Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Precis, du är nog inte för dum, bara för lat. Det låter hårt, jag menar det inte så, jag är tyvärr likadan. Känner även igen mig i dig i att jag inte är särskilt envis. Dessutom tror jag att internet och att ALLT är "instant gratification" nu verkligen har fuckat upp min hjärna, och kanske din också? När jag gick i högstadiet kunde jag sitta i flera timmar med något tämligen ointressant, men nu börjar tankarna vandra iväg efter en minut...

Men som sagt, det är nog definitivt inte så att du är obildbar, utan du kan om du vill tillräckligt hårt!

• Anonym (...)

Men var går gränsen för vad som är ADD och vad som bara är en "lat personlighet"? Jag frågar av egenintresse, för jag tycker att det känns konstigt att allt ska bli syndrom och sjukdomar, när det kanske bara är så att vi är olika...

• Anonym (...)
    manolito skrev 2014-08-27 14:11:35 följande:
    Intressant. Var kemist i privat sektor inget som lockade? Kan tänka mig att man tjänar ganska mycket bättre jämfört med psykolog. Men pengar är inte allt såklart.

Är själv civilingenjör men funderar att skriva högskoleprov för att kunna söka in till läkarlinjen.

Vad hade du i snitt från gymnasiet? Vad fick du för poäng på hp?
    Jag är inte personen du frågar, men jag hade 15 i snitt på gymnasiet, och skrev 2,0 på hp.
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2014-08-27 21:40:32 följande:
    15?
    Vad motsvarar det i 1-5 betygsskalan?
    Svårt att jämföra rakt av, men det är alltså ca VG i snitt. 3,5-3,8 kanske?
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?