• Anonym (Dum?)

    Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

    Anser mig vara normalt begåvad. Grundskolan och gymnasiet gick helt ok, hade lätt för att lära och levde alltid på att jag lyssnade bra på lektionerna. Läste aldrig inför prov, gjorde sällan läxor. Fick alltid höra av lärarna att jag skulle kunna prestera så mycket mer om jag la manken till. Gick teoretiskt program.

    Nu, närmare 20 år efteråt ska jag försöka göra klart mina påbörjade universitetsstudier. Är inte bara en kurs jag börjat genom åren, många många gånger har jag börjat - och det har runnit ut i sanden. Men jag har kommit till vägs ände och nu MÅSTE jag. Har köpt böcker, men de är vidrigt svåra. Dessutom är all litteratur på engelska. Min koncentrationsförmåga är dessutom katastrofalt låg. Och nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för dum??? Jag har bra jobb och är en människa som nog anses kunnig och allmänbildad. Dock för dum i huvudet för att fixa en examen...

    Någon med några tankar? Jag kanske helt enkelt inte VET hur man läser, jag har alltid glidit på räkmackor och varit lat!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 12:35
    Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 13:59
    Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska. Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

    Någon med ett sista tips innan jag hoppar av?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 16:06
    Nu har jag hittat ett annat universitet som ger samma kurs och de har en annan kursbok som är på svenska! Hur gör jag? Ska jag läsa den fort som f-n? Det är skriftlig omtenta som läggs ut nästa vecka, men jag kommer ändå inte undan att det ska tas citat från den engelska boken. Jag har berättat för läraren via mail att jag har det jättejobbigt med engelskan. Ska jag fråga om det är ok att jag läser den andra boken? Eller gör ´jag bort mig så?

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?
  • Fobiker

    Det här har varit ett stort problem för mig. Jag har pluggat på universitet men har ingen examen för att jag haft svårt med studietekniken och självdisciplinen. Har egentligen aldrig haft någon effektiv studieteknik. Klarade de flesta kurserna men saknar några obligatoriska för att få examen. Det är förkrossande för självkänslan att känna att man "aldrig" blir klar.

  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-23 11:55:21 följande:
    Envishet har aldrig varit min starka sida, kan enkelt nämna hundra projekt jag startat med aldrig fullföljt...
    Tror jag ska göra ett studieschema och göra en noggrann planering. Hur många sidor läser man på en dag? Brukar läsa tämligen fort, men nu tror jag mig inte kunna läsa en sida. Eller ett stycke. Eller ens en mening typ smile2.gif
    Hörru du, har du nånsin funderat över om du kan ha ADHD?

    - Koncentrationsproblem

    - Startar projekt som du inte fullföljer

    - Vad mer???

    Jag har själv denna diagnos och jag kan ju säga att universitetsstudierna var ett helvete, men jag klarade dem till slut även om det tog bra mkt längre tid än jag hade räknat med från början. Jag är heller inte en person som det märks på att jag kan ha denna problematik, faktiskt inte på något sätt. Är inte ett dugg hyper utan ganska lugn utåt sett, men med grava koncentrationsproblem.
  • Anonym (Jag också)
    Mamori skrev 2014-08-23 13:09:45 följande:

    Jag har 140 IQ och har misslyckats med flera tentor för att jag alltid haft så lätt för mig i skolan och aldrig behövt anstränga mig/lära mig hur man pluggar. Men tror säkert att du kan det om du följer råden här i tråden. Det ironiska är att de personer som har lägre IQ faktiskt ofta lyckas bättre för att de vet hur man kämpar. Du kanske är för intelligent helt enkelt? Drömmer


    Kan det vara så, tror du? Min IQ ligger på samma nivå som din (den testades i samband med min NP-utredning). Har alltid känt mig korkad pga mina koncentrationsproblem, men vet ju att jag egentligen inte är det.
  • jvs
    Mamori skrev 2014-08-23 13:09:45 följande:

    Jag har 140 IQ och har misslyckats med flera tentor för att jag alltid haft så lätt för mig i skolan och aldrig behövt anstränga mig/lära mig hur man pluggar. Men tror säkert att du kan det om du följer råden här i tråden. Det ironiska är att de personer som har lägre IQ faktiskt ofta lyckas bättre för att de vet hur man kämpar. Du kanske är för intelligent helt enkelt? Drömmer


    Vore kul att veta varifrån du fått att det finns ett negativt samband mellan studieresultat och IQ.
  • Anonym (Tänkertvärtom)

    Ha ha, jag tänker nästan lite tvärtom TS...låter nästan som du varit smart över medel och därför inte behövt plugga så mycket utan klarat dig ändå. Hade du varit osmart hade du ju inte klarat dig igenom högstadie och gymnasium. Tyvärr har din "talang" gjort att du aldrig behövt jobba för saker, så därför blir det svårt när det nu kommer krav på dig. Även om du är smart kräver universitetsstudier enligt mig att du förstärker tankesättet ett par snäpp, du tvingas tänka och resonera på ett sätt som inte varit naturligt förr hur smart du än är. Då upplever man gärna en stor "järnvägg" eftersom man tvingas in i att lära sig ett nytt sätt om man ska förstå vad det handlar om. Har pluggat pedagogik på universitetet. Första föreläsningen tänkte jag; jag fattar. Andra föreläsningen stod det blixtstilla och jag tänkte att det här kommer jag aldrig förstå, fattar NADA! Pedagogik handlar ju bla om hur vi lär in, så jag kom senare att förstå att när vi känner igen nånting så säger hjärnan aha och så jobbar vi vidare på det och utökar lärandet i de redan befintliga "tankemönstren" vi har. När vi stöter på någonting annorlunda som kräver något annat än våra existerande "tankemönster" stöter vi på patrull och förstår ingenting! Här är det lätt att ge upp. Men vad som då händer är att hjärnan måste skapa nya tankemönster för att klara uppgifterna. Då vi lär oss det NYA som kräver något helt nytt och annat av vår hjärna uppstår det EGENTLIGA LÄRANDET. Det som förändrar oss i botten och som människor. Mao menar jag att när du fattar noll och stöter på en betongvägg, fortsätter du då så uppstår det RIKTIGA LÄRANDET som innebär att du och hjärnan utvecklas i helt nya banor och hjärnan tvingas bearbeta information på ett helt nytt sätt!

  • Anonym (Tänkertvärtom)

    I övrigt handlar det om VILJA. Är du för lat så kommer du inte klara det hur smart du än är. Vill du lära dig kommer du med stor sannolikhet att klara det även om du inte är speciellt smart. Träning utklassar tyvärr talang i allt som kräver uthållighet för att lyckas med.

  • Houdini

    Min mans familj kallar hellre min man för lat än accepterar att han har ADD.

    Han hade det också lätt i skolan och på gymnasiet behövde inte plugga.

    Men på universietet funkade det inte.

    Och han ville att jag skulle hjälpa honom att anteckna och läsa i hans böcker ( detta var precis när hade träffats för fjorton år sedan)

    Skattejuridik ha ha jag är dyslexier som klarar mig bra så länge det inte är för svåra ord och jobbig text så det sket sig.

    Kan tala om att han mår mycket bättre med sig själv sedan han fått diagnosen och vet atthan inte är dum i huvudet.

    Och lättare för mig som nu vet varför jag mådte vara en tjatmoster ibland.

    Men studierna har han inte vågat sig på igen tyvärr

  • pickadolla

    Jag känner igen mig! Har en bror som alltid hade jättebra betyg och pluggat både till civilingenjör och civilekonom, samt är med i Mensa. The pressure! Själv är jag dessvärre superlat och jag var helt ointresserad av att plugga i grundskolan o gymnasiet och fick sådär medelbetyg. Så när jag skulle börja plugga på högskolan så kändes det först skitjobbigt.


     


    Men kan säga att nu sitter jag med en fil.kand.examen och har dessutom pluggat en del över det, så visst går det! Efter ett tag blev det till och med roligt. Men allt handlar om självdisciplin. Stäng av mobilen, stäng av TV:n (musik kan dock ibland funka bra) så du inte har sånt som distraherar.


    Kör korta pass i taget (iaf i början) där du belönar dig efteråt. Lägg gärna upp ett pluggschema så du får bra översikt. Google kan vara bra, men var källkritisk och använd det mer som hjälp än som underlag (beroende på sida såklart). Google translate om du inte fattar all engelska ;)


     


    TÄNK PÅ att universitetsstudier inte handlar om att läsa allt o kunna all text. Ofta behöver man inte läsa hela böcker. Utan det handlar om att lära sig att plocka ut det som är viktigt i texten. Så jag brukar skumma övrigt och sen anteckna och stryka under det som är viktigt. Som någon sa, understrykningspenna! Det är alltså bara bra att kladda i böckerna (ja om du inte lånat dem på bibblan förstås!) Glad

    Lycka till!

  • Anonym (Tänkertvärtom)

    Värt att nämna också är att om man nu har en befintlig diagnos, tex ADD, dyslexi, rullstolsburen, synskadad osv har man rätt till hjälp/stöd av högskolan/universitet. Hjälpen skall individanpassas och givetvis har skolan gränser för vad man kan göra. Men ett funktionshinder skall inte ligga i vägen för högre studier, detta enligt lag. Vad som krävs är dock en DOKUMENTERAD diagnos, så har ni en diagnos var inte rädd för att plugga om ni har vissa hinder, hjälp finns att få!!

  • Mamori
    jvs skrev 2014-08-23 14:54:12 följande:

    Vore kul att veta varifrån du fått att det finns ett negativt samband mellan studieresultat och IQ.


    Jag har ingen extremt seriös källa och betvivlar på att det existerar eftersom det är så sällsynt med personer med så hög IQ att det vore svårt att göra. Det är mestadels baserat på diskussioner i grupper för överbegåvade och mer normalbegåvade människor och slutsatser dragna av det. Min gissning är att de med IQ kring 115-120 klarar sig bäst och en bit över det är snarare negativt för att åstadkomma studieresultat. Dessa personer kan dessutom ha dåliga betyg från grundskola pga skolk eller liknande men kommit in på hp utan att ha mkt studievana då det inte är svårt att få bra resultat på det om man har hög IQ. Men det stämmer ju självklart inte i alla fall.
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?