• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • regnbågsfärgad
    Sara Viktoria skrev 2014-12-13 19:42:11 följande:

Go kväll :)

Har legat och terrat bebisen i magen en stund då jag tyckte den varit seg idag... Vet ju att man ska kontakta bb vid minskade rörelser men är det någon som vet hur det är om den fixerat sig? Blir det automatiskt mindre rörelser?

Har känt att den haft hicka några ggr idag och då känns hickan i nedre delen av magen (lååångt ner) så därav tanken att den fixerat sig redan. Är bara i v30 så det känns lite tidigt... Ngn som vet? :)

Jag spenderade halva dagen på spec.mvc igår då jag upplevt bebin som seg i ett dygn. Allt var bra och när de kopplade ctg:t så började den leka hela havet stormar därinne... Men de som jobbade där tyckte det var jättebra att vi hörde av oss och kom in för kontroll. Minskade rörelser ska kollas upp sa de! Att de blir trängre kan göra rörelserna annorlunda men de ska inte bli färre sa de. Vi fick göra ett ul för att se så det fanns tillräckligt med vatten och att moderkakan såg bra ut samt ett ctg. Kändes jättetryggt när vi åkte hem igen. Så kolla hellre upp det en gång för mycket än en gång för lite.
  • regnbågsfärgad
    Donum skrev 2014-12-11 10:08:05 följande:

Hallå hallå,

Vi fick en dotter inatt. Första gången jag har fött utan ryggbedövning, men så fort gick det. ???? Ingen trodde att hon var på väg så snabbt för jag låg länge öppen bara 4-5 cm, men så plötsligt var halva huvudet ute och tja... då är det rätt meningslöst med ryggbedövning. ????

Grattis! Hoppas du fick en bra förlossningsupplevelse trots att det gick så snabbt!
  • Sis2

Har legat och terrat bebisen i magen en stund då jag tyckte den varit seg idag... Vet ju att man ska kontakta bb vid minskade rörelser men är det någon som vet hur det är om den fixerat sig? Blir det automatiskt mindre rörelser?

Har känt att den haft hicka några ggr idag och då känns hickan i nedre delen av magen (lååångt ner) så därav tanken att den fixerat sig redan. Är bara i v30 så det känns lite tidigt... Ngn som vet? :)

Tror nog att bebisar kan fixera sig så tidigt men att det är vanligast under de sista grav.veckorna. Ingen av mina barn har fixerat sig innan förlossning så vet inte om det blir mindre rörelser eller ej då. Håller med regnbågsfärgad att det är bäst att göra en koll om man är orolig. Under min förra graviditet åkte jag in 3 ggr pga minskade fosterrörelser. Alla gånger såg det bra ut men kändes ändå bra att kolla. Är ju inget man vill vara efterklok på.
  • Sis2

Har varit lite deppig sista dagarna... Foglossning har börjat ge sig till känna mer o mer och det är verkligen inget kul:( Jag rör mig som om jag vore 90 år och fasar för minsta rörelse. Är i vecka 23 nu och har en plan på att jobba tills vecka 36 men efter denna veckan börjar jag misströsta. Grejen är den att jag trivs himla bra på mitt jobb och tanken på att gå hemma så länge under de mörka månaderna får mig att må dåligt. Nu ska jag väl inte ta ut det värsta i förväg, vem vet det kanske inte blir värre än så här (eh) men mina tidigare erfarenheter av foglossning så är det lätt att misströsta:/ Nu fick jag gnälla lite, godnatt:)

• regnbågsfärgad
    Sis2 skrev 2014-12-13 23:00:25 följande:

Har varit lite deppig sista dagarna... Foglossning har börjat ge sig till känna mer o mer och det är verkligen inget kul:( Jag rör mig som om jag vore 90 år och fasar för minsta rörelse. Är i vecka 23 nu och har en plan på att jobba tills vecka 36 men efter denna veckan börjar jag misströsta. Grejen är den att jag trivs himla bra på mitt jobb och tanken på att gå hemma så länge under de mörka månaderna får mig att må dåligt. Nu ska jag väl inte ta ut det värsta i förväg, vem vet det kanske inte blir värre än så här (eh) men mina tidigare erfarenheter av foglossning så är det lätt att misströsta:/ Nu fick jag gnälla lite, godnatt:)

Usch! Jag förstår dig verkligen! Har ju själv varit hemma sen jag var i vecka typ 18 (32 nu) för min foglossning. Jag trivs också på mitt jobb men att arbeta på småbarnsavd. på förskola som jag gör fungerar verkligen inte. Vissa dagar kan jag inte ens klä på mig själv och vissa dagar är lite bättre. Mitt psyke går upp och ner, vissa dagar bara grinar jag men jag är iaf gladare den här gången än förra. Då blev jag verkligen deprimerad och där är jag inte riktigt än iaf.

Vad jobbar du med? Finns det något du kan få hjälp att anpassa på arbetsplatsen för att kunna jobba lite längre? Kanske börja med en deltidssjuksskrivning? Å gnäll på! Verkar som att vi är många i den här tråden som har kraftig foglossning. Rätt skönt ändå att folk förstår vad man menar när man säger att man har ONT!
  • nokla
    pumpkin84 skrev 2014-12-13 16:20:36 följande:

Hej!

Kanske lite sent o hoppa på en tråd men läste en hel del och blev poitivt överraskad över alla er vanliga människor precis som jag själv allt underbart putinuttit kan för min del vara. Var har ni liksom hållit hus!?

Vecka 8 nu med en särbo på långt håll och en stolt blivande storasyster snart 8år.

Ska bli kul o följa allas resor!

Hej å välkommen hit
  • Sis2
    regnbågsfärgad skrev 2014-12-13 23:55:34 följande:
    Usch! Jag förstår dig verkligen! Har ju själv varit hemma sen jag var i vecka typ 18 (32 nu) för min foglossning. Jag trivs också på mitt jobb men att arbeta på småbarnsavd. på förskola som jag gör fungerar verkligen inte. Vissa dagar kan jag inte ens klä på mig själv och vissa dagar är lite bättre. Mitt psyke går upp och ner, vissa dagar bara grinar jag men jag är iaf gladare den här gången än förra. Då blev jag verkligen deprimerad och där är jag inte riktigt än iaf.

Vad jobbar du med? Finns det något du kan få hjälp att anpassa på arbetsplatsen för att kunna jobba lite längre? Kanske börja med en deltidssjuksskrivning? Å gnäll på! Verkar som att vi är många i den här tråden som har kraftig foglossning. Rätt skönt ändå att folk förstår vad man menar när man säger att man har ONT!
    Tack för pepp och för att jag fick gnälla lite! Jag jobbar som sjuksköterska på en mottagning. Har inte mycket lyft eller så men en hel del spring i korridoren, sitter inte stilla särskilt mycket utan är oftast på fötterna. Jag är relativt ny på jobbet så är inte inskolad överallt så därför är det svårare att placera om mig. Jobbar 75% redan men visst är kanske en deltidssjukskrivning ett alternativ till en början. Märker ju att höfterna känns bättre efter en ledig helg. Däremot gjorde jag misstaget och dammsög för några dagar sen och herregud vad det straffade sig senare på kvällen, ajaj. Tänker inte göra om det misstaget utan hädanefter får mannen sköta dammsugandet! Använder du bälte? Jag har svårt att använda det... tycker inte det hjälper mycket heller.
  • Miss Happiee

Jättejättegrattis till eran lilla dotter!!! :) Shit vad fort det gick, hur gamla är dina andra? Blir lite nervös om det skulle gå såå snabbt för mig med, har ju en bit att åka o slutet av januari... :) Hoppas allt gått bra efteråt!

Donum skrev 2014-12-11 10:08:05 följande:

Hallå hallå,

Vi fick en dotter inatt. Första gången jag har fött utan ryggbedövning, men så fort gick det. ???? Ingen trodde att hon var på väg så snabbt för jag låg länge öppen bara 4-5 cm, men så plötsligt var halva huvudet ute och tja... då är det rätt meningslöst med ryggbedövning. ????

• Miss Happiee

Har bebisen blivit piggare? Jag vet inte om det kan bli mindre rörelser när bebisen fixerat sig, tycker du ska åka in om du är osäker. Min ligger med huvudet neråt och den var lite trött ett par dagar men jag kände lite puffar och massa hicka så kände att den rörde sig lite och nu de senaste dagarna har den varit tokvild (!) Känner oxå hicka väldigt långt ner, går in i v 35 imån men har känt den där i flera veckor...

• Donum
    Miss Happiee skrev 2014-12-15 05:04:57 följande:

Jättejättegrattis till eran lilla dotter!!! :) Shit vad fort det gick, hur gamla är dina andra? Blir lite nervös om det skulle gå såå snabbt för mig med, har ju en bit att åka o slutet av januari... :) Hoppas allt gått bra efteråt!

Ja, det gick väldigt fort. Kurvan ser rätt lustig ut. Först ingenting, ingenting och ingenting, typ. 03.00 var jag öppen knappt 5 cm, 03.14 började krystvärkarna och 03.18 registrerades flickebarnet som född.

Vi har också rätt långt att åka (40 min i alla fall) så vi åkte in när det var ca 5 min mellan värkarna. Så här i efterhand var det tur att vi inte blev hemskickade - de hade tänkt det eftersom jag var så lite öppen - men då hade jag fått föda i bilen.

4 år och 3 månader är sonen och dottern fyller 2 år om ett par dagar.

Det har gått oförskämt bra. Lillan bara sover och äter. Och min kropp återhämtade sig väldigt snabbt. Vet inte om det beror på att det inte blev någon bedövning men jag var på benen, nyduschad och redo att åka hem typ en halvtimme efter att hon föddes. Väntade dock till lunch innan vi åkte. :)
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!