• Anonym (Ilska)

Är folk DUMMA I HUVET?!?!?!?!?? Hur kan ni inte rösta på moderaterna????!!!

JAG blir förbannat galen! Vad är det med er socialälskare som förstört vårt vackra land och röstar på rött?!?!? Moderaterna har klarat en oerhörd svår ekonomisk kris nästan bäst i Europa, vår skatt har sjunkit och vi hederliga arbetare MÅR BRA AV DET!!!!!! Fattar ni inte att ni sjuka och övriga som verkligen är i behov av bidrag SKULLE FÅ era bidrag med större säkerhet sakta men säkert när mina moderater skulle tvinga ut alla bidragsfuskare osv ut i arbetslivet. Mer skatt skulle bli resultatet och lättare att finansera er som verkligen är i behov!!! Människan SKA arbeta om hon kan. Vi är skapta för det. Människan har jobbat sedan historian började. Men idag sla minsann alla trygga sog med bidrag osv. OHHHH JAG KAN INTE ENS UTTRYCKA MIN FRUSTRATION!!!!! Kag bryr mig inte om SD eller nått jävla parti. Jag fattar inte VARFÖR folk inte röstade fram moderaterna.... Oh sånna stunder önskar jag att Fredrik var vår diktator.

• Svar på tråden Är folk DUMMA I HUVET?!?!?!?!?? Hur kan ni inte rösta på moderaterna????!!!
  • suziz

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-23 08:23:01 följande:

Ja, LO känns verkligen som en objektiv källa....

Objektiv? Näe. Vinklat? Absolut. Man gör ju olika tolkningar av vad som hänt och varför utifrån sin egen verklighet. Du har ju gått på alliansens tolkning men det finns ju andra:

www.dagenssamhalle.se/debatt/alliansens-politik-sliter-isaer-samhaellet-10587

"De som har arbete har gynnats av jobbskatteavdraget men har i praktiken själva fått avstå löneutrymme för att finansiera de avtalsförsäkringar som successivt tagit över när socialförsäkringarna minskat sitt ansvar."

...

"En fortsatt alliansregering kommer att fortsätta att driva en politik som omformar Sverige till ett två-tredjedelssamhälle där arbetsmarknadens svagaste grupper kommer att hållas utanför meningsfullt arbete, utbildning och goda livschanser för de svagaste barnen, och där medelklassen så småningom upptäcker att de fått vara med att betala skenbara skattesänkningar med ökade egna utgifter för välfärd, transporter, boende och utbildning och så vidare."

--------------------

www.verdandi.se/aktuellt/analys-av-regeringens-atta-ar-vid-makten/

?Regeringen har lyckats med sitt mål att skapa en låglönemarknad i Sverige?

Verdandis analys av alliansregeringens åtta år vid makten (se bilaga) visar:

?  att regeringen lyckats med sitt mål att skapa en stor grupp arbetslösa med så små inkomster att de är beredda att minska sina lönekrav.

?  att regeringens jobbskatteavdrag i huvudsak betalats av medelklassen i form av:

?  ökade avgifter till a-kassa, premier till avtalsförsäkringar, i individuella försäkringar och minskad avdragsrätt.

?  ökade kostnader för transporter, el och boende.

?  att en stor del av skattesänkningarna har kommit till genom att investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande hållits på sparlåga.

Verdandi konstaterar att en fortsatt allianspolitik kommer att fortsätta omvandlingen av Sverige till ett två-tredjedelssamhälle med ökade tendenser till rasism och främlingsfientlighet.

------------------------

www.verdandi.se/om-verdandi/
    "Verdandi, arbetarnas socialpolitiska organisation, arbetar för social rättvisa och ett samhälle fritt från alkoholskador och missbruk, och för gemenskap och solidaritet mellan människor.

Verdandi är partipolitiskt och religiöst obunden. Vi arbetar med opinionsbildning, kamratstöd och nätverksarbete och organisering av utsatta grupper till kamp för bättre villkor. Våra prioriterade frågor är:"

• Anonym (Ingenjör)
    Anonym (Rodematerna) skrev 2014-09-22 14:44:07 följande:
    Det handlar inte om missbruk, det handlar om att dra in stålar. Bensinen, svårt att säga. Kanske inte
    Så du tror på fullaste allvar att S+MP kommer sänka tobaksakatten (dom höjde den ju själva ganska friskt 2003-2006)??? Och MP vill ju införa km-skatt samt höja bensinskatten rejält så du är verkligen ute och cyklar!
  • Anonym (Ingenjör)
    suziz skrev 2014-09-23 08:19:41 följande:
    "De nya Moderaterna säger ofta att de har ändrat profil på sina skattesänkningar och numera riktar dem mot ?folk med vanliga inkomster?. Ibland lyckas de till och med få sina skattesänkningar att framstå som en del av arbetet för ökad jämlikhet och minskade skillnader. Men då tänker de naturligtvis bort effekterna av finansieringen via de sociala avgifterna och regelskärpningarna i trygghetsförsäkringarna. I själva verket blir den sammanvägda fördelningseffekten, när finansieringen av skattesänkningarna räknats in, att klassklyftorna ökar och att den sociala tryggheten för dem med ?vanliga inkomster? kraftigt naggas i kanten."

Citerar från denna sida: loblog.lo.se/valfard/borgs-reptrick-lontagarna-betalar-sjalva-sina-skattesankningar/
    Ja det var ju verkligen från en oberoende källa, NOT!
    Kolla i stället fakta på tex SCB och du tror att dom ljög på SVT när dom i valdebatten tog upp att klasskillnaderna ökade mer under Persson-regeringen än under alliansens tid.

Att ta kommentarer från en vänsterblogg är ju som att lita på satan själv.....

Lite andra sk snabbfakta som S+V+MP är kritiska emot:
    2006-2014 ökade arbetslösheten i EU från 7% till 14%, under samma tid i Sverige skapade vi nästan 350 000 nya jobb.
    RUT avdraget används mest av Pensionärer som kan få en bättre omsorg samt ensamstående mammor. Detta vill S halvera...
  • Carnitas
    pellepelle skrev 2014-09-22 15:09:43 följande:
    Så du menar att det faktum att skatterna på tobak och alkohol är så höga har inget att göra med dess medicinska påföljder?

Jag mycket svårt att tro eventuella medicinsk påföljder har en vital plats i diskussionen.

Utan det jag tror de diskuterar, är hur mycket dom kan ta ut i kronor och ören.
    Innan smuggelvägarna startas upp igen och hembrännarna får fotfäste igen.
    För man har ju en gång varit i den fällen både på tobak och alkohol.

Älskar vi-och-dom-snacken som en del kommit med här.
    Där noll erkännande och 100% skuld alltid ska vara det man väljer när man diskuterar partier.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • suziz
    Anonym (Ingenjör) skrev 2014-09-23 10:27:37 följande:
    Ja det var ju verkligen från en oberoende källa, NOT!
    Kolla i stället fakta på tex SCB och du tror att dom ljög på SVT när dom i valdebatten tog upp att klasskillnaderna ökade mer under Persson-regeringen än under alliansens tid.

Att ta kommentarer från en vänsterblogg är ju som att lita på satan själv.....

Lite andra sk snabbfakta som S+V+MP är kritiska emot:
    2006-2014 ökade arbetslösheten i EU från 7% till 14%, under samma tid i Sverige skapade vi nästan 350 000 nya jobb.
    RUT avdraget används mest av Pensionärer som kan få en bättre omsorg samt ensamstående mammor. Detta vill S halvera...
    Dina siffror vet jag inte var de kommer ifrån, de siffror på arbetslösheten som jag hittar från januari 2007 till augusti 2014:
    Sverige från 6,6% till 8%
    Eu från 7,6% till 10,1%

Miljöpartiet vill inte ta bort rut avdraget.

Socialdemokraterna vill halvera takbeloppet så man får dra av för max 25000 kr/år. Jag har inte direkt satt mig in i detta, men eftersom det är ett avdrag på skatten så krävs det väl att man betalar skatt på mer än 25000 kronor per år för att påverkas av detta? Alltså klarar sig pensionären och den ensamstående mamman!

Man vill också från socialdemokraterna avskaffa rut för läxhjälp, där tycker jag nog att att det hur som helst är skolan som ska hålla läxhjälp så att det når alla barn oberoende av bakgrund.

Vänstern vill avskaffa rut.
  • Anonym (Ingenjör)
    suziz skrev 2014-09-23 14:08:06 följande:
    Dina siffror vet jag inte var de kommer ifrån, de siffror på arbetslösheten som jag hittar från januari 2007 till augusti 2014:
    Sverige från 6,6% till 8%
    Eu från 7,6% till 10,1%

Miljöpartiet vill inte ta bort rut avdraget.

Socialdemokraterna vill halvera takbeloppet så man får dra av för max 25000 kr/år. Jag har inte direkt satt mig in i detta, men eftersom det är ett avdrag på skatten så krävs det väl att man betalar skatt på mer än 25000 kronor per år för att påverkas av detta? Alltså klarar sig pensionären och den ensamstående mamman!

Man vill också från socialdemokraterna avskaffa rut för läxhjälp, där tycker jag nog att att det hur som helst är skolan som ska hålla läxhjälp så att det når alla barn oberoende av bakgrund.

Vänstern vill avskaffa rut.
    Vet inte vad du fått dina uppgifter ifrån men SCB:s statistik säger att den senaste arbetslösheten är 7.4% och inget annat!
    Med andra ord så är oavsett din felaktiga statistik så har Sverige lyckats mycket bättre än andra länder! Eller du kanske har en annan åsikt? Dessutom så har landets invånare ökat enormt senaste 8 åren (i snitt 100 000/år)!
    Ett tips är att ta statistik från oberoende källor och inte lita blint på Lo och andra vänstersympatiserande källor som du gör ovan!
  • Anonym (Ingenjör)
    suziz skrev 2014-09-23 08:57:47 följande:
    Objektiv? Näe. Vinklat? Absolut. Man gör ju olika tolkningar av vad som hänt och varför utifrån sin egen verklighet. Du har ju gått på alliansens tolkning men det finns ju andra:

www.dagenssamhalle.se/debatt/alliansens-politik-sliter-isaer-samhaellet-10587

"De som har arbete har gynnats av jobbskatteavdraget men har i praktiken själva fått avstå löneutrymme för att finansiera de avtalsförsäkringar som successivt tagit över när socialförsäkringarna minskat sitt ansvar."

...

"En fortsatt alliansregering kommer att fortsätta att driva en politik som omformar Sverige till ett två-tredjedelssamhälle där arbetsmarknadens svagaste grupper kommer att hållas utanför meningsfullt arbete, utbildning och goda livschanser för de svagaste barnen, och där medelklassen så småningom upptäcker att de fått vara med att betala skenbara skattesänkningar med ökade egna utgifter för välfärd, transporter, boende och utbildning och så vidare."

--------------------

www.verdandi.se/aktuellt/analys-av-regeringens-atta-ar-vid-makten/

?Regeringen har lyckats med sitt mål att skapa en låglönemarknad i Sverige?

Verdandis analys av alliansregeringens åtta år vid makten (se bilaga) visar:

?  att regeringen lyckats med sitt mål att skapa en stor grupp arbetslösa med så små inkomster att de är beredda att minska sina lönekrav.

?  att regeringens jobbskatteavdrag i huvudsak betalats av medelklassen i form av:

?  ökade avgifter till a-kassa, premier till avtalsförsäkringar, i individuella försäkringar och minskad avdragsrätt.

?  ökade kostnader för transporter, el och boende.

?  att en stor del av skattesänkningarna har kommit till genom att investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande hållits på sparlåga.

Verdandi konstaterar att en fortsatt allianspolitik kommer att fortsätta omvandlingen av Sverige till ett två-tredjedelssamhälle med ökade tendenser till rasism och främlingsfientlighet.

------------------------

www.verdandi.se/om-verdandi/
    "Verdandi, arbetarnas socialpolitiska organisation, arbetar för social rättvisa och ett samhälle fritt från alkoholskador och missbruk, och för gemenskap och solidaritet mellan människor.

Verdandi är partipolitiskt och religiöst obunden. Vi arbetar med opinionsbildning, kamratstöd och nätverksarbete och organisering av utsatta grupper till kamp för bättre villkor. Våra prioriterade frågor är:"

Som jag skrev tidigare, lyssna bara på oberoende källor!

Detta är ju ren lögn!
    Jobbskatteavdragen har generat mer skatt till staten!
    Skatteintäckter 2006: Ca 600 miljarder
    Skatteintäckter 2014: Ca 850 miljarder.
    Dvs att man INTE har behövt finansiera detta med något annat! Att påstå att tex höjda a-kasseavifter är för detta (bla) är ju skirsnack! Denna höjning var pga att a-kassan skulle finansiera sej själv mera.
  • suziz
    Anonym (Ingenjör) skrev 2014-09-24 09:59:11 följande:
    Vet inte vad du fått dina uppgifter ifrån men SCB:s statistik säger att den senaste arbetslösheten är 7.4% och inget annat!
    Med andra ord så är oavsett din felaktiga statistik så har Sverige lyckats mycket bättre än andra länder! Eller du kanske har en annan åsikt? Dessutom så har landets invånare ökat enormt senaste 8 åren (i snitt 100 000/år)!
    Ett tips är att ta statistik från oberoende källor och inte lita blint på Lo och andra vänstersympatiserande källor som du gör ovan!
    Varför så aggressiv? Ursäkta då att jag inte visste att siffrorna från eurostat inte var oberoende...

Men skillnaden i våra siffror beror helt enkelt på att dina siffror inte är säsongsutjämnade medan mina siffror är säsongsutjämnade.

Din siffra 7,4% för sverige ska i så fall jämföras med 9,7% för EU.

Men visst har sverige lyckats bättre än andra länder, Grekland till exempel har 22,2% arbetslöshet och då är vi ju mycket bättre! Tyskland är bäst i klassen med sina 5%.

• Linnea1994
    suziz skrev 2014-09-24 10:43:09 följande:
    Varför så aggressiv? Ursäkta då att jag inte visste att siffrorna från eurostat inte var oberoende...

Men skillnaden i våra siffror beror helt enkelt på att dina siffror inte är säsongsutjämnade medan mina siffror är säsongsutjämnade.

Din siffra 7,4% för sverige ska i så fall jämföras med 9,7% för EU.

Men visst har sverige lyckats bättre än andra länder, Grekland till exempel har 22,2% arbetslöshet och då är vi ju mycket bättre! Tyskland är bäst i klassen med sina 5%.
    Så regeringen har gjort ett bra jobb då?
  • suziz
    Linnea1994 skrev 2014-09-24 11:19:30 följande:
    Så regeringen har gjort ett bra jobb då?
    Sverige ligger inte ens bland de tio bästa eu-länderna om vi tittar på statistiken, vi ligger elva. Men vi är bättre än genomsnittet så visst de får väl godkänt av mig, när det gäller arbetslöshetssiffrorna. 
Svar på tråden Är folk DUMMA I HUVET?!?!?!?!?? Hur kan ni inte rösta på moderaterna????!!!