• emtfb

Vi med BF Juni 2015

Hejsan! Här kan vi som pratat & plussat i tråden "vi med bim 1-7 Oktober" samlas. Andra är självklart också välkomna :)

• Svar på tråden Vi med BF Juni 2015
  • Staffelove

Chilifrö/ har också förvärkar men inte hela tiden måste vara jätte jobbigt och slitsamt gör dig. blir sjukt trött när mitt sätter igång men det avtar tack och lov efter ca 1 timma, annars har jag mycket känningar i Lill magen mensvärk och tryck ilningar men nu är det i allafall slut spurten och snart har vi våra bebisar hos oss:)

• Frallanz

Det är helt ofattbart att jag ska bli mamma för första gången nästa månad! EN MÅNAD!

Det känns ju helt knasigt, haha :D

Börjat tänka mycket på förlossningen nu, så har på något sätt väldigt svårt att fokusera på tiden efter och har inte kunnat sätta mig in i det faktum att det faktiskt ska va en liten hos oss snart. Känner mig lugn inför förlossningen egentligen, men just nu känna det bara "nej-jag-kan-inte". Men det är bara att gilla läget, haha!

Hur många här är det som tagit användning av epiduralen? :)

• Kelsson1

ChiliFrö: brukar vi också göra annars men nu testade maken hinken o den klarar definitivt inte av en bajsblöja utan att ligga i någon annan påse först.
    Skönt att föda på dagen så man var utvilad, här sattes dropp in först 23.40 och tre timmar senare var dottern ute så man var inte värst utvilad.

Frallanz: Min plan var hela tiden att försöka klara mig utan epidural men om det kände som att jag inte klarade av det så skulle jag ta den. Det var BM som tyckte att det var dags för epidural när mitt blodtryck började stiga under förlossningen, jag själv hade nog inte velat. Men när narkosläkaren väl kom in och hade fått in slangen så började jag krysta så hann aldrig få någon epidural . Hade nog tänkt försöka klara mig utan den här gången också. Körde med TENS och det fungerade rätt bra i början av förlossningen så kan varmt rekommendera det. Lustgas fungerade inte alls på mig, hatade den gjorde inget med värkarna utan blev bara snurrig och illamående av den.

• Staffelove

Frallanz/ jag hade Epidural med första barnet och det var jätte bra och dom andra har jag tyvär inte hunnit få det med, lustgasen yr och illamående av. Det kommer att gå kanon bra och lycka till när det är dags;)

• Frallanz

Kelson1 och Staffelove: tusen tack för era svar! Jag har skrivit epidural i mitt förlossningsbrev, då jag är lite nervös inför lustgasen, den är inte speciellt lockande då jag ogillar att ha saker i ansiktet eller vad man ska säga, det känns obehagligt bara att tänka tanken men ska väl ge lustgasen en chans iallafall, försöka kan man alltid :)

Tack för lyckoönskningarna Staffelove!

Jag hoppas på att det ska gå bra iallafall såklart :)

• Jamtlandstaus

1:a hann jag inte få någon bedövning, traumatisk upplevelse! Lustgasen var den enda livlinan jag hade kändes det som.

2:a gick jag hos Aurorabarnmorskorna innan o i min journal skrevs in att jag lovades komma in i tidigt skede för att sätta epidural. Så skedde oxå, det var fantastiskt! Jag kunde titta på CTGkurvan o se att jag hade en värk men jag kände inte att jag hade en (y) Sista tiden innan födseln hjälpte dock inte EDA mot smärtan o då var lustgasen den stabiliserande faktorn i det hela

Glad att smärtlindring finns, jag har nog ingen hög smärttröskel...!

• Kelsson1

Frallanz: Klart det kommer att gå bra. Förlossning är det absolut häftigaste jag gått igenom och ser verkligen framemot att få göra det igen. Lyssna bara på din kropp och lita på dig själv och din förmåga. Jag lyssnade för mycket på BM och sprack rätt mycket så den här gången ska jag lyssna mer på mig själv o låta utdrivningsfasen ta längre tid.

• Frallanz

Jamtlandstaus: Vad tråkigt att du fick en traumatisk första förlossning :/ glad att din andra blev till det bättre iaf! Man kan ju aldrig veta hur det ska bli, ocu det är väl både bra och dåligt egentligen :) jag hoppas edan hjälper mig som den hjälpte dig, jag är liksom inte intresserad av att se hur mucket smärta jag tål så tar den smärtlindring som finns haha :p

Kelsson1: Ja, det är säkerligen en häftig upplevelse :) är inte rädd så sätt, är det nåt jag är rädd för så är det att tappa kontrollen helt och bara ha panik genom hela förloppet och det vill jag helst slippa. Men man vet ju aldrig, tur att förlossningen är ett ställe man har all rätt i världen att skrika o gorma o bete sig konstigt på ;)

• Kelsson1

Frallanz: Jag har i hela mitt liv lidit av extrem mensvärk och det är exakt samma som förlossningsvärkar, skillnaden är att mellan förlossningsvärkarna får man vila en stund innan nästa kommer. Därför var jag inte rädd för förlossningen och smärtan. Jag visste att jag kommer att stå ut när jag har stått ut med mensvärken. Mot slutet blev det rätt mycket med det onda men fortfarande värkarna kommer och går istället för att hålla på i evigheter.
    Du kommer inte att tappa kontrollen utan klara det galant

• Frallanz
    Kelsson1 skrev 2015-05-14 10:23:58 följande:

Frallanz: Jag har i hela mitt liv lidit av extrem mensvärk och det är exakt samma som förlossningsvärkar, skillnaden är att mellan förlossningsvärkarna får man vila en stund innan nästa kommer. Därför var jag inte rädd för förlossningen och smärtan. Jag visste att jag kommer att stå ut när jag har stått ut med mensvärken. Mot slutet blev det rätt mycket med det onda men fortfarande värkarna kommer och går istället för att hålla på i evigheter.
    Du kommer inte att tappa kontrollen utan klara det galant smile1.gif

Tack för peppet! :) blir glad när du säger att jag kommer klara det. Vet ju att det kommer att gå såklart, men man har ändå dom där tankarna "tänk om", och det är ju tankar som kommer av sig själv. Dumt!

Jag har också haft jobbig mensvärk, när min mensvärk kickat in så har jag blivit säng/soffliggandes med värmekudde och mått illa, ibland kräkts av den. Men det har hållt i sig på mensens första dag bara. Jag har hört att många blivit av med sin mensvärk efter förlossningen, så man kan ju hoppas att det stämmer då ;) haha!
Svar på tråden Vi med BF Juni 2015