• emtfb

Vi med BF Juni 2015

Hejsan! Här kan vi som pratat & plussat i tråden "vi med bim 1-7 Oktober" samlas. Andra är självklart också välkomna :)

• Svar på tråden Vi med BF Juni 2015
  • Kelsson1

Staffelove: Inte varit med om liknande, hoppas att det inte blir mer utan lugnar ner sig.

Gasellen: Var över en vecka sedan jag var till BM senast o med mitt gravidminne minns inte längre vad jag hade för mått, värde o hjärtslag men ska tillbaka på tisdag så uppdaterar då

Frallanz: Jag tar Losec varje dag för att överleva

• Frallanz
    Gasellen87 skrev 2015-05-15 12:57:43 följande:
    Jag har haft samma problem till och rån hela graviditeten. För mig är det magkatarr som spökar, kan göra riktigt ont emellanåt. Spec nu också när bebis ligger högt upp. Järntabletterna gör ju inte saken bättre. Hoppas det har släppt. Annars kan man testa sån där novaucol som ngn skrev, fick d rekommenderat från bm.

Vad har ni för Järnvärde? Sf-mått och hjärtslag på bebisen? Lite kul att veta :)

Olivia 13/4-13, Älskade lilla mini Bf 16/6
    Ska införskaffa mig Omeprazol igen, åt det innan graviditeten till o från i två år.

Så det är väl dags för det eller Det som ni rekommenderar :)

Det är lite lugnare idag, men det känns till o från. Vågar inte äta heller, rädd att det ska göra fasligt ont igen :/ får kanske köpa hem filmjölk eller liknande som är snällt mot magen.

Minns inte mina mått osv, men följer kurvan precis osv. Ska till bm på tisdag och kmr jag ihåg mått osv då så talar jag om :)

Vad har du själv?
  • Kelsson1

Frallanz: Havregrynsvälling (koka gröten enligt anvisning och mot slutet tillsätter du lite mjölk så det blir lite mer flytande, inte helt som välling men ändå) är det allra bästa jag vet mot sur mage. Just nu kan jag själv inte äta det för blir illamående av det av andra orsaker.
    Omeprazol och Losec är samma sak, det kan du ta en gång per dygn och behöver du påfyllnad under tiden kan du ta novalucol

• Jamtlandstaus

Frallanz skrev 2015-05-15 14:57:41 följande:
    Det är lite lugnare idag, men det känns till o från. Vågar inte äta heller, rädd att det ska göra fasligt ont igen :/ får kanske köpa hem filmjölk eller liknande som är snällt mot magen.
    Klart du behöver äta! Novalucol hittar du på vanliga mataffärer, de kan du knapra på så ofta du behöver, även dess motsvarigheter som Apoteken kan hjälpa dig med att hitta. Låter plågsamt!
    Staffelove skrev 2015-05-15 11:24:50 följande:
    Fick en mini blödning igår väldigt lite med klart röd färg som en fem öring efter toa besök ringde så klart förlossningen och dom sa att det inte var någon fara och jsg skulle ringa tillbaka om det kommer mer eller får mycket sammandragningar. Någon mer som haft så eller var det kan vara? Blev inte direkt lugn efter samtalet då jsg tyckte hon var lite nonchalant.
    Tor du kan vara lugn om ingen mer blödning kommit och den var som en fem-öring, kanske slemproppen som håller på att lossna...
    Gasellen87 skrev 2015-05-15 12:57:43 följande:
    Vad har ni för Järnvärde? Sf-mått och hjärtslag på bebisen? Lite kul att veta :)

Jag var till BM i morse, är i 34+5. Har SF 33, järn 114 o bebis hjärtslag på 148 (väntar en tjej).
  • Frallanz

Kelsson1: åh! Vad fiffigt :) det ska jag prova imorgon, helt klart! Jag som älskar havregrynsgröt dessutom ;) fick i mig kokt ris och broccoli förut ikväll, med lite buljong. Inte direkt hungrig heller :p

Jamtlandstaus: Skall försöka köpa imorgon om jag tar mig ut, annars får min stackars sambo springa åt mig :) ja, plågsamt är det. Just den här svidande krampen jag hade gav mig dödslängtan. Jag tänkte "må värkarna bara vara som stark mensvärk" fär gör dem ont på ett svidande sätt så är det game over, haha'

Tack för era svar och för att ni tipsar och hjälper :)

• billies

Nån mer med klåda?.. haha. Är sjukt torr i normala fall så antog att det bara var därför de klia så mycket på fötterna men nu när fingrar å handflator börja klia med va ja tvungen att googla.. Dum idé! Har inte lidit av någon klåda innan, å de klias i princip bara där, inte magen eller så annars. kul det är helg med så att man inte kan ta ett snabbt å enkelt prov

• Kelsson1

billies: Hade klåda när jag väntade dottern, de tog prover men var inget på mig bara stå ut med klådan. Så det behöver inte vara något allvarligt men självklart värt att kolla upp.

• billies
    Kelsson1 skrev 2015-05-16 09:51:52 följande:

billies: Hade klåda när jag väntade dottern, de tog prover men var inget på mig bara stå ut med klådan. Så det behöver inte vara något allvarligt men självklart värt att kolla upp.

Också mer på typ händer å fötter än mage? Va skönt! Nej precis, inte kul att läsa att för höga halter kan ge barnet syrebrist under förlossningen?! Paniken där haha men antagligen är det ingen fara, kliar inte ihjäl mig men visst är det sjukt störigt att vilja klia fötterna när man har typ skor på sig. Tack för svar!
  • Kelsson1

Frallanz: Hur gick det med gröten? Mår du bättre?

billies: Det var bara händer o fötter som kliade o självklart googlade man o blev super nojjig . Minns att värst var klådan på kvällen o då hade jag som tur var inte skor på mig utan kunde riva allt jag var värd

• Frallanz

Kelsson1: Tack för tipsen! Det var sååå gott och kändes skönt att få prova tipset ang "vällingen" tom sambon tryckte i sig, haha :) supergott och magen har varit bra idag.

Jag tror det är bebis som trycker på uppåt, ch att det därför krampat kanske, det är iaf bra nu :) *pepparpeppar*

Billies: Har också haft utslag på händer och fötter. Köpte Helosanaalva och smörjde med, kändes väl skönt att få smörja men skulle tipsa om att använda en fetare salva. Jag kliade mig så jag började blöda ibland :/ det kom i v25 tror jag, höll i sig fram till v 30 och varit borta sen dess tack o lov.

Fötterna var hemska, kliade såfort jag skulle lägga mig och det kändes som att dem blev varmare o varmare ju mer jag kliade och det nästan sved ett tag. Hemskt! Hoppas du slipper klådan snart!

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015