• emtfb

Vi med BF Juni 2015

Hejsan! Här kan vi som pratat & plussat i tråden "vi med bim 1-7 Oktober" samlas. Andra är självklart också välkomna :)

• Svar på tråden Vi med BF Juni 2015
  • emtfb
    Kelsson1 skrev 2015-06-04 14:57:51 följande:

Ingen hinnsvepning eller igångsätting för mig . Ny läkartid om en vecka, får se om jag då får träffa en vettigare läkare som vill hjälpa mig då....

Inte ens hinnsvepning? Ledsamt.. Obestämd Vad sa läkaren då?
  • Jamtlandstaus
    emtfb skrev 2015-06-04 11:37:28 följande:

Okej inget blod, utan det har bara varit gul/grönt, mest som gelé.  Då är det säkert den då, inte för att det behöver betyda att något är på g, känns som det är många som har den går i omgångar -luring där 

Men spännande!!
  • Jamtlandstaus

Trist, verkligen!! Astmamedicin då?

Kelsson1 skrev 2015-06-04 14:57:51 följande:

Ingen hinnsvepning eller igångsätting för mig . Ny läkartid om en vecka, får se om jag då får träffa en vettigare läkare som vill hjälpa mig då....

• Jamtlandstaus

Jag åkte hem från jobbet tidigare idag då sammandragningarna kommit regelbundet 8-10 min mellan, lite för länge.

Har iofs haft mina snickarbyxor på mig idag som har en tendens att reta igång sammandragningar men bäst att vara på säkra sidan då det aldrig varit så här regelbunden o ihärdigt förut

Nu efter en dusch o med mysbyxorna på, vilandes i sängen så har det lugnat ner sig. Kanske kan lite lugn o ro en stund göra susen...

Tänkte just när jag stod där i duschen att det nu inte är så långt kvar av att vara gravid, sista gången, slutet av en era...blev mixade känslor verkligen!!

• Staffelove

Spännande Tjejer det verkar som om det går framåt för oss och snart har vi våra små hos oss, jag har haft lite sammandragningar långt ner i tjej magen men inget som gör jätte ont börjar bli trött på att ha det så här, men nu är det inte länge kvar av denna graviditet.

• vincere

Tufft att jobba så långt in. Vad jobbar du med? Själv har jag alltid varit hemma med graviditetspenning under mina graviditeter då jag haft riskfyllda arbeten o blivit avstängd. Passade bra nu med sonen då jag ändå skulle ta ut få med honom.

Förstår vad du menar, med slutet på en era. Det här är min sista graviditet också, och det känns bra, men ändå lite konstigt.

Jamtlandstaus skrev 2015-06-04 16:36:59 följande:

Jag åkte hem från jobbet tidigare idag då sammandragningarna kommit regelbundet 8-10 min mellan, lite för länge.

Har iofs haft mina snickarbyxor på mig idag som har en tendens att reta igång sammandragningar men bäst att vara på säkra sidan då det aldrig varit så här regelbunden o ihärdigt förut

Nu efter en dusch o med mysbyxorna på, vilandes i sängen så har det lugnat ner sig. Kanske kan lite lugn o ro en stund göra susen...

Tänkte just när jag stod där i duschen att det nu inte är så långt kvar av att vara gravid, sista gången, slutet av en era...blev mixade känslor verkligen!!

• Hilda07

Jag ser fram emot att graviditeten ska ta slut, fast det är min sista med :) Har varit en otroligt jobbig graviditet och jag har känt mig mer sjuk än frisk. Så jag ser med glädje fram emot att få belöningen sen! 

Var hos bm idag och gick gråtandes därifrån. Har kämpat med mitt järnvärde redan i början av graviditet och mått så illa av både järntabletter och graviditet som till slut utvecklades till magkatarr. Järnvärdet har pendlat hela tiden och nu idag låg det på 95 i hb och för två veckor sen hade jag lyckats ändå få upp det till 106. Så det har sjunkit trots flitigt försök till att hålla en jämn nivå. Jag har ett planerat snitt inplanerat om två veckor och så svag som jag känner mig nu vet jag inte hur sjutton jag ska orka...Är livrädd att jag ska förlora blod eller att jag överhuvudtaget kommer kunna repa mig när jag knappt tar mig igenom dagarna nu.

Har någon av er här inne erfarenhet av järndropp eller injektioner? Har frågat bm flera ggr under graviditeten om jag bara inte kan få det då det tydligen ska verka snabbare och inte ge biverkningar på magen. Är det några andra risker tro?  Hon har inte gett mig nåt svar och sa bara att jag skulle testa att ta järntabletter ggr två per dag. Känner mig så överkörd och helt slutkörd ärligt talat. Orkar inte ens gå ut med hunden som det är nu.

Sen funderar jag mycket på det här med sf mått och kurva. Under den här tiden har mitt sf mått pendlat väldigt mycket. Från att i början ligga över normalkurvan till att dala långt ner under normalkurvan i mitten av graviditeten ungefär. Nu helt plötsligt hade jag sf mått 35 (vecka 37+0) och steg till över normalkurvan igen. Hennes kommentar var bara "ja du följer ju din kurva"....Gör jag? hehe. Ser ut som en jojo..ingen struktur alls i hur magen växt och jag känner mig gigantisk denna gång mot första barnet.

Många tankar som snurrar nu och jag kanske är extra hormonkänslig så här på slutet men just denna utmattning jag känner nu tar kål på mig. Att inte få sova på nätter pg a ont överallt, myrkrypningar i hela kroppen, illamående och ständigt yr och matt gör att jag inte känner mycket glädje alls. Och så oro inför snittet på det.

Så nu har jag klagat av mig..Sorry för ett så tråkigt inlägg. Hoppas ni andra har lite mer energi nu när det börjar dra ihop sig för fler bebisar här i tråden :)

• Kelsson1

emtfb & Jamtlandstaus: Eftersom jag inte haft smärtsamma sammandragningar (eller värkar) så trodde han inte att jag ens var öppen så att han kom åt hinnorna och därför vägrade han hinnsvepning.
    Astmamedicin funderade han inte ens över för han tyckte att lungorna lät bra och tyckte att andningssvårigheterna beror på graviditeten.
    Igångsättning sa han att det ger de inte i vecka 38 på grund av att för många fall slutar i kejsarsnitt i slutet.

• Jamtlandstaus

Vincere; jag har kontorsarbete som verksamhetssamordnare så inget riskfyllt arbete. Mina tidigare graviditeter har jag tagit semester 1månad innan BF men denna gång är jag den enda med inkomst i familjen o känner att jag behöver jobba så länge det går...

Hilda07; låter som att du har haft det jobbigt! Jag kände mig sänkt med 114 i Hb o avundas dig verkligen inte! Men trots mitt nu bra Hb så orkar jag ändå inte fysiskt att gå ut med hundarna, så det är helt förståeligt att du inte orkar. Låter även som om du blivit väldigt dåligt bemött o när du får kraften åter tycker jag att du skall ge din BM feedback som heter duga!! Känns som om hon inte riktigt haft kompetens att mäta ditt SF-mått lika varje gång... För inte kan det vara korrekt när det pendlar så som det gjort o hon ändå påstår att du följer din kurva... Kanske finns ngn annan BM du kan få ett andra utlåtande av gällande ditt järnvärde o intravenöst dropp?

Kelsson; Förstår att det bara var jobbiga besked du fick!! Även om det mitt i bedrövelsen var positivt att allt ändå "var bra"... Du fick inga tips vad som kunde underlätta något för dig?

• Kelsson1

Jamtlandstaus: Nej inga tips, bara att det är graviditetsrelaterat o stå ut det är snart över

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015