• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • VioloLaviose

Nu har huvudvärken kommit, ganska punktlig. Vill helst inte äta Alvedon , är inte e s säker på att den hjälper. Vad gör jag?

• mamaG

Min läkare säger att enstaka alvedon inte alls är farligt, men att man inte vet effekterna av regelbundet intag.

Ska nämnas att jag åt massvis med alvedon, då det ordinerades maxdos mot foglossningen, under min förra graviditet, och den ungen är det inga fel på..

• mamaG
    finskaflikkan skrev 2014-12-05 11:52:38 följande:

Lång historia kort: Har en son på 6år, en dotter som föddes 2011mars men som dog 2011 april 2 månader gammal i rs virus. Sen dess haft 7 st mf före v7-8, är nu gravid igen för 10e gången och är i v.9 har sett räkan 2 ggr och den har levt och mått bra hittills. 

Trots jag blir glad oavsett vad de blir s¨länge bebis lever finns en liten önskan om en tjej..

Är 31år. gift med H sen 2012 men vi har gängat sen 2006 mars så snart i 9år sammanlagt.

Enda symptom jag har är extremt onda bröst, hungrig och sugen på mat och sött och salt hela tiden i princip..

Ja vart lite lågt iaf men hoppas de är okej att jag e med här iaf  

Jäklar vilken tuff resa du varit med om. Håller tummar och tår för att det ska gå bra för dig!
  • Sis2

Jag har ätit en hel del alvedon tidigare graviditeter pga olika krämpor och mina barn är friska o krya:) Har nu läst att det är bra att undvika alvedon under graviditet, så har endast tagit nån gång. Tror ändå det är det bästa alternativet om man måste ta nåt smärtstillande.

• Kawinna
    VioloLaviose skrev 2014-12-06 10:06:45 följande:

Nu har huvudvärken kommit, ganska punktlig. Vill helst inte äta Alvedon , är inte e s säker på att den hjälper. Vad gör jag?

Alvedon är i princip det enda smärtstillande som man kan ta utan läkarkontakt...
  • Kawinna

Lång historia kort: Har en son på 6år, en dotter som föddes 2011mars men som dog 2011 april 2 månader gammal i rs virus. Sen dess haft 7 st mf före v7-8, är nu gravid igen för 10e gången och är i v.9 har sett räkan 2 ggr och den har levt och mått bra hittills. 
    Trots jag blir glad oavsett vad de blir s¨länge bebis lever finns en liten önskan om en tjej..

Är 31år. gift med H sen 2012 men vi har gängat sen 2006 mars så snart i 9år sammanlagt.

Enda symptom jag har är extremt onda bröst, hungrig och sugen på mat och sött och salt hela tiden i princip..

Vilken historia. Hoppas det går vägen för er nu och att allt går bra sedan också :)
  • MiWe
    VioloLaviose skrev 2014-12-06 10:06:45 följande:

Är du förkyld? Bihålorna är extra känsliga. Det enda avsvällande vi kan ta är ett naturläkemedel, Sinupret Forte. Funkade för mig! I kombination med Nasoferm nässpray.

Annars kan det vara att du dricker för lite vatten, minst 1,5 liter ska man hinka i sig. ..

Man kan också få huvudvärk av järnbrist.

Om inga åtgärder enligt ovan fungerar så är det väl vanlig huvudvärk, och då är det Alvedon som gäller. :/
  • elilin

Håller verkligen tummarna att de är eran tur nu :)

Idag har jag gjort glukosbehandling då bm misstänkte att ja höll på å utveckla diabetes pga magmåttet samt lite högre blodsocker än ka brukar ha, men de var lugnt som tur var :) dock har ja fått gbs igen, hade även de förra graviditeten. så nu blir de antibiotika för mig i några dagar så hoppas ja att de inte ska bli nå mera utav de hela :)
  • Lejonhierta

Ska nu få kryckor pga mina foglossningar, kan knappt gå. Mina blödningar har dock lyst med sin frånvaro nu, så hoppas det håller i sig. Var hos bm i förrgår sf-måttet är väldigt stort, jag som alltid legat under normalkurvan tidigare gånger. Var på universitetet på seminarium igår och läraren trodde jag skulle ha inom en månad... ehh nä om knappt tre månader.

Annars så är mitt hb tjurigt på att vilja gå upp och låg nu på 102 och har hela tiden pendlat 95-105 vilket de tror beror på blödningarna eftersom jag äter två niferex om dagen. För foglossningarna äter jag citodon och för mina muskelkramper som blir pga min bindvävssjukdom äter jag paraflex. I övrigt var väl det mesta hyfsat, blodtrycket 120/60. Här fått en förbaskad klåda på armar och ben men beror nog på att jag samlar vätska så det spänner i huden och sen kliar det enormt.

nåväl, finns hopp om det, går in i v.28 imorgon.

• mamaG

Åh, stackars dig Lejonhierta. Känner igen I alla fall det där med foglossningen från min förra graviditet. Var halvt sjukskriven från v 19 och helt från v 28 - med kryckor. Det var fruktansvärt. Har du tens? Det hjälpte mig lite. Kunde bara ta citodon till natten då jag blev så oerhört trött av dem, så fick knapra alvedon dagtid och bara bita ihop. Mot slutet fick min sambo komma hem från jobbet på lunchen för att hjälpa mig till toaletten. Blev till slut igångsatt på beräknat förlossningsdatum för att jag mådde så kass. Jag har psoriasisartrit som troligen gjorde foglossningen värre än vanligt.. fasar för att det ska bli så den här gången också. Är ju än så länge bara i v 13...

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!