• Houdini

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Hur är det med koncentrationen annars.

Verkade inte vara så bra såg jag nu

Min man är inteligent, smart fotografiskt minne osv och har läst på universitetet juridik och det gick jättebra till en ämnesdel. Där tog det tvärstopp och det ledde ju till att han hoppade av.

Det var så in i bombem tråkigt och svårt att han kunde inte hålla koncentrationen uppe och tankarna började vandra sina egna vägar. Hade ingenting med lathet eller icke-envishet att göra.

Vi har nu flera år senare fått förklaringen på detta och alla andra oavslutade projekt och svårigheterna att börja många gånger.

ADD var svaret hos min man.

• Houdini

Min mans familj kallar hellre min man för lat än accepterar att han har ADD.

Han hade det också lätt i skolan och på gymnasiet behövde inte plugga.

Men på universietet funkade det inte.

Och han ville att jag skulle hjälpa honom att anteckna och läsa i hans böcker ( detta var precis när hade träffats för fjorton år sedan)

Skattejuridik ha ha jag är dyslexier som klarar mig bra så länge det inte är för svåra ord och jobbig text så det sket sig.

Kan tala om att han mår mycket bättre med sig själv sedan han fått diagnosen och vet atthan inte är dum i huvudet.

Och lättare för mig som nu vet varför jag mådte vara en tjatmoster ibland.

Men studierna har han inte vågat sig på igen tyvärr

Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?