Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?
Jag känner igen mig sååå mycket. Hade urusel teknik i grundskola och gymnasiet samtidigt som jag klarade mig väldigt bra, och sen kuggade jag kurser när jag började på uni för att jag inte insåg att det krävdes något helt annat av mig där. Nu flera år senare har jag tagit tag i det och det börjar faktiskt gå riktigt bra, men det krävdes ett rejält uppvaknande och pinsamma insikter om att det handlade om lathet. Tycker också det är lätt att tappa fokus, speciellt om det är svår litteratur på engelska.
Som många andra skriver tror jag att du måste ha tålamod med dig själv och utforska vad som funkar för dig, samt ha i huvudet att det kommer gå lättare och lättare när du tränar din hjärna i det nya sättet den får jobba.
Några saker som funkat för mig är:
1. www.studieteknik.info/
2. Alltid sitta 3 timmar innan lunch (glöm inte att ta pauser bara). När man sen äter lunch känns det som att man har kommit en riktigt bra bit på vägen!
3. Jag är morgontrött, så för mig funkar det bäst att bara läsa brödtext första timmen/timmarna och göra det som kräver lite mer kreativitet som att skriva på uppgifter/arbete lite senare på förmiddagen eller efter lunch.
4. Om det känns trögt, börja med den enklaste. Jag tänkte tvärtom förut, men faktum är att det psykologiskt känns som att man fått så mycket gjort när man börjat i den änden att självförtroendet stärks och det andra känns mer överkomligt.
5. Byta miljö/sitta på bibliotek eller café funkar ibland, men det handlar för mig mer om att ha rutiner som funkar, ställa in huvudet på att det är plugg som gäller nu och att det är förbud på att göra andra saker (som sociala medier). Det får vänta till lunch eller 10min-pauserna.
Lycka till! Du är inte ensam, och om jag fixar det gör garanterat du det också