• Kakan1976

Vi som äntligen blivit gravida i augusti 2014

Hej!

Startar en tråd för oss som äntligen blivit gravida efter att ha kämpat ett tag. Det hade varit roligt om vi i tråden plussade under ungefär samma månad, ca. augusti 2014, så att vi kan jämföra gravidsymptom. Hade också varit skönt om alla genomgått samma slags resa, IVF eller liknande, så att den förståelse också finns.

Kram Kakan

• Svar på tråden Vi som äntligen blivit gravida i augusti 2014
  • Moolie
    Kakan1976 skrev 2014-09-11 16:33:46 följande:

Läste nu att gravidhormonerna kan vara kvar i kroppen i flera veckor efter missfall. Enl. Sahlgrenska ska jag ju ta gravtest på tisdag för att kontrollera om det verkligen var ett missfall eller inte. Det är knappt 1,5 veckor efter missfallet. Tänk om det visar ett plus fast jag ändå inte är gravid? Hur ska jag orka det? Fan vad det här suger.

Vi råkade ut för en missed abortion i våras... Fostret hade slutat växa i V8. När vi var i V 10 fick vi veta det. Efter ytterligare två veckor kom allt ut. Efter ytterligare en vecka så åkte jag in akut och fick skrapas och sövas. Efter ytterligare två veckor, då visade inte stickan plus längre...

Så jag vet precis hur det känns...!
  • Kakan1976

Låter helt fruktansvärt. Men du blev gravid på första försöket efter missfallet igen?

• mylady

Hej allihop
    får jag hoppa in här. Är 31 år min man 28. 

Vi har försökt sen jan 2012. Gått på utredning och kämpat med pergotime,(ägglossningsframkallande) med ÄL ibland och ibland inte.

Till slut fick vi plus julen 2013. men det slutade i MA dog i v 6 men märkte det inte över förrän en liten blödning och VUL v 8/9 och inte skrapad förrän v 11.
    Fick vänta två månader och sen prova pergo igen. blev gravida igen första försöket med pergo i maj 2014. Bad om tidigt ultraljud pga tidigare MA. men de var osäkra och fick tre ultraljud med en vecka mellan varje innan det blev konstaterat missfall igen. Min kropp ville inte ta hand om det den här gången heller och livmodern fortsatte växa till skrapning. Livmodern va i storlek v9, fostret va i strl v 6.

Fruktansvärt tungt! med två MA på ett halvår och andra familjeproblem direkt efter. 
    En månad fick vi vänta utan att ha sex efter skrapningen. Mensen kom igång på en månad. Försöka då utan pergo en månad och sen testa med pergo 2 ggr till innan remiss till IVF.

min andra mens kom inte. så jag testade mig 16/8. neg. testade igen några dagar senare 19/8. neg. nu 5 veckor sen senaste mensen så jag bad att få provera för att framkalla en blödning. Första tabletten tog jag 19/8. tabletter i tio dagar och sen bara vänta på mensen. som fortfarande inte dök upp. Har alltid haft oregelbunden mens så bara väntar o väntar. Nu två veckor sen jag tog sista tabletten. Alltså två månader sen min senaste mens. (senast var 16/7) Tänkte att nu måste jag ju ta kontakt me läkaren igen! Men gör ett test innan för tänkte att dom säkert frågar om jag testat igen.

Vilken chock jag fick imorse när den visar +. starkt och snabbt. digitala visar 3+.
    Jag var alltså gravid redan när jag började ta provera. kan omöjligt vara efter då vi inte haft sex annat än några dagar sen. senast innan dess var 11/8.
    de andra testen måste varit för tidiga att testa. 

Men har ingen aning när jag hade ÄL o så. Kan inte fatta att vi efter över 2 1/2 år lyckats bli gravida på egen hand, utan pergo. 

är galet orolig nu. att få ett till MA som inte märks. att Proveran ska framkalla missfall eller ett inte friskt barn. 

Är fortfarande i lite smått chocktillstånd. 
    vi har fåttt VUL 19/9. skräckblandad förtjusning... va kommer vi se. hur långt gången kan vi ens vara då? kan man se nåt?

• Kakan1976

Mylady: Håller tummarna för att det går vägen nu! Du kanske kan be om Trombyl eller vad det heter för att hjälpa till mot MA?

• mylady

kakan1976: tack. hoppas verkligen på tredje gången gillt nu.
    kanske får fråga om det. om det finns nåt man kan ta för att hjälpa till mot MA

• Mamly1983

Kakan!

Läste att ni fått insatt 2ägg. Kan det inte vara så att båda fästs men ett blir tidigt missfall.. Därför du blöder?

Man vet ju aldrig så ge inte upp ????

• Kakan1976

Gör det Mylady! Fråga läkaren.

Mamly1983: Jo så skulle det kunna vara men jag har inga graviditetssymptom nu. Det borde jag ju ha om jag fortfarande var gravid. Så jag har inga större förhoppningar dessvärre :(

• Blomflugan

Kakan1976, förstår att det är skitjobbigt med ovissheten, om det ska gå på röven vill man liksom veta det ordentligt så att man kan få gå vidare. När jag fick mf v. 6+0 så fick jag komma på VUL hos min klinik och de kunde ändå se att det var påväg nåt ut. Hade skitont i magen och var helt däckad resten av dan medan vår efterlängtade graviditet rann ur mig... När det väl definitivt var över återhämtade jag mig mentalt snabbt, jag kände att jag ändå kunde glädjas åt att jag faktiskt lyckats bli gravid, har det funkat en gång kan det banne mig gå igen!

Tycker det är himla dåligt att du inte kan få komma in på undersökning. Tycker du ska kräva att få komma in och ta blodprov åtminstone för att se om hcg:t sjunker, det är ju lite mer pålitligt än att du ska behöva göra hemmatest som kan vara svåra att tyda. Då borde du kunna få svar inom några dagar. Kram och lycka till nu!

• Kakan1976

Blomflugan: Jag tänker begära UL om det är positivt på tisdag. Men det är märkligt hur de inte ställer upp mer, de borde ju förstå hur jäkla tufft det här är. Först flera misslyckade IVF-försök och när det äntligen sätter sig så blir det MA, eller vad man tror är MA. Man kan gå sönder för mindre.

• Mamly1983

Jag ringde akutmottagningen när jag fick missfall. De tog emot direkt

Hoppas för din skull

Att det går bra

Svar på tråden Vi som äntligen blivit gravida i augusti 2014