• Anonym (bonusmamman)

Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig

Föräldrarna är separerade sen några år tillbaka. Barnet har bott 50/50 hos dem sedan separationen men är skriven hos mamman. Barnet går på dagis på orten och ska snart börja förskoleklass.

Mamman har beslutat att flytta till en ny stad inom samma kommun, men tillräckligt långt bort för att ett växelvis boende inte är möjligt längre (pappan kan inte åka så långt dagligen för att lämna och hämta på dagis/fritids). Hon tycker att pappan ska ta barnet varannan helg när hon har flyttat.
    Hon har redan skrivit kontrakt på bostad och flyttar om några månader.

Pappan vill givetvis inte ge upp det växelvisa boendet. Han vill i så fall ha barnet boende hos sig om mamman flyttar.
    Vad har han för rättigheter i denna fråga?

Barnet är uppvuxen på denna ort, har bott i pappans lägenhet hela livet, träffar sin farmor nästan dagligen eftersom farmodern bor väldigt nära. Har ett till halvsyskon på pappans sida som h*n inte kommer få träffa nästan alls om h*n flyttar.

Har mamman större rätt än pappan få boendet?

• Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-09-11 19:53:45 följande:

Fast man får inte ta ut mammaledighet när man inte har barnet boende hos sig. Så på pappans veckor kan hon inte ta föräldradagar för att vara barnvakt. Det går emot försäkringskassans regler. 

Det var en skenmanöver från hennes sida, för nu gråter hon blod över att hon inte kan ha barnet hos sig. För vi vägrar ju lämna och hämta barnet på hennes veckor, vilket gör att hon inte kan jobba. Hade hon faktiskt tänkt att vara föräldraledig så hade hon kunnat ha dottern varannan vecka, men uppenbarligen var det bara något hon sa.

Hennes son (sambons fd bonusson) är också arg på honom nu. För tydligen är det min sambos skyldighet att skjutsa dottern tur och retur två gånger per dag (sammanlagt 2 timmar per dag), på mammans veckor. För han har ju bil och körkort, så det är inte mer än rätt att han ska ställa upp på det. Fattar inte hur de kan tycka att det är min sambo som är egoistisk? Att mamman inte skulle kunna pendla till dagis borde hon ha kollat upp innan hon flyttade?

Och Fidolina, du kanske har missat att mamman åkte och tog barnet från dagis på pappans hämt-dag? Bara för att hon var arg. Är inte det umgängessabotage?

Vi har aldrig gjort, och kommer aldrig göra, något sånt.

Jag hänger inte med riktigt. Kan hon inte lämna barnet på förskolan under sin vecka? Har hon inte körkort och bil?

I så fall var det ju inte så smart att flytta. Om hon inte är föräldraledig såklart. Men det lär hon ju inte ha råd med för evigt.

Det ser onekligen ut som hon kommer bli varannan helg-förälder och din sambo heltidsförälder.
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-11 21:11:38 följande:
    Jag hänger inte med riktigt. Kan hon inte lämna barnet på förskolan under sin vecka? Har hon inte körkort och bil?

I så fall var det ju inte så smart att flytta. Om hon inte är föräldraledig såklart. Men det lär hon ju inte ha råd med för evigt.

Det ser onekligen ut som hon kommer bli varannan helg-förälder och din sambo heltidsförälder.
    Nej, varken hon eller hennes make har körkort eller bil. Hon tänkte när hon flyttade, att dottern skulle börja på dagis där borta. Utan att fråga oss först. Det är därför hon har försökt säga upp dagisplatsen bakom vår rygg, och blev hysterisk när hon inte kunde göra det. Och nu är det vårt fel att hon inte kan ha dottern boende hos sig. 
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-09-11 21:15:07 följande:

Nej, varken hon eller hennes make har körkort eller bil. Hon tänkte när hon flyttade, att dottern skulle börja på dagis där borta. Utan att fråga oss först. Det är därför hon har försökt säga upp dagisplatsen bakom vår rygg, och blev hysterisk när hon inte kunde göra det. Och nu är det vårt fel att hon inte kan ha dottern boende hos sig. 

Vet du vad, det finns faktiskt en lösning på problemet. För barnet kan ju fortsätta bo varannan vecka om hon kan byta förskola. Din sambo har ju bil och körkort och kan hämta och lämna henne på den nya förskolan.
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-11 22:12:46 följande:
    Vet du vad, det finns faktiskt en lösning på problemet. För barnet kan ju fortsätta bo varannan vecka om hon kan byta förskola. Din sambo har ju bil och körkort och kan hämta och lämna henne på den nya förskolan.
    Grejen är ju den att vi inte KAN pendla dit två veckor i månaden. Annars hade vi ju självklart hjälpt mamman med det, om det inte hade varit några problem för vår del. Men det blir flera tusen i månaden i resekostnader, och 2 timmars restid per dag.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-09-11 22:14:52 följande:

Grejen är ju den att vi inte KAN pendla dit två veckor i månaden. Annars hade vi ju självklart hjälpt mamman med det, om det inte hade varit några problem för vår del. Men det blir flera tusen i månaden i resekostnader, och 2 timmars restid per dag.

Jag hade det själv så ett tag i samband med en flytt. Den gamla förskolan låg lååångt borta från det nya hemmet. Det var onekligen jobbigt att pendla men jag gjorde det för att jag inte hade ett val.

Har pappan ett val? Är han beredd att offra dotterns välbefinnande?

(Nu menar jag inte att han ska gå med på ett förskolebyte. MEN jag tycker att han ändå fundera på det riktigt ordentligt. Han må vara sur på dotterns mamma och hennes mindre väl genomtänkta handlingar men han bör aldrig straffa dottern för det.)
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-11 22:22:46 följande:
    Jag hade det själv så ett tag i samband med en flytt. Den gamla förskolan låg lååångt borta från det nya hemmet. Det var onekligen jobbigt att pendla men jag gjorde det för att jag inte hade ett val.

Har pappan ett val? Är han beredd att offra dotterns välbefinnande?

(Nu menar jag inte att han ska gå med på ett förskolebyte. MEN jag tycker att han ändå fundera på det riktigt ordentligt. Han må vara sur på dotterns mamma och hennes mindre väl genomtänkta handlingar men han bör aldrig straffa dottern för det.)
    Nu är det ju inte vi som har flyttat ifrån förskolan, så det borde väl inte ligga på vårt ansvar att sköta pendlingen?

En sådan pendling skulle funka ett tag (någon månad?), men inte i längden. Det är inte lämpligt att väcka dottern 6 på morgonen, och komma hem från förskolan 6-7 på kvällen. Tycker inte vi. Och det tycker inte mamman heller, ändå flyttar hon? Jag förstår inte hur hon tänker.

Vad händer om bilen pajar en dag? Ska mamman vara hemma från jobbet då för att vi inte kan få iväg hennes barn till dagis? Eller ska vi vara hemma från jobbet för att vi inte kan ta oss till dotterns dagis? 

Vi har inget pendelkort att åka på vid oförutsedda händelser, vilket hon har då hon inte har någon bil och måste använda kollektivtrafiken ofta.
  • Anonym (bonusmamman)

Men för övrigt verkar de ha kommit överens om nu att flickan ska bo hos oss vardagar, och tre helger i månaden hos mamma. Det var exet själv som gav förslaget i ett sms.

Men tja, jag blir inte förvånad om hon ändrar sig när vi väl hämtar dottern på "hennes" vecka..

• Kasperina
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-11 22:12:46 följande:
    Men varför ska barnet behöva lida för att mamman väljer att flytta? Hatar du barn? Eller har du bara aldrig träffat något så du har ingen aning om hur de fungerar?
    Mamman hade en idé om att flytta till drömvillan med hela lyckliga familjen och glömde den lilla detaljen att ena barnet har en pappa som gärna vill ha sin dotter hos sig varannan vecka som de båda är vana vid. HUR kan du få det till något som barnet och pappan ska straffas för?

Visst är det syns om barnet som tappar en del av kontakten med sin mamma, men hade mamman fått som hon ville skulle hon i stället tappat kontakten med sin pappa, sitt dagis, sina pedagoger och alla kompisarna.
    HUR kan du tycka att det vore bättre?
  • Anonym
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-09-11 22:36:05 följande:

Men för övrigt verkar de ha kommit överens om nu att flickan ska bo hos oss vardagar, och tre helger i månaden hos mamma. Det var exet själv som gav förslaget i ett sms.

Men tja, jag blir inte förvånad om hon ändrar sig när vi väl hämtar dottern på "hennes" vecka..

Vad skönt att de hittat en överenskommelse! Försök få ner den på papper med underskrifter! Efter att flickan skrivits hos er
  • Anonym (fidolina)
    Kasperina skrev 2014-09-11 23:14:54 följande:

Men varför ska barnet behöva lida för att mamman väljer att flytta? Hatar du barn? Eller har du bara aldrig träffat något så du har ingen aning om hur de fungerar?

Mamman hade en idé om att flytta till drömvillan med hela lyckliga familjen och glömde den lilla detaljen att ena barnet har en pappa som gärna vill ha sin dotter hos sig varannan vecka som de båda är vana vid. HUR kan du få det till något som barnet och pappan ska straffas för?

Visst är det syns om barnet som tappar en del av kontakten med sin mamma, men hade mamman fått som hon ville skulle hon i stället tappat kontakten med sin pappa, sitt dagis, sina pedagoger och alla kompisarna.

HUR kan du tycka att det vore bättre?

Tycker jag att det vore bättre? Var har jag uttryckt den åsikten?

Sedan tycker jag faktiskt att du verkar vara lite efter med ditt resonemang. Mamman HAR redan flyttat. Barnet lider redan. Vore inte det rimligaste att göra det bästa av situationen? Eller hade du tänkt dig att man borde öka barnets lidande ÄNNU mer??
Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig