• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • nokla

Vi väntar ju barn nummer 6 och 7. Jag är själv jätteförvånad att ingen har kommenterat att det blir många barn. Tror att tvillinggrejen förtar det hela lite för det enda folk säger är liksom men vad kul med två! (Den ena tvillingen var iaf planerad)

• Lejonhierta
    Diamant 1 skrev 2014-12-02 14:08:34 följande:

Hej!

Här hoppar jag gärna in! Jag är 33 år, väntar mitt tredje barn, är i v. 17+3. Har bf ca 7 maj men kommer få planerat snitt pga två tidigare snitt så vi får väl se vilket datum det blir. Dessutom ska jag på RUL 15/12 och då kan ju allting hända.

Någon mer som väntar sitt tredje barn (eller fjärde, eller femte för den delen) som ofta får frågan om det var planerat? Vad har folk med det att göra? Nu var inte den här bebisen alls planerad men vad spelar det för roll, den är ju lika välkommen för det!

Väntade nr 5 och 6 men ena tvillingen dog, så väntar nu nr 5 m a o. Är bara en som varit negativt inställd till det och jag kan ha lite överseende med det från en "pojkvasker" på 22 år ;). Det intressanta är att det är en studiekamrat till mig och vi hade en examination i fredags och han frågade då hur det låg till eftersom jag inte kunnat närvara på föreläsningar pga graviditetskomplikationerna, så bara gått på examinationerna. Förklarade då exakt vad som skett, att den ena dött men ligger kvar i magen och den andra har moderkakan längst ned vilket orsakar blödningar. Inte nog med hans kommentar i september om många barn så kom nu ett utlägg om dött eller ej med hänvisning till att det inte har dött för det har aldrig levt. Hmm så jag gjorde en förklaring om att om du ser två embryon som utvecklar sig, växer till foster, hjärtat börjar slå, du kan se armar, ben huvud och ögon och hur de rör sig likt små guppande räkor och du sedan kan notera att hjärtverksamheten börjar ändra fart på den ena för att sedan inom några veckor upphöra, då är det någon som för mig har dött. Det måhända att du ändrar inställning den dag du eventuellt har önskemål och längtan efter att bilda familj.
    Skönt nog så höll båda de manliga examinatorerna med mig. Han gjorde det inte.

Vid ultraljudet i v 22 så syntes den fortfarande som en liten mini vs den levande, i sin egna fostersäck..
    Våra barn var extremt planerade då det är ivf, därför har vi även haft en gigantisk kontroll från dag 1.. Pga detta strul har vi gjort 16 ultraljud och ska in på det 17e i mellandagarna just för att säkerställa moderkakans plats inför snittet.

• Kawinna

16 ul?! Gudars! Men förstår ju när du haft så mycket komplikationer. Skönt att de har så mycket koll så ni vet att allt går bra :)

• Lejonhierta
    Kawinna skrev 2014-12-03 09:43:04 följande:

16 ul?! Gudars! Men förstår ju när du haft så mycket komplikationer. Skönt att de har så mycket koll så ni vet att allt går bra :)

Japp, nu har jag inte gjort ul sen v 22 så det är ju länge sen senaste koll, känns nästan konstigt ;)
    Men måste säga att läkarna på gynakut och gyn har varit otroligt om sig och kring sig. Vilket de även var förra året vid den här iden då vi fick ett ma med stora blödningskonsekvenser som följd. Så vi har blivit lite av deras skyddsling. Träffa man en  ny läkare så får vi ofta kommentaren ja just ja, det är ni som hade strul redan förra året. De om inte varit så trevliga alltid är sköterskorna och barnmorskorna. Bytte barnmorska efter inskrivningen och fick en betydligt trevligare :)
  • nokla
    Lejonhierta skrev 2014-12-03 08:11:21 följande:

Väntade nr 5 och 6 men ena tvillingen dog, så väntar nu nr 5 m a o. Är bara en som varit negativt inställd till det och jag kan ha lite överseende med det från en "pojkvasker" på 22 år ;). Det intressanta är att det är en studiekamrat till mig och vi hade en examination i fredags och han frågade då hur det låg till eftersom jag inte kunnat närvara på föreläsningar pga graviditetskomplikationerna, så bara gått på examinationerna. Förklarade då exakt vad som skett, att den ena dött men ligger kvar i magen och den andra har moderkakan längst ned vilket orsakar blödningar. Inte nog med hans kommentar i september om många barn så kom nu ett utlägg om dött eller ej med hänvisning till att det inte har dött för det har aldrig levt. Hmm så jag gjorde en förklaring om att om du ser två embryon som utvecklar sig, växer till foster, hjärtat börjar slå, du kan se armar, ben huvud och ögon och hur de rör sig likt små guppande räkor och du sedan kan notera att hjärtverksamheten börjar ändra fart på den ena för att sedan inom några veckor upphöra, då är det någon som för mig har dött. Det måhända att du ändrar inställning den dag du eventuellt har önskemål och längtan efter att bilda familj.

Skönt nog så höll båda de manliga examinatorerna med mig. Han gjorde det inte.

Vid ultraljudet i v 22 så syntes den fortfarande som en liten mini vs den levande, i sin egna fostersäck..

Våra barn var extremt planerade då det är ivf, därför har vi även haft en gigantisk kontroll från dag 1.. Pga detta strul har vi gjort 16 ultraljud och ska in på det 17e i mellandagarna just för att säkerställa moderkakans plats inför snittet.

Men åh, förlåt men vilket pucko Att du orkade vara så pedagogisk ändå.
  • Miss Happiee

Tack för alla era tips angående åkpåse/lammskinnspläd i vagnen! Är nog sant, att man dessvärre klär dem för varmt... Ska absolut ta och mäta temperaturen för att se vad den egentligen ligger i vagnen på en kall vinterdag (om det nu blir någon sådan i vinter).

• Lejonhierta
    nokla skrev 2014-12-03 17:03:43 följande:

Men åh, förlåt men vilket pucko Att du orkade vara så pedagogisk ändå.

Haha ja jag kan ju ärligt säga att hade vi inte suttit i en examination med lärare närvarande så hade jag nog varit lite syrligare. Men tänkte att det hjälper inte mig att bli otrevlig även om han är ett ärkepucko. Fokus på examinationen liksom...
  • VioloLaviose
    mamaG skrev 2014-12-02 15:47:00 följande:

Vi hade inte heller outat. Tänkte vänta länge med att säga nåt på tvååringens förskola, men den lilla skvallerapan kan man ju inte anförtro nåt! ;) Berättade för honom att mamma har en bebis i magen, eftersom han vsr tvungen att följa med till mvc sist. Det tog en dag, sen hade han berättat för alla pedagogerna. ;)

Men nä, vad taskigt att säga så. En kan ju börja undra när folk är inne på sitt femtonde, men nedlåtande kommentarer kan man ju skippa!

Haha samma här! Femåringen fick veta,

Dagen efter visste förskolan. Men pedagogerna där är fantastiska och vet att det är hemligt så :)
  • finskaflikkan
    BigMami skrev 2014-11-22 16:57:38 följande:

Men herregud! Bara för att man redan har en av varje så spelar det väl ändå ingen roll vad det blir!? Hade jag haft två av samma kön hade de inte heller spelat någon roll om det blev samma! Så typiskt FL att hugga direkt..

Men förstår att vissa kanske önskar sig speciellt kön..

Plus
  • finskaflikkan

Lång historia kort: Har en son på 6år, en dotter som föddes 2011mars men som dog 2011 april 2 månader gammal i rs virus. Sen dess haft 7 st mf före v7-8, är nu gravid igen för 10e gången och är i v.9 har sett räkan 2 ggr och den har levt och mått bra hittills. 
    Trots jag blir glad oavsett vad de blir s¨länge bebis lever finns en liten önskan om en tjej..

Är 31år. gift med H sen 2012 men vi har gängat sen 2006 mars så snart i 9år sammanlagt.

Enda symptom jag har är extremt onda bröst, hungrig och sugen på mat och sött och salt hela tiden i princip..

Ja vart lite lågt iaf men hoppas de är okej att jag e med här iaf  

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!