• Anonym (bonusmamman)

Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig

Föräldrarna är separerade sen några år tillbaka. Barnet har bott 50/50 hos dem sedan separationen men är skriven hos mamman. Barnet går på dagis på orten och ska snart börja förskoleklass.

Mamman har beslutat att flytta till en ny stad inom samma kommun, men tillräckligt långt bort för att ett växelvis boende inte är möjligt längre (pappan kan inte åka så långt dagligen för att lämna och hämta på dagis/fritids). Hon tycker att pappan ska ta barnet varannan helg när hon har flyttat.
    Hon har redan skrivit kontrakt på bostad och flyttar om några månader.

Pappan vill givetvis inte ge upp det växelvisa boendet. Han vill i så fall ha barnet boende hos sig om mamman flyttar.
    Vad har han för rättigheter i denna fråga?

Barnet är uppvuxen på denna ort, har bott i pappans lägenhet hela livet, träffar sin farmor nästan dagligen eftersom farmodern bor väldigt nära. Har ett till halvsyskon på pappans sida som h*n inte kommer få träffa nästan alls om h*n flyttar.

Har mamman större rätt än pappan få boendet?

• Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig
  • Anonym (bonusmamman)

Juristen ringde på en gång och bad honom att inte prata mer med sitt ex överhuvudtaget. Imorgon skulle de ringa igen och diskutera igenom situationen.

• Anonym (Cilla)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-09-09 18:30:12 följande:

Juristen ringde på en gång och bad honom att inte prata mer med sitt ex överhuvudtaget. Imorgon skulle de ringa igen och diskutera igenom situationen.

Tråkigt att mamman skapar krig! Men skönt att ni redan har kontakt med en jurist och att juristen är redo att börja arbeta.

Det mamman inte inser är att hon förlorar stort på att undanhålla barnet från pappan, domstolen ser allvarligt på att en förälder försvårar barnets kontakt med den andra föräldern. En stämning till Tingsrätten med begäran om interremistiskt beslut på boende hos pappan ger med största sannolikhet pappan boendet omgående (mamman har flyttat från orten plus att hon undanhåller barnet).

Som sagt, tråkigt att mamman krigar men nu kanske pappan inser att det inte hjälper barnet att försöka vara snäll. Håller tummarna för att mamman inser hur dumt hon beter sig efter en förberedande förhandling i Tingsrätten!
  • Freijah

Jag hoppas att pappan sparar alla sms och eventuella mail som mamman skickar så att han har dom att visa upp för familjerätten etc..

♥ 2010-11-23 ♥
  • Anonym (bonusmamman)
    Freijah skrev 2014-09-09 20:54:54 följande:

Jag hoppas att pappan sparar alla sms och eventuella mail som mamman skickar så att han har dom att visa upp för familjerätten etc..

Det har han absolut gjort! Bland annat ett mail där de gjort en överenskommelse om hur boendet skulle se ut, som hon nu bröt bara 1-2 veckor senare.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (Agera!) skrev 2014-09-09 15:27:19 följande:

Som sagt, beundransvärt att han försöker undvika en konflikt, men nu hoppas jag ni inser att hon bara är ute efter att få som hon vill. Gör inga överenskommelser som innebär något annat än att ni har barnet hos er minst hälften av tiden och samma dagis som tidigare. Gå absolut inte med på att barnet skrivs på en ny ort. Inte heller att barnet ska vara hos henne på dagarna istället för dagis. Hon kommer försöka manipulera tills hon får som hon vill och ni står där med varannanhelg-umgänge.

Det var det mest korkade jag hört! Om man bortser från allt annat så är det självklart att barnet hellre ska vara hos mamman än på förskolan. Vem är liksom bättre 'barnvakt', mamman eller förskolepersonalen?

Ni som tycker annorlunda är lika stora kålsupare som mamman!
  • Anonym (Agera!)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-09 22:57:22 följande:
    Det var det mest korkade jag hört! Om man bortser från allt annat så är det självklart att barnet hellre ska vara hos mamman än på förskolan. Vem är liksom bättre 'barnvakt', mamman eller förskolepersonalen?

Ni som tycker annorlunda är lika stora kålsupare som mamman!
    Du missade poängen. Om det hade handlat om en "normal" mamma som tänkte på sitt barns bästa och inte hade andra baktankar med att ha barnet hos sig hade jag hållt med dig. Men nu handlar det om en mamma som försöker manipulera till sig att kunna flytta med barnet mot pappans vilja.

Genom att ha barnet hemma hos sig och samtidigt säga upp dagisplatsen ökar hon sina chanser att när det är dags för dagis eller skola igen blir det på hennes ort, inte på pappans ort där det bott hela sitt liv och haft sitt dagis tidigare. Vill TS och hennes sambo ha någon chans att få ha kvar halva boendet ska de inte gå med på att säga upp dagisplatsen. Vill hon ha barnet hemma hos sig under sina veckor är det naturligtvis helt upp till henne.
  • Anonym (bonusmamman)
    Nu känner jag mig så frustrerad. Mamman har hört av sig igen, sagt att hon bara var rädd att förlora sin dotter och därför överreagerade. Sambon ska få hämta dottern på dagis ikväll och mamman kom med ett nytt förslag om hur de kunde lösa boendet framöver.

Hon sa att hon hade pratat med skatteverket och att de hade sagt att dottern kommer bli skriven hos oss, men det har vi inte fått någon bekräftelse på än. Antingen hittar hon på för att fortsätta försöka få sin vilja igenom, eller så får vi ett beslut på posten om några dagar.

Min sambo vill nu dra tillbaka tillbaka juristens roll i det hela. Det är så dyrt tycker han. Och det främjar inte deras samarbete om det leder till en stämning. Han tycker att de kan träffas på Familjerätten och skriva ett eget kontrakt, vilket blir gratis.

Men vem vet vad den kvinnan hinner hitta på innan de fått en tid dit? Det kan ta en månad eller mer innan man får en tid. 
    Jag tycker han kan boka in i alla fall ETT möte med juristen för att få vägledning i vad som är viktigt att ta med i kontraktet, så att han inte lämnar några kryphål för henne. Men det är ju dyrt...  
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-09-10 09:37:45 följande:
    Nu känner jag mig så frustrerad. Mamman har hört av sig igen, sagt att hon bara var rädd att förlora sin dotter och därför överreagerade. Sambon ska få hämta dottern på dagis ikväll och mamman kom med ett nytt förslag om hur de kunde lösa boendet framöver.

Hon sa att hon hade pratat med skatteverket och att de hade sagt att dottern kommer bli skriven hos oss, men det har vi inte fått någon bekräftelse på än. Antingen hittar hon på för att fortsätta försöka få sin vilja igenom, eller så får vi ett beslut på posten om några dagar.

Min sambo vill nu dra tillbaka tillbaka juristens roll i det hela. Det är så dyrt tycker han. Och det främjar inte deras samarbete om det leder till en stämning. Han tycker att de kan träffas på Familjerätten och skriva ett eget kontrakt, vilket blir gratis.

Men vem vet vad den kvinnan hinner hitta på innan de fått en tid dit? Det kan ta en månad eller mer innan man får en tid. 
    Jag tycker han kan boka in i alla fall ETT möte med juristen för att få vägledning i vad som är viktigt att ta med i kontraktet, så att han inte lämnar några kryphål för henne. Men det är ju dyrt...   smile9.gif
    Mamman vet precis hur hon ska spela på pappans känslor! Inser han inte att varenda drag mamman gör är för hennes eget vinnande???

Juristen har helt rätt, han ska inte prata mer med mamman utan se till att göra detta ordentligt en gång för alla. Med hjälp av er hemförsäkring så blir det inte hutlöst dyrt och den stora vinsten är att dottern får lugn och ro för en längre tid framåt.

Pappan har tre val:

1) Gå till Tingsrätten och få en dom på att boendet är hos honom med ett visst umgänge hos mamman samt att dottern ska börja skolan på hans ort.

2) Mesa med mamman och låta henne spela sitt spel med två steg framåt och ett bakåt tills mamman efter några månader har hela boendet och dagis plus skola på sin nya ort.

3) Ge mamman hela boendet direkt för att slippa månader av tjafs (det är ju ändå så det kommer sluta).
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (Agera!) skrev 2014-09-10 09:23:57 följande:

Du missade poängen. Om det hade handlat om en "normal" mamma som tänkte på sitt barns bästa och inte hade andra baktankar med att ha barnet hos sig hade jag hållt med dig. Men nu handlar det om en mamma som försöker manipulera till sig att kunna flytta med barnet mot pappans vilja.

Genom att ha barnet hemma hos sig och samtidigt säga upp dagisplatsen ökar hon sina chanser att när det är dags för dagis eller skola igen blir det på hennes ort, inte på pappans ort där det bott hela sitt liv och haft sitt dagis tidigare. Vill TS och hennes sambo ha någon chans att få ha kvar halva boendet ska de inte gå med på att säga upp dagisplatsen. Vill hon ha barnet hemma hos sig under sina veckor är det naturligtvis helt upp till henne.

Du verkar glömma bort att det på barnets bästa som fokus bör ligga på.

Om mamman är ledig så bör dottern hellre vara med henne än på förskolan. En naturlig konsekvens av detta är att barnet då blir mer rotad och trygg hos mamman och ska i så fall vara bosatt där om man måste välja. Det är ett val mamman gör för att gynna deras relation. Ts sambo är fri att göra det samma om han vill.

Mamman vill såklart ha dottern boendes hos sig vilket är förståeligt. Men hon skadar inte sitt barn i sina försök. Istället gör hon det på ett sätt som gynnar barnet. Att hindra mamman att ha barnet som vissa tycker att ts sambo ska göra är däremot fult spel då det inte gynnar barnet utan tvärtemot skadar det.
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-10 09:51:34 följande:
    Att hindra mamman att ha barnet som vissa tycker att ts sambo ska göra är däremot fult spel då det inte gynnar barnet utan tvärtemot skadar det.
    ??

Min sambo gör ALLT (för mycket enligt mig) för att dottern ska kunna bo lika mycket hos dem. Han har skjutsat många mil, han har litat på henne gång på gång, alldeles för länge..

Min sambo är inte motsträvig. Det var hon som valde att flytta ifrån sitt barn. Det var HON som tog saken i egna händer och förhindrade umgänget mellan pappan och barnet igår.
Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig