• Anonym (Dum?)

    Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

    Anser mig vara normalt begåvad. Grundskolan och gymnasiet gick helt ok, hade lätt för att lära och levde alltid på att jag lyssnade bra på lektionerna. Läste aldrig inför prov, gjorde sällan läxor. Fick alltid höra av lärarna att jag skulle kunna prestera så mycket mer om jag la manken till. Gick teoretiskt program.

    Nu, närmare 20 år efteråt ska jag försöka göra klart mina påbörjade universitetsstudier. Är inte bara en kurs jag börjat genom åren, många många gånger har jag börjat - och det har runnit ut i sanden. Men jag har kommit till vägs ände och nu MÅSTE jag. Har köpt böcker, men de är vidrigt svåra. Dessutom är all litteratur på engelska. Min koncentrationsförmåga är dessutom katastrofalt låg. Och nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för dum??? Jag har bra jobb och är en människa som nog anses kunnig och allmänbildad. Dock för dum i huvudet för att fixa en examen...

    Någon med några tankar? Jag kanske helt enkelt inte VET hur man läser, jag har alltid glidit på räkmackor och varit lat!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 12:35
    Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 13:59
    Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska. Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

    Någon med ett sista tips innan jag hoppar av?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 16:06
    Nu har jag hittat ett annat universitet som ger samma kurs och de har en annan kursbok som är på svenska! Hur gör jag? Ska jag läsa den fort som f-n? Det är skriftlig omtenta som läggs ut nästa vecka, men jag kommer ändå inte undan att det ska tas citat från den engelska boken. Jag har berättat för läraren via mail att jag har det jättejobbigt med engelskan. Ska jag fråga om det är ok att jag läser den andra boken? Eller gör ´jag bort mig så?

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?
  • Anonym (Stolt lärare)
    Anonym (går) skrev 2014-08-25 10:39:16 följande:

    Som tidigare skrivits skiljer det stort mellan olika utbildningar (lärarutbildningen till exempel är ett skämt om det bara handlar om att ta sig igenom), och förstås på vilken "läggning" man själv har.

    Detta sagt, så räcker det att vara normalbegåvad för att ta sig igenom ett genomsnittligt högskoleprogram. Då tror jag det är värre med det där med brist på studieteknik och att ha haft räkmacka i tidigare studier som TS beskriver (känner igen det där själv tyvärr). Studiedisciplin är oftast viktigare än intelligens. Själv har jag intelligens över medel att döma av gamla IQ-test men behövde aldrig anstränga mig innan högre studier och saknade både studievana och -disciplin.

    Språket kan ställa till det. Det språkbruk som gäller på högskola/universitet skiljer sig från gymnasiets och särskilt  den som själv kommer från studieovan miljö (föräldrar utan högre utbildning) kan känna sig otillräckligt bara av att helt enkelt inte förstå vad folk säger i början.


    Gäller ditt uttalande all lärarutbildning? Har du själv någon erfarenhet av lärarutbildningen eftersom du uttalar dig på detta nedlåtande sätt?

    Jag är så trött på den syn på mitt yrke som allmänt tycks råda i samhället idag. Den syn som innebär att knappt någon vill bli lärare längre.

    Läraryrket är ett av vårt lands viktigaste. Det är dags att att uppvärdera det till den nivå det hade på 70-talet.
  • Pallas
    Anonym (Stolt lärare) skrev 2014-08-28 19:01:42 följande:
    Jag är så trött på den syn på mitt yrke som allmänt tycks råda i samhället idag. Den syn som innebär att knappt någon vill bli lärare längre.

    Läraryrket är ett av vårt lands viktigaste. Det är dags att att uppvärdera det till den nivå det hade på 70-talet.
    Kanske när det blir omöjligt att komma in på utbildningen med 0,1 på HP...
  • jvs
    Pallas skrev 2014-08-28 19:23:42 följande:
    Kanske när det blir omöjligt att komma in på utbildningen med 0,1 på HP...
  • jvs
    Anonym (Besserwisser) skrev 2014-08-28 17:18:09 följande:
    Ingen aning, sökte och blev antagen. Har studerat enskilda kurser på två universitet och sedan tagit min kandidat på högskola. Påbörjade en master efter kandidaten men avbröt den då jag fick en tillsvidare istället.
    Det var det konstigaste jag hört. Någon måste varit jättetrött den dagen VHS gick igenom din ansökan.
  • Anonym (Besserwisser)
    jvs skrev 2014-08-28 19:58:52 följande:
    Det var det konstigaste jag hört. Någon måste varit jättetrött den dagen VHS gick igenom din ansökan.
    Eller de dagarna... Blir fortfarande antagen om jag söker. Men jag är nöjd. Tyckte att högre studier gav långt mkt mer än gymnasiemotsvarigheterna...

    (Och i ärlighetens namn - vad ska man göra åt det? Dra bort mina studieresultat och min examen...? ;P )
  • fröken88

    Nu har jag bara läst ts, men kort inlägg. 7 
    Att läsa på grundskolan och gymnasiet är en sak, högskola och  universitet något annat. Allting handlar om studieteknik som någon annan nämnde. Det låter som om du har aldrig behövt pluggat och alltså inte utforskat hur du lär dig. När det gäller läsning, läser du böcker, skönlitteratur eller fakta till vardags? Jag har alltid läst och et har hjälpt mig oerhört mycket. Mitt tips: läs läs läs!

  • Anonym (Dum?)
    fröken88 skrev 2014-08-29 10:05:30 följande:
    Nu har jag bara läst ts, men kort inlägg. 7 
    Att läsa på grundskolan och gymnasiet är en sak, högskola och  universitet något annat. Allting handlar om studieteknik som någon annan nämnde. Det låter som om du har aldrig behövt pluggat och alltså inte utforskat hur du lär dig. När det gäller läsning, läser du böcker, skönlitteratur eller fakta till vardags? Jag har alltid läst och et har hjälpt mig oerhört mycket. Mitt tips: läs läs läs!
    Jag har alltid läst massor. Nu efter några dagars kämpande inser jag att det är nog främst koncentrationen det brister på.
  • Anonym (jobba hårt!)
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-29 10:54:09 följande:
    Jag har alltid läst massor. Nu efter några dagars kämpande inser jag att det är nog främst koncentrationen det brister på.
    Vad bra, alltså bra att du hittat orsaken. Finns det någon tid på dagen du fokuserar bättre, har du en bra pluggplats ordnad? För mig hjälpte det ofta med morot. Jag ville se en film kl 21, ja det fick jag om jag suttit och kämpat med böckerna. Om kl blev nio och jag insåg att jag bara strulat runt så belönade jag mig inte. Men jag bode ju i studentrum, hade inte barn runt mig mm. I omgångar har jag valt också att lägga pluggtid på bibliotek, inget kylskåp i närheten, ingen tvätthög jag råkar se, ingen kompis som plingar på dörren.
  • Anonym (Stolt lärare)
    Pallas skrev 2014-08-28 19:23:42 följande:

    Kanske när det blir omöjligt att komma in på utbildningen med 0,1 på HP...


    Tankevurpa nr 1 är att du glömmer att de flesta av Sveriges lärare utbildades under helt andra premisser. Vi är många 50-talister och 60-talister som fortfarande är yrkesverksamma. När vi valde yrke var lärare statligt anställda. Lönen låg på samma nivå som en riksdagsledamots. Det var höga antagningspoäng.

    Dra inte alla lärare över en kam, tack!

    Tankevurpa nummer 2 är att dra slutsatsen att utbildningen är kravlös eftersom det är möjligt att bli antagen med så låga poäng. Om någon med 0,1 på högskoleprovet mot förmodan skulle börja vågar jag påstå att vederbörande inte kommer igenom med examen.

    Tankevurpa nummer 3 är att förutsätta att alla lärarstudenter har låga betyg.

    Jag är så less på att Sveriges lärare hunsas, föraktas och bemöts på ett respektlöst sätt.

    Med vänliga hälsningar

    Stolt lärare, yrkesverksam sedan 1977.
  • Anonym (går)
    Anonym (Stolt lärare) skrev 2014-08-28 19:01:42 följande:
    Gäller ditt uttalande all lärarutbildning? Har du själv någon erfarenhet av lärarutbildningen eftersom du uttalar dig på detta nedlåtande sätt?
    Nej, det gäller inte all lärarutbildning eftersom jag förstås inte känner till all lärarutbildning på alla orter och alla inriktningar. Och ja, jag har erfarenhet av Lärarhögskolan. Jag talar här inte om innehållet i sig (som somliga gillar och andra inte och vars brister knappast är okända)  eller vad en ambitiös och intresserad student *kan* ta till sig, utan om den fotknölshöga nivån på krav inom undervisningen. Alla som deltagit i ett examinationsseminarium och öppnat munnen (utan krav på att det ska beröra  den litteratur som ska avhandlas, fritt tyckande i löst relaterat ämne går bra) blir godkända. Att det klart framgår att vissa inte läst, än mindre förstått eller smält tycks inte spela roll. Uppgifter "ska" vara inne visst datum men hinner man inte det så går det bra senare, bara du inte behöver poängen på stört. Uppsatser går igenom som inte borde godkänts på gymnasienivå, obegripligt språk, multum språkfel (ändå finns det språkservice att anlita och uppmuntras att be andra kontrolläsa), enbart litteratursammanställningar där uppgiften talat om analys går igenom. Studenterna får veta att IT i undervisningen är bra men har kursansvariga som inte klarar att använda (den iofs usla) IT-plattformen. Eller höjdaren "Ni ska redovisa rapporten nästa vecka men tycker ni att det är otäckt att stå inför gruppen och tala så går det bra att sitta i bänken" (till ämneslärare på nästsista terminen...).

    Jag håller helt med om att  yrket är viktigt. Men status lär inte gå upp med de lägstakraven på godkända blivande yrkesutövare och intagningspoäng som ger många intagna dåliga förutsättningar tt klara av en högskoleutbildning med mer adekvata krav.
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?