• Anonym (Dum?)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Anser mig vara normalt begåvad. Grundskolan och gymnasiet gick helt ok, hade lätt för att lära och levde alltid på att jag lyssnade bra på lektionerna. Läste aldrig inför prov, gjorde sällan läxor. Fick alltid höra av lärarna att jag skulle kunna prestera så mycket mer om jag la manken till. Gick teoretiskt program.

Nu, närmare 20 år efteråt ska jag försöka göra klart mina påbörjade universitetsstudier. Är inte bara en kurs jag börjat genom åren, många många gånger har jag börjat - och det har runnit ut i sanden. Men jag har kommit till vägs ände och nu MÅSTE jag. Har köpt böcker, men de är vidrigt svåra. Dessutom är all litteratur på engelska. Min koncentrationsförmåga är dessutom katastrofalt låg. Och nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för dum??? Jag har bra jobb och är en människa som nog anses kunnig och allmänbildad. Dock för dum i huvudet för att fixa en examen...

Någon med några tankar? Jag kanske helt enkelt inte VET hur man läser, jag har alltid glidit på räkmackor och varit lat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 12:35
    Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 13:59
    Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska. Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

Någon med ett sista tips innan jag hoppar av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 16:06
    Nu har jag hittat ett annat universitet som ger samma kurs och de har en annan kursbok som är på svenska! Hur gör jag? Ska jag läsa den fort som f-n? Det är skriftlig omtenta som läggs ut nästa vecka, men jag kommer ändå inte undan att det ska tas citat från den engelska boken. Jag har berättat för läraren via mail att jag har det jättejobbigt med engelskan. Ska jag fråga om det är ok att jag läser den andra boken? Eller gör ´jag bort mig så?

HJÄLP!

• Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?
  • Anonym (Tjipp)
    Anonym (jobba hårt!) skrev 2014-08-25 10:39:43 följande:

Det krävs svett för att ta sig igenom universitetsstudier. Bra studieteknik är verkligen a och o. Ja förutom en del personer som glider igenom, men stora andelen av oss har fått slita ganska hårt. Men jag då som är civilingenjör och dessutom doktorerat skulle nog aldrig fixat läkarutbildningen, eftersom man måste lära sig så mycket fakta och det är jag dålig på. Urkass på historia och geografi, vad olika politiska ledare heter och står för. Men jag gillar att förstå varför bergskedjor blir till, mekanismerna bakom världskrigen och skillnaden i ideologi mellan partierna. Jag är stark på samband, logiska förklaringar och den delen, därav mitt yrkesval.

Om du är intresserad av mekanismerna bakom världskrigen är du ju intresserad av historia.
  • Anonym (Tjipp)
    Subliminal skrev 2014-08-25 10:54:07 följande:
    hahaha, nej det låter rätt fruktansvärt! Ungefär 90% av de jag pluggar med antecknar på dator under föreläsningarna, men jag tror att det kan vara lite olika beroende på vad man pluggar :)
    Undersökningar visar ganska tydligt att de som antecknar för hand minns mycket bättre vad föreläsaren sagt och kan bättre redogöra för resonemangen än de som antecknar på dator. De sistnämnda hinner skriva mycket men minns sämre.
  • Anonym (...)
    manolito skrev 2014-08-27 14:11:35 följande:
    Intressant. Var kemist i privat sektor inget som lockade? Kan tänka mig att man tjänar ganska mycket bättre jämfört med psykolog. Men pengar är inte allt såklart.

Är själv civilingenjör men funderar att skriva högskoleprov för att kunna söka in till läkarlinjen.

Vad hade du i snitt från gymnasiet? Vad fick du för poäng på hp?
    Jag är inte personen du frågar, men jag hade 15 i snitt på gymnasiet, och skrev 2,0 på hp.
  • Anonym (Besserwisser)
    Chrysabelle skrev 2014-08-27 13:43:55 följande:

Vad menar du att du inte gått på gymnasiet? Alls, inte ens på komvux?

Jag har läst några kurser på gymnasiet, några på fhsk och en på komvux. Var enligt fyra studievägledare inte behörig att studera på högskola/universitet, men skrev ett ok högskoleprov och testade söka. Kom in och nu har jag min examen.

Men spridning är som följer:

Svenska, engelska, och samhäll A på gymnasiet.

Religion, matte, historia A samt engelska och svenska B på fhsk.

Naturkunskap A på Komvux.

Och så 1,3 eller 1,4 på högskoleprovet.
  • jvs
    Anonym (Besserwisser) skrev 2014-08-27 18:05:44 följande:

Jag har läst några kurser på gymnasiet, några på fhsk och en på komvux. Var enligt fyra studievägledare inte behörig att studera på högskola/universitet, men skrev ett ok högskoleprov och testade söka. Kom in och nu har jag min examen.

Men spridning är som följer:

Svenska, engelska, och samhäll A på gymnasiet.

Religion, matte, historia A samt engelska och svenska B på fhsk.

Naturkunskap A på Komvux.

Och så 1,3 eller 1,4 på högskoleprovet.

Hur kom du undan kravet på allmän behörighet?
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2014-08-27 15:35:19 följande:
    Jag är inte personen du frågar, men jag hade 15 i snitt på gymnasiet, och skrev 2,0 på hp.
    15?
    Vad motsvarar det i 1-5 betygsskalan?
  • Anonym (kemist och psykolog)
    manolito skrev 2014-08-27 14:11:35 följande:
    Intressant. Var kemist i privat sektor inget som lockade? Kan tänka mig att man tjänar ganska mycket bättre jämfört med psykolog. Men pengar är inte allt såklart.

Är själv civilingenjör men funderar att skriva högskoleprov för att kunna söka in till läkarlinjen.

Vad hade du i snitt från gymnasiet? Vad fick du för poäng på hp?
    haha, ja det är nog få som väljer psykologyrket för att tjäna pengar :)

Jag jobbade inom universitetet och sen 3 år statligt. Privat sektor fanns inte på kartan då jag har en rätt cynisk inställning till läkemedelsbranschen plus att det är en MKT svårt bransch om man nu vill hålla på med forskning. Och jobba administrativt fanns inte heller på kartan.

Jag gillar inte tanken på att förvärvsarbeta utan kan i princip bara tänka mig att antingen jobba med mitt verkliga drömjobb eller driva eget. Psykologköret öppnar båda dessa dörrar :)

Betygen var usla, 16.02. HP lite bättre - 1.85. Men då pluggade jag som en galning inför provet. Hade tappat rätt mkt på mattedelen men efter några månaders hårdkörning höjde jag mattedelen från 1.4 till 2.0. Så det GÅR defintivt att plugga till HP :) :) 
  • Anonym (?)
    Anonym (kemist och psykolog) skrev 2014-08-28 06:28:05 följande:

haha, ja det är nog få som väljer psykologyrket för att tjäna pengar :)

Jag jobbade inom universitetet och sen 3 år statligt. Privat sektor fanns inte på kartan då jag har en rätt cynisk inställning till läkemedelsbranschen plus att det är en MKT svårt bransch om man nu vill hålla på med forskning. Och jobba administrativt fanns inte heller på kartan.

Jag gillar inte tanken på att förvärvsarbeta utan kan i princip bara tänka mig att antingen jobba med mitt verkliga drömjobb eller driva eget. Psykologköret öppnar båda dessa dörrar :)

Betygen var usla, 16.02. HP lite bättre - 1.85. Men då pluggade jag som en galning inför provet. Hade tappat rätt mkt på mattedelen men efter några månaders hårdkörning höjde jag mattedelen från 1.4 till 2.0. Så det GÅR defintivt att plugga till HP :) :) 

När började de med två decimalers noggrannhet på HP resultatet?
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2014-08-27 21:40:32 följande:
    15?
    Vad motsvarar det i 1-5 betygsskalan?
    Svårt att jämföra rakt av, men det är alltså ca VG i snitt. 3,5-3,8 kanske?
  • Anonym (Besserwisser)
    jvs skrev 2014-08-27 19:17:58 följande:

Hur kom du undan kravet på allmän behörighet?

Ingen aning, sökte och blev antagen. Har studerat enskilda kurser på två universitet och sedan tagit min kandidat på högskola. Påbörjade en master efter kandidaten men avbröt den då jag fick en tillsvidare istället.
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?