• Anonym

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

cherrykola skrev 2014-08-23 11:50:08 följande:

Det handlar snarare om studievana. Jag klarade mig bra genom grundskola och gymnasium utan att plugga men nu på universitetet så är det högre nivå och tempo så innan jag kom in i att faktiskt behöva plugga var det sjukt jobbigt!

Som tidigare svar, prova sitta i bubblan/tyst sal så får du antagligen sjukt mycket mer gjort.

Lycka till!

Bibblan* såklart.. jäkla autocorrect
  • Anonym
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-23 11:56:08 följande:

Berätta, du har läst på universitetet? Hur mkt tid la du ner?

Det är väldigt olika.. vissa kurser kräver mer än andra :) jag lägger så mycket jag orkar och behöver. Pluggar ibland ihop med andra för att kunna diskutera, då blir det lättare att förstå
  • Anonym
    Anonym (Övning) skrev 2014-08-24 09:29:48 följande:
    Jag håller inte alls med om att kreativa och analytiska begåvningar inte värdesätts i dagens samhälle. Tvärtom påpekas ju jämt och ständigt bristen på t.ex. ingenjörer (som borde falla inom kategorin analytiska begåvningar) och de spås en lysande framtid. 
    Bara för att det är brist på ingenjörer så innebär inte det att dessa verkligen värdesätts. Tvärtom, att det är en brist på ingenjörer kan vara en konsvekvens av att de inte värdesätts. I Sverige kan man inte tyvärr inte få någon bra karriär som tekniker. Vill man komma upp i lön så måste man byta arbetsuppgifter till ekonomi eller chef med personalansvar. Jag hörde att Sverige inte alls utbildar för få ingenjörer, problemet är att så få ingenjörer verkligen arbetar med ingenjörsuppgifter pga att de bytt till annat, som egentligen kunde skötas av ekonomer eller personalvetare.
  • Anonym
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-23 11:39:16 följande:

Anser mig vara normalt begåvad. Grundskolan och gymnasiet gick helt ok, hade lätt för att lära och levde alltid på att jag lyssnade bra på lektionerna. Läste aldrig inför prov, gjorde sällan läxor. Fick alltid höra av lärarna att jag skulle kunna prestera så mycket mer om jag la manken till. Gick teoretiskt program.

Nu, närmare 20 år efteråt ska jag försöka göra klart mina påbörjade universitetsstudier. Är inte bara en kurs jag börjat genom åren, många många gånger har jag börjat - och det har runnit ut i sanden. Men jag har kommit till vägs ände och nu MÅSTE jag. Har köpt böcker, men de är vidrigt svåra. Dessutom är all litteratur på engelska. Min koncentrationsförmåga är dessutom katastrofalt låg. Och nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för dum??? Jag har bra jobb och är en människa som nog anses kunnig och allmänbildad. Dock för dum i huvudet för att fixa en examen...

Någon med några tankar? Jag kanske helt enkelt inte VET hur man läser, jag har alltid glidit på räkmackor och varit lat!

Vad är syftet med dina studier? Vad är det som driver dig?
    Du har bra jobb, säger du. Vill du byta bana eller är det bara för bota ditt bildningskomplex?

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2014-08-27 15:35:19 följande:
    Jag är inte personen du frågar, men jag hade 15 i snitt på gymnasiet, och skrev 2,0 på hp.
    15?
    Vad motsvarar det i 1-5 betygsskalan?
  • Anonym
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-31 19:38:51 följande:
    80 sidor engelsk bok plus en inlämningsuppgift första veckan känns inte som en mjukstart på en halvfartskurs?
    Bra att du identifierat ditt problem - koncentrationen. Nu gäller det att hitta verktyg att kontrollera bristen på den. Det tar lite tid att hitta "sin grej" när man inte är van att lägga upp en studieplan, men fortsätt analysera så kommer du hitta den. Jag har tex dålig koncentration men väldigt bra minne. Min teknik var att se till att ha läst igenom avsnittet i boken som föreläsningen behandlade. Det gjorde att jag först kunde irra mig igenom texten och sedan få det förklarat och genomgånget på föreläsningen. Då krävdes minimalt med studier inför tentan för mig.

Det du beskriver låter som en mjukstart i mina öron, men så är mina erfarenheter från universitet och övriga studier inte under 1000 sidor litteratur i veckan (=kanske inte representativt).
  • Anonym
    Anonym (Dum?) skrev 2014-09-01 06:23:19 följande:
    Problemet för mig är just att jag inte har föreläsningar att lyssna på
    Sliter hemskt med den engelska litteraturen, men det måste gå på ngt sätt.
    1000 sidor per vecka? 25/timme m.a.o.  Vilken lärare anser att man ska lära sig det? Galet ju!
    Det beror ju helt på vilket ämne det är och hur böckerna är skrivna.
    Men dina 80 sidor låter som en ganska långsam start. Om det inte är matematik?
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?