Inlägg från: Sansa Snark |Visa alla inlägg
  • Sansa Snark

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Att plugga är lite som att utöva konditionssporter. Man måste hålla igång läshuvudet, annars tappar man. Men det går att träna upp det igen! Men precis som med löpträning kan man inte springa ett marathon direkt om man inte har tränat på 10 år, oavsett hur snabb man var i tonåren.

Börja plugga kortare pass, 30 minuter sedan en bensträckare och kafferast. Belöna dig själv med att göra något kul efter en lyckad "arbetsdag". Och precis som med träning måste man vila då och då för att inte bryta ner sig. 

Lycka till!

• Sansa Snark
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-23 11:56:08 följande:
    Berätta, du har läst på universitetet? Hur mkt tid la du ner?
    Det mest krävande jag läst var matte, då var det 50-60 timmar i veckan. Det minst krävande, 20 kanske?

Men man ska inte jämföra antalet pluggtimmar med andra. Alla har olika förkunskaper och fallenhet för olika ämnen.
  • Sansa Snark
    sextiotalist skrev 2014-08-23 12:10:59 följande:
    tvärtom här, matten är det jag alltid lagt minst tid på, genom hela skolan och även högskolan
    Ska sägas att jag hade VG genomgående på matten och betydligt sämre betyg i andra kurser, så lite hade det att göra med ambitionsnivån också. Hade kommit undan med mindre, men ville fatta allt istället för att fulplugga (som jag gjort innan) + hade halvkassa förkunskaper. 
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?