Inlägg från: Anonym (Stolt lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stolt lärare)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Anonym (går) skrev 2014-08-25 10:39:16 följande:

Som tidigare skrivits skiljer det stort mellan olika utbildningar (lärarutbildningen till exempel är ett skämt om det bara handlar om att ta sig igenom), och förstås på vilken "läggning" man själv har.

Detta sagt, så räcker det att vara normalbegåvad för att ta sig igenom ett genomsnittligt högskoleprogram. Då tror jag det är värre med det där med brist på studieteknik och att ha haft räkmacka i tidigare studier som TS beskriver (känner igen det där själv tyvärr). Studiedisciplin är oftast viktigare än intelligens. Själv har jag intelligens över medel att döma av gamla IQ-test men behövde aldrig anstränga mig innan högre studier och saknade både studievana och -disciplin.

Språket kan ställa till det. Det språkbruk som gäller på högskola/universitet skiljer sig från gymnasiets och särskilt  den som själv kommer från studieovan miljö (föräldrar utan högre utbildning) kan känna sig otillräckligt bara av att helt enkelt inte förstå vad folk säger i början.

Gäller ditt uttalande all lärarutbildning? Har du själv någon erfarenhet av lärarutbildningen eftersom du uttalar dig på detta nedlåtande sätt?

Jag är så trött på den syn på mitt yrke som allmänt tycks råda i samhället idag. Den syn som innebär att knappt någon vill bli lärare längre.

Läraryrket är ett av vårt lands viktigaste. Det är dags att att uppvärdera det till den nivå det hade på 70-talet.
  • Anonym (Stolt lärare)
    Pallas skrev 2014-08-28 19:23:42 följande:

Kanske när det blir omöjligt att komma in på utbildningen med 0,1 på HP...

Tankevurpa nr 1 är att du glömmer att de flesta av Sveriges lärare utbildades under helt andra premisser. Vi är många 50-talister och 60-talister som fortfarande är yrkesverksamma. När vi valde yrke var lärare statligt anställda. Lönen låg på samma nivå som en riksdagsledamots. Det var höga antagningspoäng.

Dra inte alla lärare över en kam, tack!

Tankevurpa nummer 2 är att dra slutsatsen att utbildningen är kravlös eftersom det är möjligt att bli antagen med så låga poäng. Om någon med 0,1 på högskoleprovet mot förmodan skulle börja vågar jag påstå att vederbörande inte kommer igenom med examen.

Tankevurpa nummer 3 är att förutsätta att alla lärarstudenter har låga betyg.

Jag är så less på att Sveriges lärare hunsas, föraktas och bemöts på ett respektlöst sätt.

Med vänliga hälsningar

Stolt lärare, yrkesverksam sedan 1977.
  • Anonym (Stolt lärare)
    Anonym (går) skrev 2014-08-29 21:06:55 följande:

Hur äldre lärarutbildning bedrevs uttalar jag mig inte om. Jag utgick från att det är dagens utbildning vi diskuterar och inte den för fyrtio år sedan.

Jag har inte någon erfarenhet av dagens lärarutbildning. Är bara så less på den kollektiva sågning längs med fotknölarna som alla vi lärare får utstå.

Bedrövligt om din beskrivning stämmer. Tvivlar på att det gäller överallt. Kan tänka mig att det gäller kurserna på pedagogen. Klarar man inte ämnesstudierna får man dock som tur är ingen examen, och på institutionerna finns såvitt jag vet ingen sådan slapphet. Har viss insyn i detta eftersom en av mina söner pluggar matematik just nu med tankar på att eventuellt bli lärare. Han skulle bli en utmärkt lärare, men jag avråder honom trots att jag älskar mitt yrke. Anledningen är allmänhetens syn, den dåliga löneutvecklingen, de hårda arbetsvillkoren och de begränsade möjligheterna att utvecklas inom yrket.
  • Anonym (Stolt lärare)
    Pallas skrev 2014-08-30 13:37:41 följande:

Nej, det glömmer jag inte, men hur många som utbildades på 70-talet har härdat ut tills nu?Jag försöker väldigt hårt att inte göra det.Utbildningen var enligt min erfarenhet vansinnigt kravlös på 80- och 90-talet, jag vet inte hur den är nu, men jag har inga stora förhoppningar om att kvaliteten skulle höjts. Iaf inte sedan jag språkat lite med människor som är hyggligt nyutexaminerade (<5 år).Att jag skulle förutsätta det är din tankevurpa, inte min.

Sammantaget, under min egen och de tre sönernas skoltid, har jag stött på endast en handfull riktigt duktiga pedagoger, ett tjugotal med adekvat kompetens och resten ämnesintresserade men pedagogiska stolpskott. Det är klart att det färgar min bild av både yrket, utbildningen och kåren.

Åtskilliga är fortfarande yrkesverksamma, bl.a. jag själv. Enstaka kollegor har bytt yrke, men de allra flesta kämpar på fram till pensionen om de orkar. Sjukskrivningstalen är tyvärr höga. Undrar vad det kan bero på....
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?