• Anonym (Dum?)

    Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

    Anser mig vara normalt begåvad. Grundskolan och gymnasiet gick helt ok, hade lätt för att lära och levde alltid på att jag lyssnade bra på lektionerna. Läste aldrig inför prov, gjorde sällan läxor. Fick alltid höra av lärarna att jag skulle kunna prestera så mycket mer om jag la manken till. Gick teoretiskt program.

    Nu, närmare 20 år efteråt ska jag försöka göra klart mina påbörjade universitetsstudier. Är inte bara en kurs jag börjat genom åren, många många gånger har jag börjat - och det har runnit ut i sanden. Men jag har kommit till vägs ände och nu MÅSTE jag. Har köpt böcker, men de är vidrigt svåra. Dessutom är all litteratur på engelska. Min koncentrationsförmåga är dessutom katastrofalt låg. Och nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för dum??? Jag har bra jobb och är en människa som nog anses kunnig och allmänbildad. Dock för dum i huvudet för att fixa en examen...

    Någon med några tankar? Jag kanske helt enkelt inte VET hur man läser, jag har alltid glidit på räkmackor och varit lat!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 12:35
    Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 13:59
    Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska. Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

    Någon med ett sista tips innan jag hoppar av?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 16:06
    Nu har jag hittat ett annat universitet som ger samma kurs och de har en annan kursbok som är på svenska! Hur gör jag? Ska jag läsa den fort som f-n? Det är skriftlig omtenta som läggs ut nästa vecka, men jag kommer ändå inte undan att det ska tas citat från den engelska boken. Jag har berättat för läraren via mail att jag har det jättejobbigt med engelskan. Ska jag fråga om det är ok att jag läser den andra boken? Eller gör ´jag bort mig så?

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?
  • Anonym (går)
    Anonym (Stolt lärare) skrev 2014-08-29 19:31:07 följande:
    /..../ Stolt lärare, yrkesverksam sedan 1977.

     Hur äldre lärarutbildning bedrevs uttalar jag mig inte om. Jag utgick från att det är dagens utbildning vi diskuterar och inte den för fyrtio år sedan.

  • Anonym (Heja)

    Studievana och koncentrationsförmåga vid studier är också en övningsfråga, inte konstigt att du kommit från det på så lång tid. Men du kan träna dig.

    Något som funkade för mig var att planera dagen och sedan genomföra tidsplanen. Typ som på föreläsningarna, 45 minuters pluggande och sedan 15 min paus. Ställ klockan! Planera gärna in ett avbrott under dagen, t.ex. En promenad eller att du fixar med annat i någon timma, typ hushållsarbete. För att rensa hjärnan. (Haha, jag kunde sitta och tänka på allt hushållsarbete jag skulle vilja göra, medan jag pluggade. Garderobsrensningar och avfrostning av frysen har aldrig tett sig så lockande som under råpluggqndet inför tenta...)

    Lycka till!

  • Anonym (går)
    jvs skrev 2014-08-28 19:58:52 följande:
    Det var det konstigaste jag hört. Någon måste varit jättetrött den dagen VHS gick igenom din ansökan.
    Det verkar finnas utrymme för tolkningar. En kompis till mig gick ett kursår på vad som kallades D-nivå utan att ha gått några högskolekurser innan (yrkesgymnasium inom ämnesområdet och egentligen inte högskolebehörighet).
  • Anonym (Stolt lärare)
    Anonym (går) skrev 2014-08-29 21:06:55 följande:

     Hur äldre lärarutbildning bedrevs uttalar jag mig inte om. Jag utgick från att det är dagens utbildning vi diskuterar och inte den för fyrtio år sedan.


    Jag har inte någon erfarenhet av dagens lärarutbildning. Är bara så less på den kollektiva sågning längs med fotknölarna som alla vi lärare får utstå.

    Bedrövligt om din beskrivning stämmer. Tvivlar på att det gäller överallt. Kan tänka mig att det gäller kurserna på pedagogen. Klarar man inte ämnesstudierna får man dock som tur är ingen examen, och på institutionerna finns såvitt jag vet ingen sådan slapphet. Har viss insyn i detta eftersom en av mina söner pluggar matematik just nu med tankar på att eventuellt bli lärare. Han skulle bli en utmärkt lärare, men jag avråder honom trots att jag älskar mitt yrke. Anledningen är allmänhetens syn, den dåliga löneutvecklingen, de hårda arbetsvillkoren och de begränsade möjligheterna att utvecklas inom yrket.
  • Pallas
    Anonym (Stolt lärare) skrev 2014-08-29 19:31:07 följande:
    Tankevurpa nr 1 är att du glömmer att de flesta av Sveriges lärare utbildades under helt andra premisser. Vi är många 50-talister och 60-talister som fortfarande är yrkesverksamma. När vi valde yrke var lärare statligt anställda. Lönen låg på samma nivå som en riksdagsledamots. Det var höga antagningspoäng.
    Nej, det glömmer jag inte, men hur många som utbildades på 70-talet har härdat ut tills nu?
    Anonym (Stolt lärare) skrev 2014-08-29 19:31:07 följande:
    Dra inte alla lärare över en kam, tack! 
    Jag försöker väldigt hårt att inte göra det.
    Anonym (Stolt lärare) skrev 2014-08-29 19:31:07 följande:
    Tankevurpa nummer 2 är att dra slutsatsen att utbildningen är kravlös eftersom det är möjligt att bli antagen med så låga poäng. Om någon med 0,1 på högskoleprovet mot förmodan skulle börja vågar jag påstå att vederbörande inte kommer igenom med examen. 
    Utbildningen var enligt min erfarenhet vansinnigt kravlös på 80- och 90-talet, jag vet inte hur den är nu, men jag har inga stora förhoppningar om att kvaliteten skulle höjts. Iaf inte sedan jag språkat lite med människor som är hyggligt nyutexaminerade (<5 år).
    Anonym (Stolt lärare) skrev 2014-08-29 19:31:07 följande:
    Tankevurpa nummer 3 är att förutsätta att alla lärarstudenter har låga betyg. 
    Att jag skulle förutsätta det är din tankevurpa, inte min.

    Sammantaget, under min egen och de tre sönernas skoltid, har jag stött på endast en handfull riktigt duktiga pedagoger, ett tjugotal med adekvat kompetens och resten ämnesintresserade men pedagogiska stolpskott. Det är klart att det färgar min bild av både yrket, utbildningen och kåren.



  • jvs
    Pallas skrev 2014-08-30 13:37:41 följande:
    Nej, det glömmer jag inte, men hur många som utbildades på 70-talet har härdat ut tills nu?
    Anonym (Stolt lärare) skrev 2014-08-29 19:31:07 följande:
    Dra inte alla lärare över en kam, tack! 
    Jag försöker väldigt hårt att inte göra det.Utbildningen var enligt min erfarenhet vansinnigt kravlös på 80- och 90-talet, jag vet inte hur den är nu, men jag har inga stora förhoppningar om att kvaliteten skulle höjts. Iaf inte sedan jag språkat lite med människor som är hyggligt nyutexaminerade (<5 år).
    Anonym (Stolt lärare) skrev 2014-08-29 19:31:07 följande:
    Tankevurpa nummer 3 är att förutsätta att alla lärarstudenter har låga betyg. 
    Att jag skulle förutsätta det är din tankevurpa, inte min.

    Sammantaget, under min egen och de tre sönernas skoltid, har jag stött på endast en handfull riktigt duktiga pedagoger, ett tjugotal med adekvat kompetens och resten ämnesintresserade men pedagogiska stolpskott. Det är klart att det färgar min bild av både yrket, utbildningen och kåren.



    Det sista kan även jag skriva under på. Jag minns exakt EN riktigt bra lärare. EN.

    Jag tror att den svenska skolan har varit så otroligt bra på att hylla sig själv att man automatiskt har fått uppfattningen att de svenska lärarna är i toppklass. Det var inte förrän jag börjat på universitetet som jag insåg att det knappt förekom någon pedagogisk verksamhet alls under hela min tid i grundskola och gymnasium.

    Jag tycker så otroligt synd om alla de barn som behövde stöd i skolan. Jag hade tur, jag lärde mig saker främst av min begåvade moder.
  • Konservativ

    En normalbegåvad kan förmodligen ta sig igenom flera olika högskolexamina. Däremot tror jag inte att han kan klara svårare utbildningar som teknisk fysik eller solistutbildning på musikhögskolorna. 

    För övrigt är det märkligt att folk fortfarande är intresserade av IQ-test, men det är en annan fråga.

  • Anonym (Stolt lärare)
    Pallas skrev 2014-08-30 13:37:41 följande:

    Nej, det glömmer jag inte, men hur många som utbildades på 70-talet har härdat ut tills nu?Jag försöker väldigt hårt att inte göra det.Utbildningen var enligt min erfarenhet vansinnigt kravlös på 80- och 90-talet, jag vet inte hur den är nu, men jag har inga stora förhoppningar om att kvaliteten skulle höjts. Iaf inte sedan jag språkat lite med människor som är hyggligt nyutexaminerade (<5 år).Att jag skulle förutsätta det är din tankevurpa, inte min.

    Sammantaget, under min egen och de tre sönernas skoltid, har jag stött på endast en handfull riktigt duktiga pedagoger, ett tjugotal med adekvat kompetens och resten ämnesintresserade men pedagogiska stolpskott. Det är klart att det färgar min bild av både yrket, utbildningen och kåren.


    Åtskilliga är fortfarande yrkesverksamma, bl.a. jag själv. Enstaka kollegor har bytt yrke, men de allra flesta kämpar på fram till pensionen om de orkar. Sjukskrivningstalen är tyvärr höga. Undrar vad det kan bero på....
  • Anonym (Dum?)

    Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!

  • Anonym (förstår)
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-31 12:35:37 följande:

    Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!


    Har du gått in på www.studieteknik.info/ som jag länkade till i ett tidigare inlägg? Där finns massor av bra tips för hur man kan lägga upp studerandet.

    Ett annat tips med engelsk litteratur, lägg lite möda på att slå upp ord i början av boken, ofta har författare sina favorituttryck och nyckelord som man behöver lära sig, sen går det fortare.
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?