Diamant 1 skrev 2014-12-02 14:08:34 följande:
Hej!
Här hoppar jag gärna in! Jag är 33 år, väntar mitt tredje barn, är i v. 17+3. Har bf ca 7 maj men kommer få planerat snitt pga två tidigare snitt så vi får väl se vilket datum det blir. Dessutom ska jag på RUL 15/12 och då kan ju allting hända.
Någon mer som väntar sitt tredje barn (eller fjärde, eller femte för den delen) som ofta får frågan om det var planerat? Vad har folk med det att göra? Nu var inte den här bebisen alls planerad men vad spelar det för roll, den är ju lika välkommen för det!
Väntade nr 5 och 6 men ena tvillingen dog, så väntar nu nr 5 m a o. Är bara en som varit negativt inställd till det och jag kan ha lite överseende med det från en "pojkvasker" på 22 år ;). Det intressanta är att det är en studiekamrat till mig och vi hade en examination i fredags och han frågade då hur det låg till eftersom jag inte kunnat närvara på föreläsningar pga graviditetskomplikationerna, så bara gått på examinationerna. Förklarade då exakt vad som skett, att den ena dött men ligger kvar i magen och den andra har moderkakan längst ned vilket orsakar blödningar. Inte nog med hans kommentar i september om många barn så kom nu ett utlägg om dött eller ej med hänvisning till att det inte har dött för det har aldrig levt. Hmm så jag gjorde en förklaring om att om du ser två embryon som utvecklar sig, växer till foster, hjärtat börjar slå, du kan se armar, ben huvud och ögon och hur de rör sig likt små guppande räkor och du sedan kan notera att hjärtverksamheten börjar ändra fart på den ena för att sedan inom några veckor upphöra, då är det någon som för mig har dött. Det måhända att du ändrar inställning den dag du eventuellt har önskemål och längtan efter att bilda familj.
Skönt nog så höll båda de manliga examinatorerna med mig. Han gjorde det inte.
Vid ultraljudet i v 22 så syntes den fortfarande som en liten mini vs den levande, i sin egna fostersäck..
Våra barn var extremt planerade då det är ivf, därför har vi även haft en gigantisk kontroll från dag 1.. Pga detta strul har vi gjort 16 ultraljud och ska in på det 17e i mellandagarna just för att säkerställa moderkakans plats inför snittet.