• Kakan1976

Vi som äntligen blivit gravida i augusti 2014

Hej!

Startar en tråd för oss som äntligen blivit gravida efter att ha kämpat ett tag. Det hade varit roligt om vi i tråden plussade under ungefär samma månad, ca. augusti 2014, så att vi kan jämföra gravidsymptom. Hade också varit skönt om alla genomgått samma slags resa, IVF eller liknande, så att den förståelse också finns.

Kram Kakan

• Svar på tråden Vi som äntligen blivit gravida i augusti 2014
  • ankilarsson32

Hur går det för er alla? Dum som jag är gjorde jag ett testlagret igår och teststrecket var jättesvagt. Läste på lite och kom fram till att det kan bli så pga hcg halten är för hög. Fick ett spä ut urinet med vatten, tog typ två tredjedelar vatten och bingo! Där var det starka strecket igen. Värt att veta att det funkar så.

• Moolie

Här går det bra. Mår illa som tusan och måste äta hela tiden. Har köpt låg-kalori-glass så jag kan ta en skopa då och då... Har lyckats kämpa mig ner från 94kg till 92 kg. Ett halvt kg på en månad. För att vara gravid tycker jag att det är riktigt bra! :) tog 1,5 kg precis innan åtförandet.

Så här tuffar det lilla tåget på som vanligt! :)

• Orka

Moolie, jag känner igen mig. Jag är trött, illamående och hungrig ofta. Men jag är mest sugen på protein och fett, typ ägg med majonäs, eller makrill med tomatsås. Även glass sitter fint såklart. Men jag försöker undvika för mycket sötsaker. Min svärmor berättade om att hon hade ätit för mycket sött under en av sina graviditeter och att hon fick socker i urinen, vilket inte var bra. Så jag tänker att jag ska försöka äta nyttigt och fortsätta träna. Och dricka massa vatten.

Det är dock lättare sagt än gjort dock. Jag har jättemycket sug efter mat, och tröttheten och illamåendet gör det svårt att orka med träning. Jag kommer att gå upp en hel del så länge detta håller i sig.

Det är som ett antiklimax, att vänta på att illamåendet ska gå över. För jag vill ju inte att det slutar nu redan, då skulle jag bli jätteorolig. Samtidigt vore det hemskt skönt att slippa det.

Vi var hos barnmoskar förra veckan och den 9:e oktober ska vi på VUL. Jag ser fram emot det. Jag tror inte jag kommer fatta att jag är gravid förrän jag får det svart på vitt på en skärm.

Anki, jag vågar inte göra gravtest nu. Jag har slängt alla mina teststickor eftersom jag blev så förbannad när de gav mig felaktigt negativt resultat. Gör du dem för att intala dig själv att du verkligen är gravid, eller för att du är orolig?

• ankilarsson32

Orolig, då jag har småblödningar lite då och då. Men ska på nytt vul imorrn så förhoppningsvis blir jag lite lugnare då. Går in i v 10 imorrn redan

• Moolie
    Orka skrev 2014-09-24 12:23:47 följande:

Moolie, jag känner igen mig. Jag är trött, illamående och hungrig ofta. Men jag är mest sugen på protein och fett, typ ägg med majonäs, eller makrill med tomatsås. Även glass sitter fint såklart. Men jag försöker undvika för mycket sötsaker. Min svärmor berättade om att hon hade ätit för mycket sött under en av sina graviditeter och att hon fick socker i urinen, vilket inte var bra. Så jag tänker att jag ska försöka äta nyttigt och fortsätta träna. Och dricka massa vatten.

Det är dock lättare sagt än gjort dock. Jag har jättemycket sug efter mat, och tröttheten och illamåendet gör det svårt att orka med träning. Jag kommer att gå upp en hel del så länge detta håller i sig.

Det är som ett antiklimax, att vänta på att illamåendet ska gå över. För jag vill ju inte att det slutar nu redan, då skulle jag bli jätteorolig. Samtidigt vore det hemskt skönt att slippa det.

Vi var hos barnmoskar förra veckan och den 9:e oktober ska vi på VUL. Jag ser fram emot det. Jag tror inte jag kommer fatta att jag är gravid förrän jag får det svart på vitt på en skärm.

Anki, jag vågar inte göra gravtest nu. Jag har slängt alla mina teststickor eftersom jag blev så förbannad när de gav mig felaktigt negativt resultat. Gör du dem för att intala dig själv att du verkligen är gravid, eller för att du är orolig?

Jag är inte sugen ALLS! :( Jag vill bara springa och spy... Men det är inte som kräksjukan, får man ut det så går det över... Är lite less på detta... Men vill inte klaga heller... Jag är ju gravid och gravida får inte klaga... :((
  • Orka

Moolir, är det ditt mål att gå ner i vikt även under graviditeten, eller har det bara blivit så eftersom du mår illa och spyr?
    Har du blivit rekommenderad att gå ner i vikt, nu när du är gravid? Jag trodde inte det var lämpligt med bantning under graviditet.
    Jag har också alltid tänkt att jag inte ska klaga. Graviditet är ju det jag väntat på och varit avundsjuk på andra för i hela tre års tid. Men det ÄR faktiskt riktigt jobbigt och hormonerna låter mig inte vara glad och njuta som jag hade velat. Jag hoppas på bättring framöver.
    Anki, jobbigt med småblödningar! Förstår att du är orolig. Här har det inte kommit en droppe sen strax efter införandet. Det tror jag kan ha varit nidblödning, alternativt någon restblödning från den hårdhänta hanteringen i gynstolen.

• Moolie
    Orka skrev 2014-09-24 17:40:40 följande:

Moolir, är det ditt mål att gå ner i vikt även under graviditeten, eller har det bara blivit så eftersom du mår illa och spyr?

Har du blivit rekommenderad att gå ner i vikt, nu när du är gravid? Jag trodde inte det var lämpligt med bantning under graviditet.

Jag har också alltid tänkt att jag inte ska klaga. Graviditet är ju det jag väntat på och varit avundsjuk på andra för i hela tre års tid. Men det ÄR faktiskt riktigt jobbigt och hormonerna låter mig inte vara glad och njuta som jag hade velat. Jag hoppas på bättring framöver.

Anki, jobbigt med småblödningar! Förstår att du är orolig. Här har det inte kommit en droppe sen strax efter införandet. Det tror jag kan ha varit nidblödning, alternativt någon restblödning från den hårdhänta hanteringen i gynstolen.

Nä, har inte blivit rekommenderad det och eftersträvar inte det heller direkt. Äter hälsosamt och i rätt mängd. :) Så absolut inget skadligt. Med tanke på min vikt äter jag fel och för mycket! ;) Vilket är absolut ohälsosamt för bebisen! :)

Jo, mina hormoner gör mig nedstämd... Försöker hålla gott mod och tänka att det går över...!
  • liamae

Hej allihopa!
    Är ny i tråden men känner igen en del av er från tidigare ivf-trådar. Jag har äntligen plussat efter min tredje IVF-behandling (inga FET, bara ET) och är överlycklig! Nu är det en vecka sedan beskedet kom i form av testsvar på blodprov och vår egentliga testdag är imorgon. Känns helt otroligt och svårt att verkligen förstå att det är sant. Såklart har man börjat noja lite för allt som kan hända för i ivf-svängen blir man ju alltför påläst på allt skit man kan råka ut för. Vi ska på VUL i nästa vecka (blir vecka 5+3 då) och jag undrar om någon vet vad man kan förvänta sig att se då? Hjärta är väl för tidigt..? Varför vill de överhuvudtaget kolla så tidigt egentligen? Har inte blött något så det är inte därför iaf.
    Hur längesedan var det ni andra plussade? Känner ni några symptom? Jag mår lite illa ibland men har stora problem med sömnen! Svårt att somna och vaknar med 1-2 timmars mellanrum. Väldigt olikt mig men tar det som ett gott tecken. :)

• ankilarsson32

Oj 5+3 är tidigt, ingen aning vad man kan se då. Jag kollade 7+4 och då var det bara en filur på 11 mm där. Idag 9+0 hela 22 mm, tjoho! Lycka till, det går nog jättebra för dig!

• Mamly1983

Jag var på vul nu 5+0 då såg man en tjock slemhinna och två gulsäckar (tror jag det heter) alltså såg han att vi väntar tvillingar!

Vet inte när man beräknas se hjärtat? Ska på vul 6+0 igen.. Tror ni man kan se hjärtat ticka då?

Svar på tråden Vi som äntligen blivit gravida i augusti 2014