• Pallas

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Anonym (Stolt lärare) skrev 2014-08-28 19:01:42 följande:
    Jag är så trött på den syn på mitt yrke som allmänt tycks råda i samhället idag. Den syn som innebär att knappt någon vill bli lärare längre.

Läraryrket är ett av vårt lands viktigaste. Det är dags att att uppvärdera det till den nivå det hade på 70-talet.
    Kanske när det blir omöjligt att komma in på utbildningen med 0,1 på HP...
  • Pallas
    Anonym (Stolt lärare) skrev 2014-08-29 19:31:07 följande:
    Tankevurpa nr 1 är att du glömmer att de flesta av Sveriges lärare utbildades under helt andra premisser. Vi är många 50-talister och 60-talister som fortfarande är yrkesverksamma. När vi valde yrke var lärare statligt anställda. Lönen låg på samma nivå som en riksdagsledamots. Det var höga antagningspoäng.
    Nej, det glömmer jag inte, men hur många som utbildades på 70-talet har härdat ut tills nu?
    Dra inte alla lärare över en kam, tack! 
    Jag försöker väldigt hårt att inte göra det.
    Tankevurpa nummer 2 är att dra slutsatsen att utbildningen är kravlös eftersom det är möjligt att bli antagen med så låga poäng. Om någon med 0,1 på högskoleprovet mot förmodan skulle börja vågar jag påstå att vederbörande inte kommer igenom med examen. 
    Utbildningen var enligt min erfarenhet vansinnigt kravlös på 80- och 90-talet, jag vet inte hur den är nu, men jag har inga stora förhoppningar om att kvaliteten skulle höjts. Iaf inte sedan jag språkat lite med människor som är hyggligt nyutexaminerade (<5 år).
    Tankevurpa nummer 3 är att förutsätta att alla lärarstudenter har låga betyg. 
    Att jag skulle förutsätta det är din tankevurpa, inte min.

Sammantaget, under min egen och de tre sönernas skoltid, har jag stött på endast en handfull riktigt duktiga pedagoger, ett tjugotal med adekvat kompetens och resten ämnesintresserade men pedagogiska stolpskott. Det är klart att det färgar min bild av både yrket, utbildningen och kåren.

Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?