Inlägg från: Anonym (Tjipp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjipp)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Anonym (jobba hårt!) skrev 2014-08-25 10:39:43 följande:

Det krävs svett för att ta sig igenom universitetsstudier. Bra studieteknik är verkligen a och o. Ja förutom en del personer som glider igenom, men stora andelen av oss har fått slita ganska hårt. Men jag då som är civilingenjör och dessutom doktorerat skulle nog aldrig fixat läkarutbildningen, eftersom man måste lära sig så mycket fakta och det är jag dålig på. Urkass på historia och geografi, vad olika politiska ledare heter och står för. Men jag gillar att förstå varför bergskedjor blir till, mekanismerna bakom världskrigen och skillnaden i ideologi mellan partierna. Jag är stark på samband, logiska förklaringar och den delen, därav mitt yrkesval.

Om du är intresserad av mekanismerna bakom världskrigen är du ju intresserad av historia.
  • Anonym (Tjipp)
    Subliminal skrev 2014-08-25 10:54:07 följande:
    hahaha, nej det låter rätt fruktansvärt! Ungefär 90% av de jag pluggar med antecknar på dator under föreläsningarna, men jag tror att det kan vara lite olika beroende på vad man pluggar :)
    Undersökningar visar ganska tydligt att de som antecknar för hand minns mycket bättre vad föreläsaren sagt och kan bättre redogöra för resonemangen än de som antecknar på dator. De sistnämnda hinner skriva mycket men minns sämre.
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?