• Anonym (Dum?)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Anser mig vara normalt begåvad. Grundskolan och gymnasiet gick helt ok, hade lätt för att lära och levde alltid på att jag lyssnade bra på lektionerna. Läste aldrig inför prov, gjorde sällan läxor. Fick alltid höra av lärarna att jag skulle kunna prestera så mycket mer om jag la manken till. Gick teoretiskt program.

Nu, närmare 20 år efteråt ska jag försöka göra klart mina påbörjade universitetsstudier. Är inte bara en kurs jag börjat genom åren, många många gånger har jag börjat - och det har runnit ut i sanden. Men jag har kommit till vägs ände och nu MÅSTE jag. Har köpt böcker, men de är vidrigt svåra. Dessutom är all litteratur på engelska. Min koncentrationsförmåga är dessutom katastrofalt låg. Och nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för dum??? Jag har bra jobb och är en människa som nog anses kunnig och allmänbildad. Dock för dum i huvudet för att fixa en examen...

Någon med några tankar? Jag kanske helt enkelt inte VET hur man läser, jag har alltid glidit på räkmackor och varit lat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 12:35
    Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 13:59
    Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska. Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

Någon med ett sista tips innan jag hoppar av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 16:06
    Nu har jag hittat ett annat universitet som ger samma kurs och de har en annan kursbok som är på svenska! Hur gör jag? Ska jag läsa den fort som f-n? Det är skriftlig omtenta som läggs ut nästa vecka, men jag kommer ändå inte undan att det ska tas citat från den engelska boken. Jag har berättat för läraren via mail att jag har det jättejobbigt med engelskan. Ska jag fråga om det är ok att jag läser den andra boken? Eller gör ´jag bort mig så?

HJÄLP!

• Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?
  • Anonym (Dum?)
    Chrysabelle skrev 2014-09-02 09:48:43 följande:
    Börja med det då, du kan ju börja lätt kanske, Harry Potter?
    Tidsbrist, hinner ju inte mer än kurslitteraturen nu. MEN det är ett bra tips, skulle läst lite INNAN jag började.
  • Anonym (Dum?)

Nu är listan uppe i 100 ord och igår övervägde jag allvarligt att hoppa av kursen och sluta på universitetet. Men idag hade läraren lagt ut en kort föreläsning och med hjälp av den plus ett jäklar anamma ska jag fixa detta!!!

• Anonym (Dum?)

Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska.  Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

• lillekatt
    Anonym (Dum?) skrev 2014-09-20 13:58:56 följande:

Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska.  Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

Har bara skummat igenom dina inlägg men går dessa kurser att läsa någon annanstans på dagtid/kvällstid? För vissa funkar inte distansutbildning helt enkelt utan de måste vara delaktiga i en föreläsning/seminarie på plats för att kunna koncentrera sig och förstå hur allt hänger ihop (och ha möjligheten att ställa frågor eller diskutera också). Tänkte också om kursen ges på något annat universitet där de använder sig av annan litteratur (på svenska kanske?)
  • LiljaLii

Gör tentan även om du inte förstår boken. Då ser du vilka frågor det är och kan då lättare förstå vad de är ute efter och vad de menar att du ska kunna från boken. Då fixar du omtentan istället och klarar kursen  

Det finns de som måste göra omtenta (en eller flera) varenda kurs, men de tar sig igenom universitetet de också

• Anonym (Dum?)
    LiljaLii skrev 2014-09-20 14:21:26 följande:

Gör tentan även om du inte förstår boken. Då ser du vilka frågor det är och kan då lättare förstå vad de är ute efter och vad de menar att du ska kunna från boken. Då fixar du omtentan istället och klarar kursen  

Det finns de som måste göra omtenta (en eller flera) varenda kurs, men de tar sig igenom universitetet de också

Det är skriftliga inlämningsuppgifter som ska baseras på boken. Jag blir tokig. Och inte någonstans på nätet finns det något att läsa om boken, inga uppsatser - ingenting.

Det finns 35 minuter föreläsning att lyssna på, inga problem att förstå den. Men jag undrar fortfarande vad det står i boken...
  • Anonym (Dum?)
    lillekatt skrev 2014-09-20 14:20:27 följande:

Har bara skummat igenom dina inlägg men går dessa kurser att läsa någon annanstans på dagtid/kvällstid? För vissa funkar inte distansutbildning helt enkelt utan de måste vara delaktiga i en föreläsning/seminarie på plats för att kunna koncentrera sig och förstå hur allt hänger ihop (och ha möjligheten att ställa frågor eller diskutera också). Tänkte också om kursen ges på något annat universitet där de använder sig av annan litteratur (på svenska kanske?)

Ja, den går ju på dagtid heltid också. Men de har inte samma litteratur tror jag. Men ifall att kanske jag kan be att få åka och lyssna? Dock är det ju så att inlämningsuppgifterna ska skrivas utifrån boken.
  • Anonym (Dum?)

Kan tilläggas att Google Translate antagligen inte är det bästa översättaren Heller. Men bättre det än engelskan. Knappt, det blir väldigt knepigt att läsa det också.

• Anonym (Dum?)
    lillekatt skrev 2014-09-20 14:20:27 följande:
    Nu har jag hittat ett annat universitet som ger samma kurs och de har en annan kursbok som är på svenska! Hur gör jag? Ska jag läsa den fort som f-n? Det är skriftlig omtenta som läggs ut nästa vecka, men jag kommer ändå inte undan att det ska tas citat från den engelska boken. Jag har berättat för läraren via mail att jag har det jättejobbigt med engelskan. Ska jag fråga om det är ok att jag läser den andra boken? Eller gör ´jag bort mig så?

HJÄLP!

• Anonym (Dum?)

Kan någon hjälpa mig? Jag kan få tag på boken redan i dag. Ska jag läsa den? Och ska jag berätta för läraren att jag gör det istället för att läsa den riktiga boken?

• MarajaILund
    Anonym (Dum?) skrev 2014-09-20 16:07:05 följande:

Kan någon hjälpa mig? Jag kan få tag på boken redan i dag. Ska jag läsa den? Och ska jag berätta för läraren att jag gör det istället för att läsa den riktiga boken?

Läs den svenska boken. Du har ingen rapporteringsplikt mot läraren. Det värsta som kan hända är att du får göra en omtenta.
  • Anonym (Dum?)
    MarajaILund skrev 2014-09-20 16:17:05 följande:
    Läs den svenska boken. Du har ingen rapporteringsplikt mot läraren. Det värsta som kan hända är att du får göra en omtenta.
    Absolut inte. MEN jag ska ju skriva inlämningsuppgift utifrån den engelska boken. Men va sjutton, får jag grunderna någon annanstans kanske jag lättare hittar åt det i den engelska boken. Jag har liksom inget att förlora.
  • MarajaILund
    Anonym (Dum?) skrev 2014-09-20 16:18:48 följande:
    Absolut inte. MEN jag ska ju skriva inlämningsuppgift utifrån den engelska boken. Men va sjutton, får jag grunderna någon annanstans kanske jag lättare hittar åt det i den engelska boken. Jag har liksom inget att förlora.
    Absolut, skriv utifrån den svenska boken men lägg in nåt citat här och där från den engelska tycker jag.
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?