Inlägg från: Anonym (Jag också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag också)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Anonym (Dum?) skrev 2014-08-23 11:55:21 följande:
    Envishet har aldrig varit min starka sida, kan enkelt nämna hundra projekt jag startat med aldrig fullföljt...
    Tror jag ska göra ett studieschema och göra en noggrann planering. Hur många sidor läser man på en dag? Brukar läsa tämligen fort, men nu tror jag mig inte kunna läsa en sida. Eller ett stycke. Eller ens en mening typ smile2.gif
    Hörru du, har du nånsin funderat över om du kan ha ADHD?

- Koncentrationsproblem

- Startar projekt som du inte fullföljer

- Vad mer???

Jag har själv denna diagnos och jag kan ju säga att universitetsstudierna var ett helvete, men jag klarade dem till slut även om det tog bra mkt längre tid än jag hade räknat med från början. Jag är heller inte en person som det märks på att jag kan ha denna problematik, faktiskt inte på något sätt. Är inte ett dugg hyper utan ganska lugn utåt sett, men med grava koncentrationsproblem.
  • Anonym (Jag också)
    Mamori skrev 2014-08-23 13:09:45 följande:

Jag har 140 IQ och har misslyckats med flera tentor för att jag alltid haft så lätt för mig i skolan och aldrig behövt anstränga mig/lära mig hur man pluggar. Men tror säkert att du kan det om du följer råden här i tråden. Det ironiska är att de personer som har lägre IQ faktiskt ofta lyckas bättre för att de vet hur man kämpar. Du kanske är för intelligent helt enkelt? Drömmer

Kan det vara så, tror du? Min IQ ligger på samma nivå som din (den testades i samband med min NP-utredning). Har alltid känt mig korkad pga mina koncentrationsproblem, men vet ju att jag egentligen inte är det.
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (...) skrev 2014-08-23 19:13:18 följande:

Men var går gränsen för vad som är ADD och vad som bara är en "lat personlighet"? Jag frågar av egenintresse, för jag tycker att det känns konstigt att allt ska bli syndrom och sjukdomar, när det kanske bara är så att vi är olika...

Man vet nog om man är lat eller ej. Själv är jag allt annat än lat, jag har kämpat jättemkt i mitt liv och fått jobba mycket hårdare för att jag har min ADD. Jag ser snarare andra som lata för att de inte har koncentrationssvårigheter och ändå bara gör så lite som de gör. Jag hade hunnit med minst dubbelt så mycket utan mina koncentrationsproblem.
  • Anonym (Jag också)

På tal om lathet... Jag har varit ihop med en kille som jag ansåg var lat, han hade dubbla examina som civilingenjör och civilekonom. Killen ifråga gick på sina föreläsningar men pluggade knappt något alls utöver det eftersom allting fastnade direkt för honom. Rent intelligensmässigt låg vi på ungefär samma nivå (båda väldigt intelligenta), men jag drogs med mina koncentrationsproblem och för hans del var det väl snarare det motsatta - allting fastnade direkt.

Jag var ärligt talat fascinerad av att han kunde glida igenom sina utbildningar på det sätt han gjorde och ändå få suveräna betyg. Allt han gjorde efter skolan var att spela datorspel, chatta och hänga på Flashback.

Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?