• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • Sis2

Verkar som många har sjuka barn där hemma:/ Senaste veckorna har vi hållit oss friska men innan dess var det ett evigt vabbande. Känner igen det där att vara den tråkiga mamman just nu. Jag kan ju inte springa runt o leka som tidigare. Min lilla vill jag helst inte bära för mycket med tanke på fogarna och till min stora, som kan va lite klumpig, blir det mest ett tjat att "akta magen".

Regnbågsfärgad: Hoppas du får en riktigt bra aurora som kan göra dig trygg vad du än väljer!

• regnbågsfärgad

Åh! Jag träffade världens goaste aurora-bm i morse som var helt med på mina noter om ett planerat snitt. Det är ju i slutändan en läkare som beviljar det men hon sa att med min förlossningshistoria borde det inte vara några problem alls. Så på måndag ska jag träffa läkare och sen kanske jag kan få fira jul utan ångest och sömnsvårigheter.

Och igår hade jag min mamma här som hjälpte mig med barnen medan jag var hos min läkare på mvc. I dag fick jag ett sms där hon skrev att hon spytt hela natten ... Så ... Ja. Grattis till oss!

• Sis2
    regnbågsfärgad skrev 2014-12-16 14:16:13 följande:

Åh! Jag träffade världens goaste aurora-bm i morse som var helt med på mina noter om ett planerat snitt. Det är ju i slutändan en läkare som beviljar det men hon sa att med min förlossningshistoria borde det inte vara några problem alls. Så på måndag ska jag träffa läkare och sen kanske jag kan få fira jul utan ångest och sömnsvårigheter.

Och igår hade jag min mamma här som hjälpte mig med barnen medan jag var hos min läkare på mvc. I dag fick jag ett sms där hon skrev att hon spytt hela natten ... Så ... Ja. Grattis till oss!

Vad skönt för dig!! Nu kan du släppa den oron iallafall vilket jag förstår är en otrolig lättnad.

Håller tummarna ni håller er friska trots besöket av mormor...typiskt det där.
  • Kawinna

Är det någon som har koll på om man kan bli sjukskriven p.g.a. trötthet? Vet att det kan vara svårt med sjukskrivning då graviditet inte är någon sjukdom. Men jag känner att jag inte orkar med mitt jobb... Hade gärna velat jobba men då jag jobbar som sjuksköterska krävs det att jag är 100 % både för min och patienternas skull. 100% är jag långt ifrån nu.

• finskaflikkan

igår i 9+3 fick jag höra litens hjärtljud Solig har en babydoppler hemma. Känns helt otroligt och underbart!

• nokla
    Kawinna skrev 2014-12-17 08:44:02 följande:

Är det någon som har koll på om man kan bli sjukskriven p.g.a. trötthet? Vet att det kan vara svårt med sjukskrivning då graviditet inte är någon sjukdom. Men jag känner att jag inte orkar med mitt jobb... Hade gärna velat jobba men då jag jobbar som sjuksköterska krävs det att jag är 100 % både för min och patienternas skull. 100% är jag långt ifrån nu.

Enbart trötthet är svårt att få för, dumt nog för det om något kan ju verkligen påverka prestationsförmågan.

I Afs 2007:05 om gravida och ammande arbetstagare står att behovet av att ligga och vila kan tex tillgodoses av att det finns ett vilutrymme och att det ökade behovet av vila hos många gravida och ammande kvinnor medför att ensamarbete kan vara olämpligt.

Jag hinner inte läsa igenom den nu men kolla på arbetsmiljöverkets hemsida www.av.se Har din arbetsgivare gjort en riskbedömning (det är de skyldiga att göra), kan det vara aktuellt med andra, lättare arbetsuppgifter?
  • Kawinna
    nokla skrev 2014-12-17 10:43:36 följande:
    Enbart trötthet är svårt att få för, dumt nog för det om något kan ju verkligen påverka prestationsförmågan.

I Afs 2007:05 om gravida och ammande arbetstagare står att behovet av att ligga och vila kan tex tillgodoses av att det finns ett vilutrymme och att det ökade behovet av vila hos många gravida och ammande kvinnor medför att ensamarbete kan vara olämpligt.

Jag hinner inte läsa igenom den nu men kolla på arbetsmiljöverkets hemsida www.av.se Har din arbetsgivare gjort en riskbedömning (det är de skyldiga att göra), kan det vara aktuellt med andra, lättare arbetsuppgifter?
    Jo, jag har förstått det...

Tack för tipset, ska läsa lite där!
    Majoriteten av tiden så är jag ensam och det finns ingen möjlighet till vila. Får se hur det går. Annars så är det bara att stå ut och hoppas på att jag får graviditetspeng från mitten av januari!
  • regnbågsfärgad
    Sis2 skrev 2014-12-16 22:25:47 följande:
    Vad skönt för dig!! Nu kan du släppa den oron iallafall vilket jag förstår är en otrolig lättnad.

Håller tummarna ni håller er friska trots besöket av mormor...typiskt det där.
    Ja hoppas verkligen det. Den läkaren har jag dock dåliga minnen av från min förra graviditet men hoppas det ska gå bra ändå. Hon har ju journalanteckningarna från aurora så...
  • regnbågsfärgad
    Kawinna skrev 2014-12-17 08:44:02 följande:

Ren trötthet tror jag inte försäkringskassan skulle godkänna tyvärr. Det är ju helt förlamande med grav-trötthet! Men kanske om läkaren kan koppla tröttheten till något, typ dåliga värden eller så. Boka en läkartid och berätta hur du mår, iaf jag upplever läkare på mvc som väldigt tillmötesgående och måna om att man ska må bra.
  • regnbågsfärgad
    finskaflikkan skrev 2014-12-17 10:12:04 följande:

igår i 9+3 fick jag höra litens hjärtljud Solig har en babydoppler hemma. Känns helt otroligt och underbart! smile2.gif

Va härligt! Men går det att höra så tidigt hemma? Du måste vara jätteduktig på det där! Har en doppler från clearblue som jag knappt hör något med alls...
Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!