• Anonym (bonusmamman)

Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig

Föräldrarna är separerade sen några år tillbaka. Barnet har bott 50/50 hos dem sedan separationen men är skriven hos mamman. Barnet går på dagis på orten och ska snart börja förskoleklass.

Mamman har beslutat att flytta till en ny stad inom samma kommun, men tillräckligt långt bort för att ett växelvis boende inte är möjligt längre (pappan kan inte åka så långt dagligen för att lämna och hämta på dagis/fritids). Hon tycker att pappan ska ta barnet varannan helg när hon har flyttat.
    Hon har redan skrivit kontrakt på bostad och flyttar om några månader.

Pappan vill givetvis inte ge upp det växelvisa boendet. Han vill i så fall ha barnet boende hos sig om mamman flyttar.
    Vad har han för rättigheter i denna fråga?

Barnet är uppvuxen på denna ort, har bott i pappans lägenhet hela livet, träffar sin farmor nästan dagligen eftersom farmodern bor väldigt nära. Har ett till halvsyskon på pappans sida som h*n inte kommer få träffa nästan alls om h*n flyttar.

Har mamman större rätt än pappan få boendet?

• Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-09-10 09:50:29 följande:
    Mamman vet precis hur hon ska spela på pappans känslor! Inser han inte att varenda drag mamman gör är för hennes eget vinnande???

Juristen har helt rätt, han ska inte prata mer med mamman utan se till att göra detta ordentligt en gång för alla. Med hjälp av er hemförsäkring så blir det inte hutlöst dyrt och den stora vinsten är att dottern får lugn och ro för en längre tid framåt.

Pappan har tre val:

1) Gå till Tingsrätten och få en dom på att boendet är hos honom med ett visst umgänge hos mamman samt att dottern ska börja skolan på hans ort.

2) Mesa med mamman och låta henne spela sitt spel med två steg framåt och ett bakåt tills mamman efter några månader har hela boendet och dagis plus skola på sin nya ort.

3) Ge mamman hela boendet direkt för att slippa månader av tjafs (det är ju ändå så det kommer sluta).
    Min sambo har inte haft hemförsäkring någon längre tid tyvärr (idiotiskt nog!), så den täcker inte rättegångskostnader..
  • Anonym
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-10 09:51:34 följande:
    Du verkar glömma bort att det på barnets bästa som fokus bör ligga på.

Om mamman är ledig så bör dottern hellre vara med henne än på förskolan. En naturlig konsekvens av detta är att barnet då blir mer rotad och trygg hos mamman och ska i så fall vara bosatt där om man måste välja. Det är ett val mamman gör för att gynna deras relation. Ts sambo är fri att göra det samma om han vill.

Mamman vill såklart ha dottern boendes hos sig vilket är förståeligt. Men hon skadar inte sitt barn i sina försök. Istället gör hon det på ett sätt som gynnar barnet. Att hindra mamman att ha barnet som vissa tycker att ts sambo ska göra är däremot fult spel då det inte gynnar barnet utan tvärtemot skadar det.
    Dottern är fem år och har sina kompisar på förskolan, på vilket sätt kan det vara i hennes intresse att inte längre få träffa kompisarna?
    Mamman vill rycka upp dottern från hennes invanda miljö och ta med henne till en annan del av kommunen där hon inte känner någon och inte får träffa sin pappa mer än varannan helg. På vilket sätt gynnar det barnet?
  • Anonym

Du då, har inte du haft hemförsäkring? Är ni sambos så ska det väl inte spela roll vem som står på försäkringen?

• Anonym (fidolina)
    Anonym skrev 2014-09-10 10:19:26 följande:

Dottern är fem år och har sina kompisar på förskolan, på vilket sätt kan det vara i hennes intresse att inte längre få träffa kompisarna?

Mamman vill rycka upp dottern från hennes invanda miljö och ta med henne till en annan del av kommunen där hon inte känner någon och inte får träffa sin pappa mer än varannan helg. På vilket sätt gynnar det barnet?

Jag har aldrig påstått att det är för barnets bästa att flytta. Jag känner ingen av dem och har inte den blekaste vad som vore bäst.

Däremot vill jag inflika att mamman har flyttat. Hur det än blir så kommer barnet bara få träffa någon av föräldrarna varannan helg.
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym skrev 2014-09-10 10:20:31 följande:

Du då, har inte du haft hemförsäkring? Är ni sambos så ska det väl inte spela roll vem som står på försäkringen?

Jag har ju haft hemförsäkring för min tidigare bostad. Nu har vi en annan, men det var ett glapp på några månader då vi inte hade någon alls.
  • Kasperina

1. Polisanmäl mamman för egenmäktigt förfarande vad gäller dagishämtningen. Det kommer förmodligen inte leda någonstans, men är bra att ha noterat om det händer igen.
    2. Förklara för din man att hans barn kommer att få lida om han fortsätter "försöka vara snäll", visa honom det som skrivits i den här tråden
    3. Ring familjerätten i er kommun och begär att få en akuttid. Skriv en lista med allt som hänt - hot på telefon och SMS, försöken att säga upp dagisplatsen bakom er rygg, at hon hämtade barnet, tömde hyllan och sa till personalen att hon inte skulle komma tillbaks. Lämna listan till den ni träffar där.
    4. Skaffa en hemförsäkring! Är ni inte kloka? Vad gör ni om något händer? Jag har en förhållandevis dyr hemförsäkning med resplus och betalar 1100 om året... Seriöst!
    5. Jag och exet har ett jättebra avtal som kan registreras hos familjerätten och i så fall gäller som en tingsrättsdom. Om du skickar din emailadress till min inbox kan du få en kopia.

• Anonym (bonusmamman)
    Kasperina skrev 2014-09-10 10:31:51 följande:

1. Polisanmäl mamman för egenmäktigt förfarande vad gäller dagishämtningen. Det kommer förmodligen inte leda någonstans, men är bra att ha noterat om det händer igen.
    2. Förklara för din man att hans barn kommer att få lida om han fortsätter "försöka vara snäll", visa honom det som skrivits i den här tråden
    3. Ring familjerätten i er kommun och begär att få en akuttid. Skriv en lista med allt som hänt - hot på telefon och SMS, försöken att säga upp dagisplatsen bakom er rygg, at hon hämtade barnet, tömde hyllan och sa till personalen att hon inte skulle komma tillbaks. Lämna listan till den ni träffar där.
    4. Skaffa en hemförsäkring! Är ni inte kloka? Vad gör ni om något händer? Jag har en förhållandevis dyr hemförsäkning med resplus och betalar 1100 om året... Seriöst!
    5. Jag och exet har ett jättebra avtal som kan registreras hos familjerätten och i så fall gäller som en tingsrättsdom. Om du skickar din emailadress till min inbox kan du få en kopia.

Vi har haft en hemförsäkring i drygt ett halvår nu. Jag tog för givet att han hade försäkring när jag flyttade in. Han menade att huset han bor i är så skruttigt att det inte är någon idé att försäkra det (?!). Dessutom äger hans mamma huset, så det är hon som får stå för oförutsedda kostnader..

Men som sagt, nu har vi en hemförsäkring. Men jag tror man ska ha haft den i 2 år för att få hjälp med rättegångskostnader.

Jag försöker prata förstånd med honom.
  • Anonym
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-10 10:28:45 följande:
    Jag har aldrig påstått att det är för barnets bästa att flytta. Jag känner ingen av dem och har inte den blekaste vad som vore bäst.

Däremot vill jag inflika att mamman har flyttat. Hur det än blir så kommer barnet bara få träffa någon av föräldrarna varannan helg.
    Men tycker du att det är bättre att hon förlorar en förälder, eller att hon förlorar en förälder, alla kompisar, den invanda förskolan och det invanda området?
    Mamman väljer att flytta utan att fundera igenom beslutet ordentligt.
    Jag skulle jättegärna flytta närmare mina föräldrar så att jag kan få mer hjälp med barnen (ensamstående med två små barn, varav den yngsta på heltid), men då måste jag antingen flytta ifrån mitt ena barn eller ta honom från hans pappa och alla hans kompisar, och det finns inte på världskartan! Alltså stannar jag.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym skrev 2014-09-10 11:03:51 följande:

Men tycker du att det är bättre att hon förlorar en förälder, eller att hon förlorar en förälder, alla kompisar, den invanda förskolan och det invanda området?

Mamman väljer att flytta utan att fundera igenom beslutet ordentligt.

Jag skulle jättegärna flytta närmare mina föräldrar så att jag kan få mer hjälp med barnen (ensamstående med två små barn, varav den yngsta på heltid), men då måste jag antingen flytta ifrån mitt ena barn eller ta honom från hans pappa och alla hans kompisar, och det finns inte på världskartan! Alltså stannar jag.

Alla fungerar inte som du.
Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig