• suziz

Är folk DUMMA I HUVET?!?!?!?!?? Hur kan ni inte rösta på moderaterna????!!!

Anonym (Passionata) skrev 2014-09-16 09:19:55 följande:

Tänk när min dotter blir så pass stor att hon intresserar sig för politik och kommer hem och säger:

-Mamma jag tänker inte hjälpa till hemma mer men vill ha min veckopeng ändå. För uppenbarligen är det helt rätt nu, ja att alla ska få pengar utan krav på motprestation. 

Men man ska ju inte kräva motprestation för veckopeng. Hjälpa till hemma gör man väl för att man är en familj som hjälps åt med hushållet, inte för att man ska få veckopeng?
  • suziz
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-16 09:56:31 följande:
    Fast så hade vi det. Inte så att mina föräldrar var några slavdrivare, men de gjorde klart redan från början att för att få veckopeng skulle man hjälpa till hemma åtminstone då och då också. Det kunde vara att duka inför middagen, hänga tvätt, lättare städning - små och enkla uppgifter som passade två grabbar i lågstadieåldern och inget som styrde vår vardag. Ju äldre vi blev, desto mer ansvar och större uppgifter fick vi naturligtvis.

Jag hade inte velat ha det på något annat sätt.
    Det finns ju olika åsikter om detta men jag anser att hjälpa till hemma och veckopeng är två olika saker. Jag ser ett problem i att man ska ha betalt för sådant som man i en familj ska hjälpas åt med. Jag försöker uppfostra mina barn att tänka på andra istället för att bara tänka på vad man själv kan få ut av att plocka ut diskmaskinen...
  • suziz
    Anonym (Ingenjör) skrev 2014-09-22 12:21:34 följande:
    Kom igen med fakta då!
    Den sk grovarbetaren har fått ca 1800 mer i plånboken. Skatterna du nämner har inte chockhöjts så att det överstiger detta....
    "De nya Moderaterna säger ofta att de har ändrat profil på sina skattesänkningar och numera riktar dem mot ?folk med vanliga inkomster?. Ibland lyckas de till och med få sina skattesänkningar att framstå som en del av arbetet för ökad jämlikhet och minskade skillnader. Men då tänker de naturligtvis bort effekterna av finansieringen via de sociala avgifterna och regelskärpningarna i trygghetsförsäkringarna. I själva verket blir den sammanvägda fördelningseffekten, när finansieringen av skattesänkningarna räknats in, att klassklyftorna ökar och att den sociala tryggheten för dem med ?vanliga inkomster? kraftigt naggas i kanten."

Citerar från denna sida: loblog.lo.se/valfard/borgs-reptrick-lontagarna-betalar-sjalva-sina-skattesankningar/
  • suziz

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-23 08:23:01 följande:

Ja, LO känns verkligen som en objektiv källa....

Objektiv? Näe. Vinklat? Absolut. Man gör ju olika tolkningar av vad som hänt och varför utifrån sin egen verklighet. Du har ju gått på alliansens tolkning men det finns ju andra:

www.dagenssamhalle.se/debatt/alliansens-politik-sliter-isaer-samhaellet-10587

"De som har arbete har gynnats av jobbskatteavdraget men har i praktiken själva fått avstå löneutrymme för att finansiera de avtalsförsäkringar som successivt tagit över när socialförsäkringarna minskat sitt ansvar."

...

"En fortsatt alliansregering kommer att fortsätta att driva en politik som omformar Sverige till ett två-tredjedelssamhälle där arbetsmarknadens svagaste grupper kommer att hållas utanför meningsfullt arbete, utbildning och goda livschanser för de svagaste barnen, och där medelklassen så småningom upptäcker att de fått vara med att betala skenbara skattesänkningar med ökade egna utgifter för välfärd, transporter, boende och utbildning och så vidare."

--------------------

www.verdandi.se/aktuellt/analys-av-regeringens-atta-ar-vid-makten/

?Regeringen har lyckats med sitt mål att skapa en låglönemarknad i Sverige?

Verdandis analys av alliansregeringens åtta år vid makten (se bilaga) visar:

?  att regeringen lyckats med sitt mål att skapa en stor grupp arbetslösa med så små inkomster att de är beredda att minska sina lönekrav.

?  att regeringens jobbskatteavdrag i huvudsak betalats av medelklassen i form av:

?  ökade avgifter till a-kassa, premier till avtalsförsäkringar, i individuella försäkringar och minskad avdragsrätt.

?  ökade kostnader för transporter, el och boende.

?  att en stor del av skattesänkningarna har kommit till genom att investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande hållits på sparlåga.

Verdandi konstaterar att en fortsatt allianspolitik kommer att fortsätta omvandlingen av Sverige till ett två-tredjedelssamhälle med ökade tendenser till rasism och främlingsfientlighet.

------------------------

www.verdandi.se/om-verdandi/
    "Verdandi, arbetarnas socialpolitiska organisation, arbetar för social rättvisa och ett samhälle fritt från alkoholskador och missbruk, och för gemenskap och solidaritet mellan människor.

Verdandi är partipolitiskt och religiöst obunden. Vi arbetar med opinionsbildning, kamratstöd och nätverksarbete och organisering av utsatta grupper till kamp för bättre villkor. Våra prioriterade frågor är:"

• suziz
    Anonym (Ingenjör) skrev 2014-09-23 10:27:37 följande:
    Ja det var ju verkligen från en oberoende källa, NOT!
    Kolla i stället fakta på tex SCB och du tror att dom ljög på SVT när dom i valdebatten tog upp att klasskillnaderna ökade mer under Persson-regeringen än under alliansens tid.

Att ta kommentarer från en vänsterblogg är ju som att lita på satan själv.....

Lite andra sk snabbfakta som S+V+MP är kritiska emot:
    2006-2014 ökade arbetslösheten i EU från 7% till 14%, under samma tid i Sverige skapade vi nästan 350 000 nya jobb.
    RUT avdraget används mest av Pensionärer som kan få en bättre omsorg samt ensamstående mammor. Detta vill S halvera...
    Dina siffror vet jag inte var de kommer ifrån, de siffror på arbetslösheten som jag hittar från januari 2007 till augusti 2014:
    Sverige från 6,6% till 8%
    Eu från 7,6% till 10,1%

Miljöpartiet vill inte ta bort rut avdraget.

Socialdemokraterna vill halvera takbeloppet så man får dra av för max 25000 kr/år. Jag har inte direkt satt mig in i detta, men eftersom det är ett avdrag på skatten så krävs det väl att man betalar skatt på mer än 25000 kronor per år för att påverkas av detta? Alltså klarar sig pensionären och den ensamstående mamman!

Man vill också från socialdemokraterna avskaffa rut för läxhjälp, där tycker jag nog att att det hur som helst är skolan som ska hålla läxhjälp så att det når alla barn oberoende av bakgrund.

Vänstern vill avskaffa rut.
  • suziz
    Anonym (Ingenjör) skrev 2014-09-24 09:59:11 följande:
    Vet inte vad du fått dina uppgifter ifrån men SCB:s statistik säger att den senaste arbetslösheten är 7.4% och inget annat!
    Med andra ord så är oavsett din felaktiga statistik så har Sverige lyckats mycket bättre än andra länder! Eller du kanske har en annan åsikt? Dessutom så har landets invånare ökat enormt senaste 8 åren (i snitt 100 000/år)!
    Ett tips är att ta statistik från oberoende källor och inte lita blint på Lo och andra vänstersympatiserande källor som du gör ovan!
    Varför så aggressiv? Ursäkta då att jag inte visste att siffrorna från eurostat inte var oberoende...

Men skillnaden i våra siffror beror helt enkelt på att dina siffror inte är säsongsutjämnade medan mina siffror är säsongsutjämnade.

Din siffra 7,4% för sverige ska i så fall jämföras med 9,7% för EU.

Men visst har sverige lyckats bättre än andra länder, Grekland till exempel har 22,2% arbetslöshet och då är vi ju mycket bättre! Tyskland är bäst i klassen med sina 5%.

• suziz
    Linnea1994 skrev 2014-09-24 11:19:30 följande:
    Så regeringen har gjort ett bra jobb då?
    Sverige ligger inte ens bland de tio bästa eu-länderna om vi tittar på statistiken, vi ligger elva. Men vi är bättre än genomsnittet så visst de får väl godkänt av mig, när det gäller arbetslöshetssiffrorna. 
  • suziz
    Linnea1994 skrev 2014-10-06 13:42:20 följande:
    Har läst samma fakta i tidningar, det är bara vänstern som försker få det att låta som att det bara gynnar höginkomstagare.
    Hmm, statistiken kan man alltid vinkla och få att visa det man själv vill ha fram. Följande artikel tycker jag förklarar bra hur det ligger till, båda sidor har rätt i sina påståenden:

"RUT-avdraget används främst av personer med högre inkomster både sett till andelen personer (inom inkomstgruppen) och till den genomsnittliga storleken på skattereduktionen. Samtidigt är det inte bara höginkomsttagare som får skattereduktion via RUT-avdraget, utan detta förekommer i alla inkomstgrupper."

maktochpolitik.wordpress.com/2014/08/21/vilka-anvander-sig-av-rut-avdraget/
Svar på tråden Är folk DUMMA I HUVET?!?!?!?!?? Hur kan ni inte rösta på moderaterna????!!!