• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • VioloLaviose

Det här med att drömma skumma drömmar? Drömde att maken gick på ultraljudet utan mig. Blev så arg så försökte få tag på mottagningen och få en ny tid, men det var 31 h väntekö bara i telefonen?

Hade världens huvudvärk när jag vaknade :(

Och jobbat hela helgen så vi välkomnar (inte) foglossningen *suck*

Så nu har jag gnällt lite hehe:) ha en härlig

Dag allihopa :)

• Sara Viktoria
    Miss Happiee skrev 2014-12-15 05:10:21 följande:

Har bebisen blivit piggare? Jag vet inte om det kan bli mindre rörelser när bebisen fixerat sig, tycker du ska åka in om du är osäker. Min ligger med huvudet neråt och den var lite trött ett par dagar men jag kände lite puffar och massa hicka så kände att den rörde sig lite och nu de senaste dagarna har den varit tokvild (!) Känner oxå hicka väldigt långt ner, går in i v 35 imån men har känt den där i flera veckor...

Hej :) jo den har blivit piggare. Man nojar ju lätt upp sig men då jag hade tryckt lite på magen så kom kickarna :) insåg sedan att vi hade haft en aktiv dag i familjen. Vi packade in hund och barn och gubben och for till svärfars skog där vi traskade runt i en timme och letade gran... Så bebis sov nog ganska gott under dagen och därav mindre kickar :)

Resten av helgen har den rört sig som vanligt.. Och hickat!!! :)

Då ligger nog min också neråt då det är som du beskriver :) tack för omtanken :)
  • Sara Viktoria
    regnbågsfärgad skrev 2014-12-13 20:22:58 följande:

Jag spenderade halva dagen på spec.mvc igår då jag upplevt bebin som seg i ett dygn. Allt var bra och när de kopplade ctg:t så började den leka hela havet stormar därinne... Men de som jobbade där tyckte det var jättebra att vi hörde av oss och kom in för kontroll. Minskade rörelser ska kollas upp sa de! Att de blir trängre kan göra rörelserna annorlunda men de ska inte bli färre sa de. Vi fick göra ett ul för att se så det fanns tillräckligt med vatten och att moderkakan såg bra ut samt ett ctg. Kändes jättetryggt när vi åkte hem igen. Så kolla hellre upp det en gång för mycket än en gång för lite.

Skönt att allt var bra med er :) jo jag vet att man ska kolla upp så fort som ngt avviker, men bebisen satte igång strax efter inlägget så jag valde att avvakta, och under resten av helgen rörde den sig som vanligt igen :) nästa gång far jag nog direkt så slipper man noja :)
    Sis2 skrev 2014-12-13 22:51:49 följande:

Tror nog att bebisar kan fixera sig så tidigt men att det är vanligast under de sista grav.veckorna. Ingen av mina barn har fixerat sig innan förlossning så vet inte om det blir mindre rörelser eller ej då. Håller med regnbågsfärgad att det är bäst att göra en koll om man är orolig. Under min förra graviditet åkte jag in 3 ggr pga minskade fosterrörelser. Alla gånger såg det bra ut men kändes ändå bra att kolla. Är ju inget man vill vara efterklok på.

Mina tidigare har inte heller fixerat sig men denna knodd vill nog inte vara som de andra... :) Den ger mig sammandragningar för minsta lilla, kan knappt gå ibland för mina åderbråck i vulvan och känner mig väl allmänt som en flodhäst :)

Med den första hade jag inte en sammandragning innan igångsättning (19 dagar över tiden). Med henne var jag också in några ggr för att kolla ctg och se på ultraljud att allt var bra. Den andra fixerade sig inte förrän dagarna innan hon kom. Så det blir spännande att se hur den här tänkt sig allt..... :)

Ha en bra dag och tack både sis2 och regnbågsfärgad för omtanken :)
  • regnbågsfärgad
    Sis2 skrev 2014-12-14 23:03:54 följande:
    Tack för pepp och för att jag fick gnälla lite! Jag jobbar som sjuksköterska på en mottagning. Har inte mycket lyft eller så men en hel del spring i korridoren, sitter inte stilla särskilt mycket utan är oftast på fötterna. Jag är relativt ny på jobbet så är inte inskolad överallt så därför är det svårare att placera om mig. Jobbar 75% redan men visst är kanske en deltidssjukskrivning ett alternativ till en början. Märker ju att höfterna känns bättre efter en ledig helg. Däremot gjorde jag misstaget och dammsög för några dagar sen och herregud vad det straffade sig senare på kvällen, ajaj. Tänker inte göra om det misstaget utan hädanefter får mannen sköta dammsugandet! Använder du bälte? Jag har svårt att använda det... tycker inte det hjälper mycket heller.
    Låter ändå som ett arbete som kan vara knepigt att hålla igång på länge med foglossning. Jag har bälte och kryckor som hjälp när jag går. Upplever att bältet hjälper mest mot känslan att hela bäckenet är ett plockepinn som kan rasa ihop när som helst men inte att det hjälper så mycket mot smärtan. Där är kryckorna oslagbara även om jag verkligen avskyr de... Gillar inte känslan av att känna mig sjuk eller svag och det gör jag med de. Om du gillar tens skulle du ju kunna ha den på dig en stund under arbetsdagen? Å låt bli dammsugaren, det är typ det sämsta du kan utsätta kroppen för!
  • regnbågsfärgad

Ni som har fler barn, är ni också inne i en sjukperiod? Jag håller på å bli galen! Nu är det fjärde veckan i streck som jag har sjukt barn hemma. De har visserligen turats om och strödagar har båda varit iväg på skola och förskolan men det är inte många... Eftersom jag är sjukskriven och min fru precis börjat på nytt jobb så har jag haft de och det är egentligen inte ett problem, de är rätt stora och hjälpsamma men jag är ändå så orimligt trött! Jag kan inte städa efter de pga fogarna och de tycker att jag är en jävligt tjatig och trist mamma, jag har inte hjärta att gå å lägga mig å vila när jag känner för det och de börjar tröttna på varandra så konflikterna haglar här hemma. Blääää!

• VioloLaviose
    regnbågsfärgad skrev 2014-12-15 15:04:31 följande:

Ni som har fler barn, är ni också inne i en sjukperiod? Jag håller på å bli galen! Nu är det fjärde veckan i streck som jag har sjukt barn hemma. De har visserligen turats om och strödagar har båda varit iväg på skola och förskolan men det är inte många... Eftersom jag är sjukskriven och min fru precis börjat på nytt jobb så har jag haft de och det är egentligen inte ett problem, de är rätt stora och hjälpsamma men jag är ändå så orimligt trött! Jag kan inte städa efter de pga fogarna och de tycker att jag är en jävligt tjatig och trist mamma, jag har inte hjärta att gå å lägga mig å vila när jag känner för det och de börjar tröttna på varandra så konflikterna haglar här hemma. Blääää!

Skojar du? Vi har haft allt utom magsjuka *peppar peppar*

Penicillin för 1400, mask- och lusmedel för 500, sjukfrånvaro från skola, förskola och jobb. 2015 måste bli en trevligare år hehe
  • Smulan 89

Hoppar med här om jag får? Känner igen mig i trådstarten, så jag kanske passar in här.
    25 år och väntar 3:e barnet 31/3-15. Har två igångsättningar bakom mig med mina två pojkar på bf+13 (föddes bf+14) och bf+10, så räknar med att även denna kommer senare. Gissar/hoppas på påskhelgen, vilket hade varit perfekt, för då är barnvakt till de andra två fixat.
    Eftersom jag och min man redan har barn, så har vi det mesta som behövs. Behöver bara en ny spjälsäng egentligen. Kläder tex har jag i överflöd, så köper nog bara något enda plagg så bebisen får något "nytt och eget".
    Pojkarna är 4 år och 2,5 år.

• Smulan 89

Ja, förkylda jag och barnen och lillkillen har fått vattenkoppor samt öroninflammation. Dock märks det knappt. Han sov dåligt första natten med öroninflammationen, men hade jag inte sett prickarna så hade jag aldrig fattat att han hade vattenkoppor.
  • Sara Viktoria

Samma här... Förkylning som kommit och gått i en månad. Nu då de börjar bli relativt friska så börjar magsjukan gå på förskolan, så nu får de vara hemma ändå. Tror inte att min kropp skulle palla en magsjuka just nu och vill inte ha igång förlossning i v30 heller....

Men känner igen mig i det du skriver, man har inte mkt ork för barnen. Det blir mkt gnäll och bråk då jag inte har orken att stimulera dom hela tiden.. Mina är bara 3&5 så de behöver lite vägledning.... :)
  • regnbågsfärgad

Jaa, magsjuka är väl det enda vi inte heller haft så kanske till julafton då??? Ja vafan händer om man blir magsjuk nu? Den ångesten...

I morgon bitti ska jag träffa en aurora-barnmorska. Är supernervös inför det. Så rädd för att bli överkörd.

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!