• Anonym (Dum?)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Anser mig vara normalt begåvad. Grundskolan och gymnasiet gick helt ok, hade lätt för att lära och levde alltid på att jag lyssnade bra på lektionerna. Läste aldrig inför prov, gjorde sällan läxor. Fick alltid höra av lärarna att jag skulle kunna prestera så mycket mer om jag la manken till. Gick teoretiskt program.

Nu, närmare 20 år efteråt ska jag försöka göra klart mina påbörjade universitetsstudier. Är inte bara en kurs jag börjat genom åren, många många gånger har jag börjat - och det har runnit ut i sanden. Men jag har kommit till vägs ände och nu MÅSTE jag. Har köpt böcker, men de är vidrigt svåra. Dessutom är all litteratur på engelska. Min koncentrationsförmåga är dessutom katastrofalt låg. Och nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för dum??? Jag har bra jobb och är en människa som nog anses kunnig och allmänbildad. Dock för dum i huvudet för att fixa en examen...

Någon med några tankar? Jag kanske helt enkelt inte VET hur man läser, jag har alltid glidit på räkmackor och varit lat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 12:35
    Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 13:59
    Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska. Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

Någon med ett sista tips innan jag hoppar av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 16:06
    Nu har jag hittat ett annat universitet som ger samma kurs och de har en annan kursbok som är på svenska! Hur gör jag? Ska jag läsa den fort som f-n? Det är skriftlig omtenta som läggs ut nästa vecka, men jag kommer ändå inte undan att det ska tas citat från den engelska boken. Jag har berättat för läraren via mail att jag har det jättejobbigt med engelskan. Ska jag fråga om det är ok att jag läser den andra boken? Eller gör ´jag bort mig så?

HJÄLP!

• Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?
  • sextiotalist
    Sansa Snark skrev 2014-08-23 12:06:49 följande:

Det mest krävande jag läst var matte, då var det 50-60 timmar i veckan. Det minst krävande, 20 kanske?

Men man ska inte jämföra antalet pluggtimmar med andra. Alla har olika förkunskaper och fallenhet för olika ämnen.

tvärtom här, matten är det jag alltid lagt minst tid på, genom hela skolan och även högskolan
  • Anonym (Dum?)
    Anonym (grönis) skrev 2014-08-23 12:07:43 följande:
    Ta med laptop och anteckna på den under föreläsningarna. Redigera anteckningarna direkt efteråt. Skriv ut och sätt in i pärm. Läs de sidor i kurslitteraturen som anknyter till dina anteckningar. Använd överstrykningspennor i olika färger och markera systematiskt när du läser.

Om lärarna lägger ut powerpoints från föreläsningarna, skriv ut dem och sätt in i pärmar. Använd utskrifterna för att få en överblick över ämnet.

Om du inte hittar svar i kurslitteraturen, t ex om det är ord som du inte förstår, så kan det vara bra att googla.

Tänk på att de flesta inte kan vara på topp jämt. Det viktiga är att få godkänt och komma framåt.Skrattande
    Kommer läsa på distans så det blir inga föreläsningar. Dock kommer det material på nätet som man kan skriva ut.

Tack snälla du för tips!!!
  • Mrs Green

Man kan ju hamnat fel också. Jag är jättedålig på att läsa mycket text och förstå/komma ihåg. Hade jag börjat läsa juridik eller humanoria eller något hade det garanterat gått åt helvete. Men jag är bra på matte och logik, så jag tog utan större problem en magisterexamen i Data-och systemvetenskap. Det var inte många böcker att plöja där

• Arcnice

Det lär ju även bero mycket på vilken typ av studier man läser. Om jag tar mig själv som exempel så var jag över medel i skolan och kunde förmodligen fått än bättre resultat om jag lagt mer tid på plugget en jag gjorde. På universitetet har jag sedan läst en högskoleingenjörsutbildning och det gick också bra trots att det var 9 år efter att jag slutat gymnasiet. Att jag gillar matte/NO och har hyfsat lätt för dessa ämnen var nog det som gjorde att jag klarade utbildningen så som jag gjorde, men jag hade förmodligen inte klarat en juridikutbildning lika smärtfritt eftersom jag har mycket svårare att ta till mig den typen av kunskap.

Med risk för att det blev lite rörigt är i alla fall poängen att man generellt har olika fallenhet för olika typer av kunskapsinlärning och det är fram för allt vilken typ av intelligens man har, inte hur intelligent man är som av avgör om man kommer ha jobbigt med studierna.

• Anonym (Dum?)
    Anonym (...) skrev 2014-08-23 12:09:39 följande:
    Precis, du är nog inte för dum, bara för lat. Det låter hårt, jag menar det inte så, jag är tyvärr likadan. Känner även igen mig i dig i att jag inte är särskilt envis. Dessutom tror jag att internet och att ALLT är "instant gratification" nu verkligen har fuckat upp min hjärna, och kanske din också? När jag gick i högstadiet kunde jag sitta i flera timmar med något tämligen ointressant, men nu börjar tankarna vandra iväg efter en minut...

Men som sagt, det är nog definitivt inte så att du är obildbar, utan du kan om du vill tillräckligt hårt!
    Tack! Jag är hellre lat än dum! Känner igen det där med tankarna, de vandrar ju iväg direkt. Tvätt som ska köras, hund som vill gå ut osv...

Tack för ditt svar!
  • Sansa Snark
    sextiotalist skrev 2014-08-23 12:10:59 följande:
    tvärtom här, matten är det jag alltid lagt minst tid på, genom hela skolan och även högskolan
    Ska sägas att jag hade VG genomgående på matten och betydligt sämre betyg i andra kurser, så lite hade det att göra med ambitionsnivån också. Hade kommit undan med mindre, men ville fatta allt istället för att fulplugga (som jag gjort innan) + hade halvkassa förkunskaper. 
  • Anonym (förstår)

Jag känner igen mig sååå mycket. Hade urusel teknik i grundskola och gymnasiet samtidigt som jag klarade mig väldigt bra, och sen kuggade jag kurser när jag började på uni för att jag inte insåg att det krävdes något helt annat av mig där. Nu flera år senare har jag tagit tag i det och det börjar faktiskt gå riktigt bra, men det krävdes ett rejält uppvaknande och pinsamma insikter om att det handlade om lathet. Tycker också det är lätt att tappa fokus, speciellt om det är svår litteratur på engelska.

Som många andra skriver tror jag att du måste ha tålamod med dig själv och utforska vad som funkar för dig, samt ha i huvudet att det kommer gå lättare och lättare när du tränar din hjärna i det nya sättet den får jobba.

Några saker som funkat för mig är:

1. www.studieteknik.info/

2. Alltid sitta 3 timmar innan lunch (glöm inte att ta pauser bara). När man sen äter lunch känns det som att man har kommit en riktigt bra bit på vägen!

3. Jag är morgontrött, så för mig funkar det bäst att bara läsa brödtext första timmen/timmarna och göra det som kräver lite mer kreativitet som att skriva på uppgifter/arbete lite senare på förmiddagen eller efter lunch.

4. Om det känns trögt, börja med den enklaste. Jag tänkte tvärtom förut, men faktum är att det psykologiskt känns som att man fått så mycket gjort när man börjat i den änden att självförtroendet stärks och det andra känns mer överkomligt.

5. Byta miljö/sitta på bibliotek eller café funkar ibland, men det handlar för mig mer om att ha rutiner som funkar, ställa in huvudet på att det är plugg som gäller nu och att det är förbud på att göra andra saker (som sociala medier). Det får vänta till lunch eller 10min-pauserna.

Lycka till! Du är inte ensam, och om jag fixar det gör garanterat du det också Flört

• Houdini

Hur är det med koncentrationen annars.

Verkade inte vara så bra såg jag nu

Min man är inteligent, smart fotografiskt minne osv och har läst på universitetet juridik och det gick jättebra till en ämnesdel. Där tog det tvärstopp och det ledde ju till att han hoppade av.

Det var så in i bombem tråkigt och svårt att han kunde inte hålla koncentrationen uppe och tankarna började vandra sina egna vägar. Hade ingenting med lathet eller icke-envishet att göra.

Vi har nu flera år senare fått förklaringen på detta och alla andra oavslutade projekt och svårigheterna att börja många gånger.

ADD var svaret hos min man.

• Anonym (förstår)
    Houdini skrev 2014-08-23 12:32:32 följande:

Hade ingenting med lathet eller icke-envishet att göra.

Bra poäng. Det behöver förstås inte vara lathet och att kolla upp diagnos kan vara jättebra. Jag har faktiskt själv diskuterat det med en läkare men kommit fram till att jag inte har det, och egentligen först efter det vågade jag ta tag i studierna igen.

För mig handlade det mycket om en slags lathet även om det är väldigt förenklat eftersom det dels kan finnas saker som ligger och blockerar en i hjärnan, dels  kan det handla om dålig studieteknik eller att man inte får/fått det stöd man behöver och har dåliga förutsättningar. Det klingar ju dåligt med lathet men jag använder det ändå för att det i slutändan handlar om att jag måste sätta mig ner och aktivt göra det jag ska, vilket var anledningen till att jag inte klarade det förut. Det var mycket enklare att göra andra saker som krävde mindre av mig.

Sen är det ju tråkigt men sant, att kost och motion har rätt stor inverkan på koncentrationen. Så en kort promenad i pauserna och näringsrik mat kan göra små underverk.
  • Mamori

Jag har 140 IQ och har misslyckats med flera tentor för att jag alltid haft så lätt för mig i skolan och aldrig behövt anstränga mig/lära mig hur man pluggar. Men tror säkert att du kan det om du följer råden här i tråden. Det ironiska är att de personer som har lägre IQ faktiskt ofta lyckas bättre för att de vet hur man kämpar. Du kanske är för intelligent helt enkelt? Drömmer

Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?