• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • finskaflikkan
    regnbågsfärgad skrev 2014-12-17 16:51:01 följande:
    Va härligt! Men går det att höra så tidigt hemma? Du måste vara jätteduktig på det där! Har en doppler från clearblue som jag knappt hör något med alls...
    har en sån som mvc använder Rätt bra grej. Japp hörde tydligt, både min man och sonen på 6år  
    Hur häftigt som helst! 
  • Kawinna
    regnbågsfärgad skrev 2014-12-17 16:49:19 följande:

Ren trötthet tror jag inte försäkringskassan skulle godkänna tyvärr. Det är ju helt förlamande med grav-trötthet! Men kanske om läkaren kan koppla tröttheten till något, typ dåliga värden eller så. Boka en läkartid och berätta hur du mår, iaf jag upplever läkare på mvc som väldigt tillmötesgående och måna om att man ska må bra.

Ska till bm idag så tänkte höra lite vad hon säger förhoppningsvis så är det bara en fas.
  • regnbågsfärgad
    finskaflikkan skrev 2014-12-17 16:59:12 följande:
    har en sån som mvc använder smile1.gif Rätt bra grej. smile1.gif Japp hörde tydligt, både min man och sonen på 6år smile2.gif  
    Hur häftigt som helst! 
    Ja den lär ju vara lite mer effektiv! Va mysigt för er. Vår 5-åring var helt lyrisk när han hört hjärtat för första gången.
  • Sis2

Uh, har haft sjuka barn hela veckan, först den ena och sen den andra. Suck. Inte kul detta. Min förhoppning är ändå att alla frisknar till snart och att vi får va friska över julen ändå.

Fick en tanke när jag läste era inlägg om doppler att jag kanske skulle ta med min 5 åring till bm nån gång så att han får lyssna på hjärtljuden. Kan ju bli mer verkligt för honom då:)

• Lejonhierta

På tal om doppler så fick jag ett erbjudande från billiga tester tidigare i veckan, clear blues doppler för bara 29:-, så beställde en då ffa dottern har stenkoll på graviditeten och pratar med magen mest hela tiden, vill känna, läser gravidapp osv. trots sina 9 år Så tycker det kunde vara en kul grej. Första bm-besökt hon inte är i skolan är 5e januari, tänkte hon kunde få följa med då och se hur de år till där. Brorsorna är dock inte alls lika intresserade... Å andra sidan 10 åringen tycker det ska li roligt med ett småsyskon medan 12åringen och 15åringen nog mest tycker det är pinsamt ;)

• regnbågsfärgad
    Sis2 skrev 2014-12-18 19:22:01 följande:

Uh, har haft sjuka barn hela veckan, först den ena och sen den andra. Suck. Inte kul detta. Min förhoppning är ändå att alla frisknar till snart och att vi får va friska över julen ändå.

Fick en tanke när jag läste era inlägg om doppler att jag kanske skulle ta med min 5 åring till bm nån gång så att han får lyssna på hjärtljuden. Kan ju bli mer verkligt för honom då:)

Stackare! Hoppas ni får vara friska nu över jul! Jag skulle verkligen rekommendera att ta med barnet till bm, våra barn älskade det!

Här hemma börjar barnen piggna till men jag är nu superförkyld och undrar hur mycket man kan hosta innan vattnet går typ... Vore så trist om inte alla blev bra innan jul då vi ska fira med våra barns tre månader gamla kusin, så blir det inte om vi är förkylda.
  • Sis2

Låter grymt jobbigt att va så sjuk som du är regnbågsfärgad:( Du är ganska långt gången också väl? Hoppas du kryar på dig fort!!

Min lilla är än sämre idag med hög feber och så himla snorig o hostig. Stackarn är så hängig. Hade en jobbig natt där han väckte mig x antal ggr. Känner mig smått tung i huvudet idag, men ska sova ensam på övervåningen inatt så får ta igen sömnen då.

Idag fick våra fotokalendrar som vi beställt till nära o kära. I april har vi ett foto på pojkarna och ett på bebben i magen, vi ville ha med lillebror förstås:) hoppas det blir uppskattat!

• regnbågsfärgad
    Sis2 skrev 2014-12-19 13:03:58 följande:

Låter grymt jobbigt att va så sjuk som du är regnbågsfärgad:( Du är ganska långt gången också väl? Hoppas du kryar på dig fort!!

Min lilla är än sämre idag med hög feber och så himla snorig o hostig. Stackarn är så hängig. Hade en jobbig natt där han väckte mig x antal ggr. Känner mig smått tung i huvudet idag, men ska sova ensam på övervåningen inatt så får ta igen sömnen då.

Idag fick våra fotokalendrar som vi beställt till nära o kära. I april har vi ett foto på pojkarna och ett på bebben i magen, vi ville ha med lillebror förstås:) hoppas det blir uppskattat!

Går in i vecka 34 på söndag så det är ju inte alltför långt kvar! Tack! Jag hoppas också det går över snart!

Det är en hemsk hosta som alla verkar ha, den tar knäcken på mig för är det inte jag själv som hostar så jag är vaken så är set äldsta sonen som hostar så han gråter. Det är väldigt tur det är helg nu så man är fler vuxna här hemma. Hoppas du får sova en hel natt, det låter helt underbart!
  • nokla
    Lejonhierta skrev 2014-12-19 08:06:43 följande:

På tal om doppler så fick jag ett erbjudande från billiga tester tidigare i veckan, clear blues doppler för bara 29:-, så beställde en då ffa dottern har stenkoll på graviditeten och pratar med magen mest hela tiden, vill känna, läser gravidapp osv. trots sina 9 år Så tycker det kunde vara en kul grej. Första bm-besökt hon inte är i skolan är 5e januari, tänkte hon kunde få följa med då och se hur de år till där. Brorsorna är dock inte alls lika intresserade... Å andra sidan 10 åringen tycker det ska li roligt med ett småsyskon medan 12åringen och 15åringen nog mest tycker det är pinsamt ;)

När vi berättade om graviditeten utbrast 12- åringen "pax för att dela rum med en av bebisarna"
  • Lejonhierta
    nokla skrev 2014-12-20 09:42:39 följande:
    När vi berättade om graviditeten utbrast 12- åringen "pax för att dela rum med en av bebisarna"
    :D

Här var  det 9åringens kommentar. Dopplern kom igår och vi lyssnade och den som blev mest exalterad var 10åriga grabben. Nu blev det verkligt att det verkligen är någon därinne och han längtar så... Bara 15åringen som fortfarande ska vara lite trulig -på tonåringars vis. De andra tre tyckte det var spännande och de har även lyssnat på sina egna hjärtslag.
Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!