för lågt på himlen. Blir lite piggare av att käka d-vitamin också :)
    Åh, precis vad jag också tänkte, har känt mig så sjukt hängig nu i november och man behöver verkligen kompensera för bristen på solljus. Hoppas också bli piggare :)
  • Irlais

Grattis till plussen i tråden! :)

Jag väntar otåligt på ägglossning och intalar mig själv att den säkert kommer i normal tid den här cykeln (och inte en månad efter mens). Hoppet är det sista som dör ;)

Vi har typ sex en gång i veckan men nu får vi väl ligga i lite mer... Annars kan det ju dröja hur länge som helst innan det blir bebis! Min man är övertygad om att det kommer gå jättesnabbt eftersom jag blev gravid 2 ggr inom loppet av 4 månader (fick ett missfall) förut, men tror inte vi kan lita på det direkt!

• Steph9006

Boonyi, jag blev ocksa lite glad nar min mens kom, jag insag lixom att alla mina symptom var pahittade med det forsta - jag fick och sen ar det skont om mensen kommer inom de dagarna den ska komma". Jobbigt om den skjuts upp (som den gor for manga) bara for att man sa garna vill att den inte ska det.

Jag och min sambo har sex varje eller varannan dag vid AL... Bara for sakerhetens skull sa borjar vi 3 dagar innan "fertilitet fonstret" oppnats enligt min app.

Man vill ju inte missa en chans nar den bara kommer 1 gang per manad ;)

• Steph9006

Forresten jag undrar en sak som jag laste om.. Lite dum fraga kanske men ..

Hjalper det om man typ ligger kvar i sangen lite efter att man haft sex.. Kanske med nagra kuddar under rumpan sa att allt lixom "rinner/simmar" at ratt hall.

Jag har en vana att springa och kissa direkt efter eftersom jag latt far urinvagsinfektioner..

Assa jag vet att naturen har skapat oss sa att vi ska slippa sta pa hander efterat men det kanske hjalper... Eller?

• Maglizz
    Steph9006 skrev 2014-11-29 19:52:21 följande:

Hjalper det om man typ ligger kvar i sangen lite efter att man haft sex.. Kanske med nagra kuddar under rumpan sa att allt lixom "rinner/simmar" at ratt hall.

Jag har en vana att springa och kissa direkt efter eftersom jag latt far urinvagsinfektioner..

Assa jag vet att naturen har skapat oss sa att vi ska slippa sta pa hander efterat men det kanske hjalper... Eller?

Jag brukar ligga kvar/ går inte på toan, trots att jag normalt brukar. Så jag skulle säga "ligg kvar och njut typ" :)
  • Lissing
    Steph9006 skrev 2014-11-29 19:52:21 följande:

Jag ligger kvar minst en kvart efteråt!
    Känns säkrast så faktiskt Glad
    081118 100703
  • lotie

Hej!

Får jag hänga på här?

Slutade med minipiller för 3,5 vecka sen och väntar in mens nästa vecka. Ville få en innan vi försöker. Det blir första försöket med tredje barnet.

Första barnet tog 3 år och är en provrörsbefruktning andra barnet gick på första försöket.

Läkarna säger jag har störst chans de första tre månaderna efter piller sen minskar chanserna pga att jag har Endometrios. Haft ett missfall imellan.

• basilikas

Får jag också hänga här? 

Jag och min Sambo ska försöka bli gravida nu i december. Har ÄL runt den 10:e december. Det blir första försöket för oss, och vi har inga barn sen tidigare.

Har ni några tips på vad man ska tänka på? Gällande vad som helst. Känner mig helt förvirrad. 

• manu88
    basilikas skrev 2014-11-30 10:39:56 följande:

Får jag också hänga här? 

Jag och min Sambo ska försöka bli gravida nu i december. Har ÄL runt den 10:e december. Det blir första försöket för oss, och vi har inga barn sen tidigare.

Har ni några tips på vad man ska tänka på? Gällande vad som helst. Känner mig helt förvirrad. 

Jag är också ny i det här, vi gjorde vårt första försök förra månaden och den här månaden använde jag ÄL-tester för att se omkring villa dagar jag har ÄL. Det var inte så dumt faktiskt! Det är mitt tips till dig :)

Sedan är det väl, som alla andra säger (sjukt svårt att låta bli) men tänk inte så mkt på det. Dock anser jag att man bör vara aktiv under ÄL veckan, min förhoppning är att köra varannan dag typ, trots att spermier sägs överleva i ca 5 dagar (Max)!

Jag verkar ha haft ÄL runt den 26/11 och hade sex den 25/11. Hoppas det räckte :) jag brukar alltid känna att min ÄL är på gång, känns som mensverk.

Förra månaden hade jag jätte ont i mina bröst från ÄL dagen o kände mensvärk i nästan 2,5 vecka innan mensen kom på besök.

Den här månaden känner jag faktiskt inget i mina bröst men har lite ont, som mensvärk igen.

Vi hade sex igen igår och det verkar som att jag har blödigt lite? Det gjorde inte ont eller något sånt överhuvudtaget men börjar fundera på om det är en nidblödning?

Hoppas det har tagit! Vad tror ni?
  • basilikas

Får ta och köpta ägglossningstester. Tack för idén! Känns så himla overkligt hela grejen, och sitter bara och längtar till nästa ÄL. 

Vad spännande för dig/er!. Hoppas det tagit, och om inte så går det säkert nästa gång. 

Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014