Inlägg från: Anonym (jobba hårt!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jobba hårt!)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Det krävs svett för att ta sig igenom universitetsstudier. Bra studieteknik är verkligen a och o. Ja förutom en del personer som glider igenom, men stora andelen av oss har fått slita ganska hårt. Men jag då som är civilingenjör och dessutom doktorerat skulle nog aldrig fixat läkarutbildningen, eftersom man måste lära sig så mycket fakta och det är jag dålig på. Urkass på historia och geografi, vad olika politiska ledare heter och står för. Men jag gillar att förstå varför bergskedjor blir till, mekanismerna bakom världskrigen och skillnaden i ideologi mellan partierna. Jag är stark på samband, logiska förklaringar och den delen, därav mitt yrkesval.

• Anonym (jobba hårt!)
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-29 10:54:09 följande:
    Jag har alltid läst massor. Nu efter några dagars kämpande inser jag att det är nog främst koncentrationen det brister på.
    Vad bra, alltså bra att du hittat orsaken. Finns det någon tid på dagen du fokuserar bättre, har du en bra pluggplats ordnad? För mig hjälpte det ofta med morot. Jag ville se en film kl 21, ja det fick jag om jag suttit och kämpat med böckerna. Om kl blev nio och jag insåg att jag bara strulat runt så belönade jag mig inte. Men jag bode ju i studentrum, hade inte barn runt mig mm. I omgångar har jag valt också att lägga pluggtid på bibliotek, inget kylskåp i närheten, ingen tvätthög jag råkar se, ingen kompis som plingar på dörren.
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?