• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • mamaG

Men vad trevligt att den här tråden levt vidare trots en så urusel person till TS. Jag har de senaste veckorna bara bara kräkts. Är nu i v 12 och har gått ner 4,5 kg. Har visserligen en del att ta av sen tidigare, meeen fy fan för detta. Igår och idag börjar det lugna sig lite, peppar peppar. Ska försöka läsa ikapp alla inlägg här!

• VioloLaviose
    Donum skrev 2014-11-29 10:14:00 följande:
    Det har jag också fått höra. "Varför skaffar ni fler barn? Ni har ju redan en av varje."
    Jag brukar svara "Vi är inte nöjda med de två första så vi hoppas på den tredje."
    Haha perfekt svar! Dumma frågor får dumma svar liksom :)
  • Lejonhierta

Här knatar allt på.. får röra på mig sedan i måndags med hänsyn till blödningarna, men foglossningarna har nu medfört att den ekvationen ändå inte fungerar. förjäkligt ont och trött, har en kurs kvar i skolan dessutom innan min examen och det känns ganska stressande att inte kunna göra kart. Har ändå fått grönt ljus av min handläggare på FK att göra de två hemtentor som är kvar då bedömningen i antal timmar som krävs är inom ramen för vad de vill/kan tillåta. Värre är att jag ju inte kan ta del av föreläsningar och annat. Från jobbhållet händer inte mycket, mer än att de strular med min sjuklön. (jag jobbar heltid samt pluggar heltid normalt sett).

• Kejo
    Miss Happiee skrev 2014-11-29 06:30:06 följande:

Ni andra som har BF inom de närmaste månaderna, hur tänker ni kring ombonaden i vagnen, ska ni ha åkpåse, lammskinnspläd, täcke om det blir riktigt kallt? Jag tycker det är så svårt... Min stora föddes på sommaren så där var det inget problem och min lilla i april så då var det inte såå kallt som det kan bli i januari/februari (förvisso går vi inte ut om det är massa minusgrader men blir det långvarig kyla så måste man ju ut o få lite luft :) )

Med min förra så använde jag en åkpåse i täckmaterial - fleecefodrad insida. En dag fick jag för mig att mäta temperaruren i påsen när vi var ute och gick och den låg på 25-30 grader (det var väl kanske -5 ute). Det gav mig en tankeställare och jag anpassade dotterns kläder därefter. Inga ytterkläder i åkpåsen med andra ord. Så testa att mäta temperaturen i påsen så vet man hur mycket kläder som behövs.
  • MiWe

Får man vara med här även om man är med i andra trådar? Och även om man är nyfiken på könet? (inte för inredningens skull dock). ;)

Är 14+5 idag.

• mamaG

Min förra är född 1 november och till honom hade jag tjock åkpåse (Brio, den följde med vagnen), mössa, varm tröja och halsduk. Hade även varmfodrade strumpor i ull. Vanliga byxor på underkroppen. Han var aldrig kall. Hade fleeceoverall som han fick ha när han var i bärselen. Han var nästan för varm ibland och det är ju inte bra för spädisar, om man följer råden gällande PSD och så.

• Donum
    VioloLaviose skrev 2014-12-01 14:34:00 följande:
    Haha perfekt svar! Dumma frågor får dumma svar liksom :)
    Typ så... Vad väntar de sig för svar liksom, när jag står där med magen i vädret?
    "Det är sant. Vi har ju redan en av varje. Så onödigt då att vi får ett barn till. Jag ska genast ha ihjäl det."
  • Diamant 1

Hej!

Här hoppar jag gärna in! Jag är 33 år, väntar mitt tredje barn, är i v. 17+3. Har bf ca 7 maj men kommer få planerat snitt pga två tidigare snitt så vi får väl se vilket datum det blir. Dessutom ska jag på RUL 15/12 och då kan ju allting hända.

Någon mer som väntar sitt tredje barn (eller fjärde, eller femte för den delen) som ofta får frågan om det var planerat? Vad har folk med det att göra? Nu var inte den här bebisen alls planerad men vad spelar det för roll, den är ju lika välkommen för det!

• VioloLaviose

Vi har inte outat än men kommer säkerligen få frågan. Och det lustiga är att ja, denna är den enda som är planerad av 4... Har ett barn från tidigare förhållande .

Eller "du vet väl att ni inte är de enda som ska befolka jorden? Hööööhöögöö"

Suck..

• mamaG

Vi hade inte heller outat. Tänkte vänta länge med att säga nåt på tvååringens förskola, men den lilla skvallerapan kan man ju inte anförtro nåt! ;) Berättade för honom att mamma har en bebis i magen, eftersom han vsr tvungen att följa med till mvc sist. Det tog en dag, sen hade han berättat för alla pedagogerna. ;)

Men nä, vad taskigt att säga så. En kan ju börja undra när folk är inne på sitt femtonde, men nedlåtande kommentarer kan man ju skippa!

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!